پساتحریم نفت را جوان می کند؟

کارشناسان می گویند بیش از نیمی از چاههای نفت ایران که سطح تولید بالایی برخوردارند و عمدة نفت کشور را تولید می‌کنند در دوران کهولت و یا در نیمة دوم عمر تولید خود قراردارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ميادين بزرگ نفتي ایرانپیر شده اند.از روزی که نخستین چاه نفت در5 خرداد 1287 در مسجد سلیمان حفر شد،107سال می گذرد.بقیه چاههای نفت بعد از این تاریخ به تدریج به شبکه نفت ایران اضافهشدند.بیشتر چاههای فعال کشور به طور متوسط بین اش 50 سال عمر دارند. می گویند وقتی چاه نفتیپیر می شود، هزینه استخراج افزایش می یابد و دیگر صرف نمی کند،نفت آن برداشت شود.البته برخی ها از روش هایی مثل تزریق گاز به چاهها برای استخراج می گویند،اما هر روشی به جز هزینه زیان هایی هم دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ کارشناسان می گویندبیش از نیمی از چاههای نفت ایران که سطح توليد بالايي برخوردارند و عمده نفت كشور راتوليد مي‌كنند، در دوران كهولت و يا در نيمة دوم عمر توليد خود قراردارند. هم اکنون از ميان ده‌هاميدان نفتي كشور تنها از 12 ميدان، بيش از 3/2 ميليون بشكه نفت استخراج می شود کهدر این میان 6 ميدان اهواز (لایه‌های آسماري و بنگستان)، مارون، گچساران،آغاجاري وكرنج و پارسي بيش از 50 سال از زمان اكتشاف و بهره‌برداري از آن‌ها مي‌گذرد.

تحقیقات نشان میدهد،متوسط توليد هر چاه نفت در مناطق خشكي كشور كه در اوج خود در بين سال‌هاي 1349تا 1351، بيش از 26000 بشكه در روز بوده ، اينك به كمتر از 2000 بشكه در روزبرداشت می شود. تعداد چاه‌هاي توليدي كه در اوج توليد نفت ايران در سال 1352 حدود270 چاه بوده ،حالا براساس همین گفته ها به بيش از 1500 چاه توليد رسيده است.

آمارها نشان می دهد،متوسطضریب برداشت نفت ایران 24درصد است.این در حالی است ‌که این رقم در بسیاری از کشورهاحدود 48 تا 65 درصد است .البته مسئولان وزارت نفت می گویند متوسط ضریب برداشت از میادیننفتی ایران حدود 24 درصد است که این رقم در برخی از میادین چون میدان نفتی سروش حدود7 درصد و در برخی از میادین نفتی چون اهواز حدود 35 درصد است.

از نظر مفاهیم مهندسی، تولید صیانتی به تولیدی اطلاق می شود که بالاترین تولید را با دو ویژگی داشتهباشد. این تولید باید قابل برنامه ریزی برای دراز مدت و دارای بازیافت حداکثر از مخازننفتی باشد.بنابراین وقتی اعلام می شود که 30 درصد تزریق گاز در میادین جنوبی محققنشده است، یعنی تولید نفت کشوردر مناطق نفت خیز (روزانه سه میلیون و 200 هزار بشکهنفت تولید) صیانتی نیست و احتمال آسیب به مخازن وجود دارد.

این موضوع بحث امروز نیست؛ در دهه 1940 میانگین تولید روزانه چاه هاینفت ایران 18 هزار بشکه اعلام شده بود و امروزه با برداشت های مکرر، متوسط تولید اینچاه ها به 2 هزار بشکه در روز رسیده است.

با نزدیک شدن چاه‌های نفت به نیمه دوم عمر خود، سالانه بین 330 تا 350 هزاربشکه افت تولید نفت در چاه‌های خشکی داریم.قبل از انقلاب اکثر چاه‌های نفت در نیمهاول عمر خود قرار داشتند.با این حال از هر چاه به طور متوسط 24 هزاربشکه نفت در روز استخراج می‌شد، اما حالا این میزان به 3/2 هزار بشکه درروز کاهش یافته است.

این روزها از ابراز تمایل شرکت های بزرگی مثل انی،شل و حتی فراتر از آن شرکت های آمریکایی خبرهایی منتشر شده است.هرچند مسئولان وزارت نفت کم و بیش برخی خبرهای را هم تایید و هم تکذیب می کنند،اما شاید این فرصت تاریخی برای چاههای پیری باشد که با برداشته شدن تحریم ها،رنگ جوانی ببینند.از همین رو پساتحریم شاید بهترین فرصت برای صنعت نفت و گاز باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =