رویای ۱۹ ماهه مینیاتوری سایپا

رو نمایی خودروی مینیاتور به همراه با تبلیغات فراوان صورت گرفت و در متن خبرهای متحد الشکل خبرگزاری ها که در مورد رونمایی خودروی ملی گروه صنعتی سایپا توسط رئیس جمهور منتشر کردند چند جلمه به چشم می خورد: «طراحی و تولید مینیاتور توسط کارشناسان داخلی انجام شده و قرار است پیش فروش این خودرو که قیمت آن کمتر از 10 میلیون تومان برآورد می‌شود همزمان با دهه فجر آغاز شود. در تولید خودروی کاملا ایرانی سایپا از 122 سازنده داخلی استفاده شده و 810 قطعه و مجموعه برای تولید آن طراحی و تولید شده است».

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرآنلاین این جمله ها در وهله نخست به نظر می رسید خبر از شورع فصل جدیدی در صنعت خودروی کشور باشد که در آن توان داخلی تولید این توانایی را پیدا کرده است که خودرویی زیر ده میلیون تومان متناسب یا کیفیت و امکنات خودروهای روز عرضه کند.

 ولی به نظر می رسد خواب شیرین مینیاتور تنها برای گروه سایپا تعبیر شده است و 12 هزار نفری که با وعده های شیرین حاضر به پیش خرید این خودرو شده اند همچنان باید در انتظار دریافت خودروی خود باشند، یا حاضر به تغییر سفارش خود به پراید و ریو شوند و یا درخواست پس گرفتن پول خود از سایپا را مطرح کنند که البته در این صورت بر اساس وعده های اولیه سودی هم به این پول تعلق خواهد گرفت که به ازای 8 ماه اول بعد از ثبت سفارش خرید 12 درصد و باقی دوره معدل 18 درصد محاسبه می شود.

در زمان پیش فروش خودروی مینیاتور عنوان شده بود که این خودرو با امکناتی مانند «ترمز ABS و ایربگ» عرضه شود و در نهایت قیمتی معادل 9 میلیون و نهصد هزار تومان برای آن در نظر گرفته شد که به صورت غیر مکتوب به همه خریداران اعلام شده بود.

به فاصله یک سال از پیش فروش (در اسفند سال 88)با خریداران مینیاتور تماس گرفته شد و عنوان شد می توانند خودروی پیش خریدی خود را یا پراید مدل سال 88 با 400هزار تومان زیر قیمت بازار عوض کنند که البته تعدادی از خریداران اولیه مینیاتور تن به این خواسته دادند البته این تن دادن نیز به لحن پیشنهاد مطرح شده بر می گشت که عنوان شده بود اگر نخواهید نظر خود را تغییر دهید معلوم نیست چه زمانی این خودرو به شما تحویل داده شود.

به فاصله چند ماه در خرداد ماه سال جاری بازهم با همان لحن دوباره پیشنهاد جدیدی به کسانی که از خرید خود انصراف نداده بودند داده شد که به جای مینیاتور یا پراید با 900 هزار تومان زیر قیمت بازار ویا ریو با قیمت 400 هزار تومان زیر قیمت بازار تحویل بگیرند ولی نکته جالب اینجاست که گروه سایپا به جای خودروی ملی ادعای خود با قیمت 9 میلیون و 900 هزار تومان انتظار داشت خریداران خودروی 12 تا13 میلیونی تولیدی این گروه را تحویل بگیرند و این در حالی است که امکانات وعده داده شده در خودروی مینیاتور هم در خودروهای ریو تعبیه نشده بود.

در حال حاضر گروه سایپا در ازای 60 میلیارد تومانی از مردم دریافت کرده است و تنها یک حرکت تبلیغاتی بوده و یک ادعای پوچ باید هزینه بپردازد. سئوال اینجاست که به غیر از خریداران که به هر صورت مدیران سایپا مجبور به راضی کردن صوری و یا واقعی آنها هستند چند نکته بدون جواب باقی می ماند که از جمله حقوق ضایع شده سهامداران خرد این گروه صنعتی است که به دلیل مدیریت غلط این گروه باید زیان پرداخت کنند؟ از سوی دیگر با توجه به اینکه این خودرو با شعار خودروی ملی پیش فروش شده است ولی به مرحله تولید نرسیده است این سئوال پیش می اید که چرا به رغم انکه عنوان شده تمامی قطعات اصلی این خودرو در داخل تولید می شود چرا طی فروردین ماه سال جای تا پایان تیر گروه سایپا تنها 64 عدد از این خودر تولید کرده است ؟ آیا این نحوه عملکرد باعث زیر سئوال رفتن کل صنعت خودروسازی کشور نخواهد شد؟

راستی چرا وزیر صنایع و معادن که در طی این سالها بارها اشاره به رشد تولیدات ملی در صنایع مختلف کشور داشته است، در قبال این عملکرد سکوت اختیار کرده است در حالی که وزارت صنایع طی سالهای گذشته به گونه ای عمل کرده است تا در اذهان این تصور پیش بیاید که صنایع خودرو سازی را مجبور به تمکین کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  −    =  85