رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی

بر اساس آمار بانک مرکزی میزان پرداخت تسهیلات در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) از جمله قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری، اشتغال و… توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در سال گذشته 81درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲، مجموعاً ۵۶ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال مربوط به دو گروه صاحبان کسب‌وکار (حقوقی و حقیقی) در شش بخش شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه و همچنین گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) بوده است.

سهم بانک‌های خصوصی از کل تسهیلات پرداختی

سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور مجموعاً ۲۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال است که این رقم ۳۹.۴درصد از کل تسهیلات را شامل می‌شود. در مقابل، سهم بانک‌های دولتی ۲۳.۷درصد و بانک‌های خصوصی شده (اصل ۴۴) نیز ۳۶.۹درصد است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال ۱۴۰۱ این میزان برای بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی حدود ۲۵درصد رشد داشته که با توجه به هدف‌گذاری و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها به میزان سالانه ۲۴درصد، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. مجموع تسهیلات پرداختی طی این مدت ۱۷ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال بوده است.
بنابراین گزارش، بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با پرداخت ۱۸ میلیون ۳۶۰ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال تسهیلات طی ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ به گروه صاحبان کسب‌وکار در شش بخش اقتصادی مذکور، سهمی معادل ۳۹.۸درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند که بیانگر نقش مهم این بانک‌ها در رونق اقتصاد و شکوفایی کسب‌وکار است. این میزان برای بانک‌های دولتی ۲۱.۳درصد و برای بانک‌های خصوصی شده ۳۸.۹درصد است.
همچنین تسهیلات پرداختی در قالب تأمین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی کشور طی ۱۲ ماهه سال گذشته برای کل شبکه بانکی کشور بالغ‌بر ۳۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال بوده که این رقم معادل ۶۲.۴درصد از کل تسهیلات پرداختی است.

حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان

در راستای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان، از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۴۳ هزار و یک میلیارد ریال تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور به بخش صنعت و معدن که معادل ۳۶درصد از کل تسهیلات به بخش‌های اقتصادی کشور است، حدود ۳۲درصد از آن (مبلغ ۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال) توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعطا شده درحالی‌که سهم تسهیلات نظام بانکی به این بخش اقتصادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۰درصد افزایش ‌یافته است.

آمار پرداخت تسهیلات در بخش خدمات

در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ کل تسهیلات اعطایی به بخش خدمات شامل بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، خدمات صنعتی و… بالغ‌بر ۱۹ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال بوده که از این رقم، مبلغ ۹ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۶۵۲ میلیارد ریال معادل ۵۱.۶درصد، توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تأمین و پرداخت شده است. بدین ترتیب عملکرد این بخش نسبت به دوره مشابه سال گذشته برای بانک‌های خصوصی بیش از ۲۴درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم بسزایی که در بهبود رفاه و سلامت جامعه و نیز ایجاد اشتغال دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رشد ۸۱درصدی پرداخت تسهیلات در بخش خانوار

در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) با اهداف تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیر نوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالا، خرید خودرو، قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری، اشتغال، ایثارگران، بهزیستی، کمیته امداد و ودیعه مسکن، سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی معادل ۳۷.۷درصد از مجموع ۱۰ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی کشور است.
این میزان برای بانک‌های دولتی معادل ۳۴.۷درصد از کل تسهیلات و بالغ‌بر۳ میلیون ۵۹۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال بوده است. لازم به ذکر است اعطای این تسهیلات (معادل ۳ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۴۳ میلیارد ریال) در بانک‌های خصوصی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۱ درصد رشد داشته که بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  1