کاهش ۲۵ درصدی قاچاق پوشاک با کدگذاری کالاهای وارداتی

رییس انجمن صنایع نساجی عنوان کرد

رییس انجمن صنایع نساجی با بیان این‌که خروج پوشاک از گروه کالایی 10 تاثیری بر کاهش قاچاق ندارد، گفت: طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کد‌گذاری و کنترل کالاهای وارداتی می‌تواند 20 تا 25 درصد در کاهش قاچاق موثر باشد.

محمد مروج‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که در تمام متون اقتصادی گفته می‌شود اگر تعرفه بالا باشد به افزایش قاچاق کمک می‌کند، اظهار کرد: این در حالی است که در ایران در برخی کالاها که تعرفه وارداتی‌شان صفر است نیز قاچاق داریم، چراکه اساسا وارد‌کننده نمی‌خواهد اطلاعاتی از او در جایی ثبت شود که مالیات هم پرداخت نکند.

وی افزود: بنابراین تغییرات تعرفه واردات پوشاک در این حد برای کاهش قاچاق کمکی نخواهد کرد و قاچاق پوشاک کمافی‌ سابق ادامه خواهد داشت.

رییس انجمن صنایع نساجی همچنین با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت برند‌های وارداتی و نظارت و کنترل کالاها در محل توزیع اظهار کرد: امیدواریم این بخشنامه عملی شود اما موضوعی که وجود دارد این است که کنترل این تعداد زیاد فروشگاه‌ها و مغازه‌ها در سطح کشور کار بسیار سختی خواهد بود.

به گفته مروج‌حسینی یکی از مشکلات بخش پوشاک در گذشته این بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هر زمان که می‌خواست نظارتی را انجام دهد تنها کالاهای داخلی را کنترل می‌کرد اما با این شیوه‌ جدید نوعی کنترل روی کالاهای وارداتی رسمی و غیررسمی نیز ایجاد خواهد شد که ممکن است حدود 20 تا 25 درصد در کاهش قاچاق موثر باشد.

وی در عین حال با بیان این‌که این کار معضل قاچاق را به طور اساسی حل نخواهد کرد، درباره‌ برخی دشواری‌های این بخشنامه گفت: کارهایی نظیر این موضوع قبلا در ترکیه نیز انجام شده است اما تفاوت ایران با ترکیه این است که تعداد مغازه‌های ما نسبت به جمعیت بسیار زیاد است.

رییس انجمن صنایع نساجی اظهار کرد: براساس آماری که منتشر شده است در سطح کشور به ازای هر 21 نفر یک مغازه داریم که البته این مغازه‌ها در همه حوزه‌هاست که بخشی از آن را نیز پوشاک تشکیل می‌دهد؛ بنابراین کنترل این تعداد زیاد مغازه بسیار دشوار است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3