بانک اطلاعاتی تحلیل رفتارهای اجتماعی مردم پیش نیاز مدیریت شهر هوشمند

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک مطرح کرد

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک در میزگرد«بانکداری الکترونیکی؛ ضرورت تحقق شهر هوشمند»اظهار داشت: ایجاد بانک اطلاعاتی از تحلیل رفتارهای فردی و اجتماعی مردم، پیش نیاز مدیریت شهر هوشمند است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل  ازروابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش این شرکت به همه گیر شدن موضوعاتی چون شهر هوشمند اشاره کرد و افزود: با وجود عمومیت یافتن این موضوعات کافیست برای لحظه ای منتظر روان تر شدن ترافیک خیابان  باشیم؛ با دیدن انبوه جمعیت در تکاپو این سوال به ذهن متبادر می‌شود که مردم با چه هدفی در شهر تردد می کنند و چه اهداف اقتصادی و اجتماعی را روزانه پی می گیرند؟ آیا نهادی در کشور وجود دارد که به تحلیل رفتارهای اجتماعی و فردی مردم در تمامی ابعاد بپردازد تا این تحلیل ها پیش نیاز برنامه هایی شود که معضلات کنونی همچون ترافیک را برطرف کند. شهر هوشمند بر پایه داده ها و تحلیل هایی که تحقق زندگی آرام و مطمئن را میسر می سازد شکل می‌گیرد.

وی به عدم اطلاع مردم از وجود اپلیکیشن های ساده ای که با نصب آنها انجام غیر حضوری بسیاری از امور میسر می‌شود اشاره کرد و افزود: با اینکه استفاده از ابزارهای هوشمند بسیار چشمگیر بوده اما هنوز هم اطلاع از خدمات غیرحضوری و اطمینان به بهره گیری از آنها آنگونه که باید رشد نکرده است.

 وی پیش از این سخنان به روند شکل گیری بانکداری الکترونیک در کشور از سال 1350 و راه اندازی اولین خودپرداز اشاره کرد و افزود: روند گرایش بانکها به اتوماسیون سرویس ها و رویه ها ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۷۰ اولین طرح جامع اتوماسیون بانکی کشور به دستور بانک مرکزی و توسط شرکت خدمات انفورماتیک برای بانک ملی اجرا شد. در سال ۱۳۸۰ نظام بانکی به این فکر افتاد که مرزهای بانکی را اندکی بردارد و از همین رو بود که سیستم شتاب شکل گرفت؛ و به مرور سایر سیستم های بین بانکی نیز یکی پس از دیگری در شبکه بانکی فعال شد.

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات اظهار داشت: در حال حاضر ما شبکه‌ای به نام شاپرک داریم که عملکرد آن نشان می‌دهد روزی ۳۵ میلیون خواسته مشتری را پاسخ می‌دهد. در واقع باید گفت شرکت شاپرک و خدمات پرداخت نقش مهمی در حیات اقتصادی مردم ایفا می کند.

وی به برخی مقایسه های صورت گرفته در این حوزه اشاره می کند و می افزاید: ما معمولاً سعی می‌کنیم خودمان را با روندهای دنیا محکی بزنیم و ببینیم تا چه حد با آن‌ها فاصله داریم. دکتر فائز به سمینار اخیری که با موضوع بانکداری دیجیتال برگزار شد؛ اشاره نمود و اظهار داشت: در این سمینار  متخصصانی از  کشورهای اتریش و المان حضور داشتند؛ آن‌ها بعد از آشنایی با سرویس‌های ما اذعان داشتند که شما با فناوری های روز فاصله‌ای ندارید و مسیر خوبی را طی می‌کنید.بانکداری بر مبنای نظام اعتباری.

گفتنی است دکتر نیما امیر شکاری نیز در ادامه این بخش خاطر نشان ساخت: ما می‌خواهیم ببینیم کجای دنیا هستیم و چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با دنیا داریم. برای این منظور تاکید می کنیم؛صنعت بانکداری دو بال دارد که یکی بال بانکی و دیگری بال پرداخت است. ما باید این دو را از یکدیگر جدا کنیم و بگوییم که در صنعت پرداخت واقعاً در لبه تکنولوژی هستیم؛ اما در صنعت بانکداری شاید این‌طور نباشد و به دلایل مختلف نسبت به دنیا متفاوت عمل کردیم. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های ما با بانکداری بین‌المللی، نظام Debit بودن ماست که در دنیا نظام Credit را در پیش‌گرفته‌اند.

وی افزود: در همه‌جای دنیا مردم کارت‌بانکی را به‌عنوان کارت اعتباری می‌شناسند اما در ایران ما از آن به‌عنوان کارت بدهی و یا همان کارت نقدی استفاده می‌کنیم. این تفاوت فقط در این اسم نیست بلکه در کل چرخه پرداخت و چرخه گردش مالی کشور تأثیر دارد.

بنابراین بانکداری هوشمندی که در شهر هوشمند موردنیاز است یک بانکداری بر مبنای نظام اعتباری است. نظام اعتباری با خودش خیلی چیزها می‌آورد، مانند شهروند هوشمند، نظام اعتبارسنجی هوشمند و … . هر شهروندی هر کاری که انجام می‌دهد باید هوشمندانه باشد تا امتیاز اعتباری‌اش را بهبود دهد.
در این میزگرد دکتر نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی، سید مهدی قاسمی زاویه‌ سادات مشاور مدیرعامل شرکت فناپ، دکتر صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، مهندس سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و مهندس محسن عزیزی عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن نیز به ارائه دیدگاه های خود در این حوزه پرداختند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2