تشریح دو محور فعالیت بانک‌ها در اجرای هدفمندی یارانه‌ها

کیانی تشرح کرد:

مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه با تقسیم‌ نقش بانک‌ها در دو محور توسعه‌ای و پرداخت نقدی یارانه‌ها در اجرای قانون گفت: در نقش توسعه‌ای به دلیل درگیری منابع باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک افشین کیانی مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه و معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به آمادگی کامل شبکه بانکی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: نظام بانکی همکاری بسیار نزدیکی با وزارت رفاه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دارد.


وی از تبادل حجم عظیمی از اطلاعات بین شبکه بانکی و وزارت رفاه، طی سه نوبت در طول هفته خبر داد و افزود: وزارت رفاه به طور متوسط هفته‌ای سه نوبت یک CD را به تمام بانک‌ها به طور جداگانه می‌دهد و بانک‌ها حسابها را بررسی کرده و پس از کنترل و تائید نهایی مجددا اطلاعات را به این دستگاه بر می‌گردانند.


این مقام مسئول در بانک مرکزی، تصریح کرد: هم‌اکنون 85 درصد مردم در 30 استان کشور با جمعیت 18 میلیون و 660 هزار خانوار به سامانه مراجعه و داده‌های خود را در مرکز آمار به ثبت رسانده‌اند.


کیانی آمار بالای اعلام شماره حساب در سامانه وزارت رفاه را ناشی از همکاری بسیار نزدیک شبکه بانکی با این وزارتخانه‌ عنوان و اضافه کرد: بانک‌ها در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نقش‌های متفاوت و گوناگونی دارند که هر یک از این نقش‌ها تاثیر بسزایی در جراحی بزرگ اقتصادی خواهد داشت. 

تشریح دو محور فعالیت بانک‌ها در اجرای هدفمندی یارانه‌ها

وی با تقسیم‌ نقش بانک‌ها در دو محور توسعه‌ای و پرداخت نقدی یارانه‌ها در اجرای قانون ادامه داد: در نقش توسعه‌ای به دلیل درگیری منابع باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.


این مقام مسئول در بانک‌ مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها هیچ مشکلی در پرداخت‌های نقدی هدفمندی یارانه‌ها ندارند، تصریح کرد: مطالبات معوق و تسهیلات در بخش منابع توسعه‌ای قرار دارند و در این منابع باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا مشکلی در اجرای قانون پیش نیاید.


معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اضافه کرد: بانک‌ها نقش‌هایی مانند دریافت و پرداخت و ایجاد منابع و تسهیلات را در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به عهده دارند و در مورد نقش دوم باید بررسی‌های کارشناسی انجام شود.


کیانی اظهار کرد: بانک‌های کشور با 18 هزار و 500 شعبه هیچ مشکلی در دریافت و پرداخت یارانه‌ها ندارند چرا که هم‌اکنون 85 درصد دریافت و پرداخت‌های کشور از طریق شبکه بانکی صورت می گیرد.


مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه مسایلی مانند بالا بودن حجم معوقات و وضعیت تسهیلات شبکه بانکی را در دریافت و پرداخت هدفمندی یارانه‌ها بی‌تاثیر عنوان کرد و افزود: شبکه بانکی مشکلی ندارد و مهم این است که آیا بین توقعات و منابع موجود هماهنگی وجود دارد یا خیر.


این مقام مسئول در بانک مرکزی عدم تطبیق توقعات و امکانات را از جمله مشکلات اجرای قانون‌ها دانست و گفت: به عنوان یک امر جزئی شبکه بانکی آمادگی کامل برای برطرف کردن مشکلات دارد؛ بسته‌های پولی و بانکی و قرارداد‌های بانک‌ها با سازمان‌های مختلف بیانگر آمادگی بانک‌ها است.


گرفتن تعهد توسط سازمان هدفمندی از مردم کاملا قانونی است

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه اظهارات خود دریافت تعهد از مردم در هنگام اعلام شماره حساب در سامانه وزارت رفاه را کاملا قانونی عنوان و اضافه کرد: هم‌اکنون هر کسی که بخواهد وارد بانک شود و از هر یک از خدمات مرتبط استفاده کند تعهداتی را ارایه می‌دهد و این موضوع تازه‌ای نیست.


این مقام مسئول در شبکه بانکی ادامه داد: تعهد در بانک‌ها بدین شرح است که اگر اشتباه واریزی صورت بگیرد بانک رأساً می‌تواند از منابع صاحب‌ حساب پول را برداشت کند.


وی با بیان اینکه مشابه تعهد مذکور را وزارت رفاه با هماهنگی شبکه بانکی تهیه کرده است، افزود: به عنوان یک فرد به وزارت رفاه تعهد داده می‌شود که پول را دریافت کند و اگر به هر دلیلی پول اشتباه واریز شد دولت (سازمان هدفمند کردن) اجازه دارد منابع خود را دریافت کند.


کیانی گفت: در صورتی که این تعهد از مردم گرفته نشود، وزارت رفاه به حساب فردی مبلغ مشخصی پول واریز می‌کند و بعد از مدتی متوجه می‌‌شود که واریز اشتباه صورت گرفته و از شبکه بانکی می‌خواهد که این مبلغ را پس دهد ولی بانک نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد چرا که این امکان وجود ندارد.


به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، زمانی که تعهد‌نامه در سامانه وزارت رفاه از متقاضی دریافت می‌شود و خود فرد «قبول دارم» را تائید می‌کند، سازمان در صورت اشتباه واریزی از بانک می‌خواهد با توجه به اجازه صاحب حساب مبلغ واریزی را باز گرداند. 

انتخاب گزینه قبول ندارم به معنای عدم دریافت یارانه است

مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه ضمن اشاره به اینکه بانک به تعهد‌نامه مذکور برای برداشت از حساب مردم نیاز دارد، گفت: اگر تعهد‌نامه داده نشود دیگر امکان برداشت از حساب افراد در صورت بروز هرگونه اشتباه وجود ندارد.
وی گفت: دریافت تعهد از متقاضیان در سامانه وزارت رفاه مبنای قانونی و حقوقی دارد.


کیانی با طرح این پرسش که آیا امکان پرداخت اشتباه منابع دولت و عدم بازگشت آن وجود دارد به تشریح جزئیات دلایل دریافت تعهد از مردم اشاره و تصریح کرد: در صورتی که فردی گزینه «قبول ندارم» را انتخاب کند دیگر امکان واریز وجه (یارانه‌ها) برای آن افراد وجود ندارد.


وی با تاکید بر اینکه شماره حساب‌ زمانی از سرپرستان خانوار دریافت می‌شود که آنها وکالت مذکور را به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بدهند، اضافه کرد: بسیاری از افراد ممکن است فرضا تعداد اعضای خانوار خود را اشتباه گفته و یا تغییراتی مانند تولد و مرگ را به ثبت نرسانده باشند، افرادی که ازدواج کرده ولی به صورت رسمی به ثبت نرسانده‌اند امکان اشتباه در یارانه‌های آنها وجود دارد.


این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: فرضا فردی در دولت فعالیت می‌کند و از حقوق عایله‌مندی استفاده می‌کند و زمانی که فرزند وی ازدواج کرد باید این موضوع را به سازمان مربوطه اعلام کند تا سهم فرزند از حقوق مذکور کم شود ولی در صورتی که این اقدام را انجام دهد به محض اینکه سازمان به این موضوع پی ببرد نه تنها مبالغ واریزی از حساب وی کسر می‌شود، بلکه فرد را نیز جریمه می‌کند.


کیانی با بیان اینکه تمامی مردم در دنیا دریافتی‌هایی مبتنی بر شرایط خاص دارند و زمانی که شرایط تغییر کند، نوع دریافتی‌ها نیز عوض می‌شود، افزود: اگر وقایع به موقع ثبت شوند هرگز مشکلات مذکور رخ نمی‌دهد ولی به خاطر اینکه وقایع معمولا به موقع ثبت نمی‌شود این مشکلات همواره ادامه دارد.


ضعف در ثبت وقایع اتفاقیه مشکلاتی را در هدفمندی به دنبال دارد


معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یکی از سازمان‌های جدید‌التاسیس باید در جریان تغییرات مذکور باشند.
وی با بیان اینکه به منظور کاهش ریسک بانک‌ها و ایجاد مصونیت برای آنها مسئولیت دریافت تعهد را به عهده سازمان هدفمند‌ کردن یارانه‌ها گذاشتند، افزود: سازمان وکالت را برای خود دریافت می‌کند؛ منابع سازمان هدفمند‌ کردن متعلق به مردم است و سازمان اجازه ندارد منابع مردم را به کسی اشتباه واریز کند.


این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها به پایگاه های سازمان‌های اجرایی متصل است؛ معمولا در دولت الکترونیکی تمام پایگاه به یکدیگر متصل و در جریان تغییرات جزیی هستند.

 
مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه گفت: با وجود این ارتباط باز هم مشکلاتی در مورد ثبت فوت و تولد وجود دارد، عدم ثبت به موقع وقایع اتفاقیه از جمله مشکلاتی است که سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها با آن درگیر است.
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی بیان کرد: مسایل مذکور به عنوان مسایل کشور تلقی می‌شوند و تنها مربوط سازمان یا نهاد خاصی نیست؛ در تمام دنیا وقایع اتفاقیه با وقایع احوالیه به صورت همزمان و به موقع ثبت نمی‌شود. 


 ماجرای تکمیل فرم‌های اقتصادی و حذف خوشه‌بندی‌ها


وی با اشاره به دریافت فرم‌های اقتصادی در سال گذشته برای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: این اطلاعات با مراکز ثبت کنترل شد و راستی آزمایی صورت گرفت. مرکز آمار راستی آزمایی را تا 95 درصد تائید کرد.


به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، زمانی که راستی آزمایی و خوداظهاری فرم‌های تکمیل شده را تائید نکرد این نتیجه حاصل شد که خوشه‌بندی‌ها حذف شوند.


کیانی با تاکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به تمام افراد به صورت یکسان یارانه‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: هم‌اکنون نیز یارانه‌ها در دو مرحله پرداخت خواهد شد که یک طبقه عامه مردم و طبقه دیگر اقشار آسیب‌پذیر است.
مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه در مورد اقشار آسیب‌پذیر، گفت: این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد و مناطق محروم هستند که شناسایی شده‌اند.


این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: فعلا طبق برنامه به هر کسی که تقاضا و شماره حساب خود را اعلام کرده است یارانه پرداخت می‌شود. 

 مبلغ یارانه‌ها مشخص ولی اعلام نشده است

کیانی ضمن تاکید بر اینکه رقم مورد انتظار برای واریز یارانه‌ها تعیین ولی هنوز اعلام نشده است، تصریح کرد: اجازه و نحوه برداشت از حساب افراد دو عمل مختلف است به این معنی که در صورت اضافه‌واریز در پرداخت‌های بعدی مبلغ کمتری واریز می‌شود.


معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: هزاران مکانیزم حسابداری برای برداشت از حساب به منظور اعمال قانون و حاکمیت وجود دارد. حق باید بازگردانده شود و همین مهم نیز اجرا می‌شود.


وی ادامه داد: سازمان هدفمند کردن نیز از روش‌های موجود حسابداری می‌کند و عملا پول را از حساب بر می‌دارد ولی تاریخ اعمال آن فرق می‌کند.
مدیر کل دفتر هدفمندی یارانه‌های وزارت رفاه گفت: بانک‌ها و سازمان هدفمند کردن در مورد تعداد افراد خانوار ارتباطی ندارند و فقط سرپرست خانوار می‌تواند از حساب برداشت کند.


به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، سازمان هدفمند کردن یارانه ها پول را به حساب مردم واریز می‌کند و زمانی که اجازه برداشت بدهد، سرپرست خانوار می‌تواند پول را برداشت کند.


معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: سازمان هدفمند کردن پول را واریز می‌کند ولی به بانک‌ها می‌گوید که فعلا اجازه برداشت این مبلغ را ندهند چرا که هنوز قانون جاری نشده است. 

واریز یارانه‌ها از مهر شروع می‌شود؛ زمان برداشت مشخص نیست

کیانی تاکید کرد: واریز یارانه‌های نقدی به حساب‌های سرپرستان خانوار از مهرماه شروع می‌شود و تا لحظه‌ای که دولت اجازه ندهد برداشت صورت نمی‌گیرد؛ البته مردم پول را در حساب خود می‌بینند ولی اجازه برداشت ندارد. دولت می‌خواهد قانون به صورت یکسان در تمام کشور اجرا شود.


وی گفت: امسال در طرح تحول اقتصادی معادل 20 هزار میلیارد تومان منابع آزاد شده است و این منابع کمی برای امکانات توسعه‌ای کشور است؛ بانک‌ها باید بدانند که از آنها چه عملکردی را در اجرای هدفمندی می‌خواهند ولی منابع کافی در بانک‌ها برای تمام مصارف وجود ندارد.


به گفته کیانی، دولت می‌تواند مصارف خود را بهینه و منابع را هدفمند به مصارف درست اختصاص دهد؛ در یک طرح مدیریت شده و هدفمند بانک‌ها مهارت زیادی دارند اما به دلیل اینکه مصارف زیاد است بانک‌ها محدودیت دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

17  −    =  8