اتحادیه اروپا به دنبال تحقق پرداخت‌های بانکی ۱۰ ثانیه‌ای

معامله‌ای حقوقی که می‌تواند به زمان‌های انتظار طولانی برای انتقال پول به آن سوی مرزها پایان دهد

بر اساس بیانیه‌‌های نهادهای اروپایی در پی مذاکرات برنامه ‌ریزی ‌شده، توافق بین اعضای پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا راه برای تصویب مقررات مربوط به پرداخت‌های لحظه‌ای از طریق قانون‌گذاری اتحادیه اروپا و اجرایی شدن آن ظرف چند ثانیه باز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یک معامله حقوقی که اواخر روز سه‌ شنبه (7 نوامبر) منعقد شد، می‌‌تواند به معنای پایان دادن به تاخیرهای چند روزه در دریافت پول نقد برای اروپایی‌ها باشد. آنها در عوض می‌توانند به‌سرعت وجوه خود را در عرض چند ثانیه بین حساب‌های بانکی منتقل کنند.

بر اساس بیانیه‌های این نهادها در پی مذاکرات برنامه‌ریزی ‌شده، توافق بین اعضای پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا راه برای تصویب مقررات مربوط به پرداخت‌های لحظه‌ای از طریق قانون‌گذاری اتحادیه اروپا و اجرایی شدن آن ظرف چند سال باز می‌شود.

پرداخت‌‌های لحظه‌ای، همانطور که شناخته شده‌اند، اجازه می‌دهند در یک چشم به‌هم زدن انتقال پول صورت پذیرد و قانون جدید اتحادیه اروپا توسط حامیان مصرف‌کننده به‌عنوان خبر خوبی مورد استقبال قرار گرفته است.

اگرچه فناوری پرداخت‌های لحظه‌ای برای مدتی وجود داشته، اما استقبال زیادی از آن نشده است و زمان کم برای انجام تراکنش‌ها می‌تواند به این معنی باشد که بانک‌ها زمان زیادی برای انجام بررسی‌های طراحی شده برای جلوگیری از کلاهبرداری یا پولشویی ندارند.

در سال 2022، کمیسر اتحادیه اروپا، میرید مکگینس، مسئول خدمات مالی، قوانین جدیدی را برای اجباری کردن خدمات پیشنهاد کرد. این کمیسیون استدلال می‌کند که این اقدام میلیاردها یورو را آزاد می‌‌کند که در هر لحظه، در دسترس مردم یا کسب‌وکارها برای خرج شدن نیستند زیرا در حال انتقال از طریق سیستم‌های پرداخت هستند.

بانک‌ها باید بدون هزینه اضافی، به مشتریان خدمات بدهند

میشل هوگووین، قانونگذار هلندی که این پیشنهادها را از طریق پارلمان اروپا ارائه کرده است، گفت که بر اساس طرح‌های جدید، بانک‌ها باید بدون هزینه اضافی و تحت ضرب‌الاجل‌های دقیق، خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند.

بر اساس بیانیه جداگانه‌ای از شورای اتحادیه اروپا، دوره گذار طولانی‌تری برای کشورهایی مانند سوئد و لهستان که در منطقه یورو نیستند وجود خواهد داشت.

بر اساس این قرارداد، بانک‌ها همچنین باید دوبار بررسی کنند که نام سهامدار با شماره حساب مطابقت داشته باشد تا از کلاهبرداری‌هایی مانند کلاهبرداری‌های مجاز در Push Payment جلوگیری کنند که در آن افراد برای ارسال مبالغ هنگفت به حساب‌های جعلی فریب می‌خورند.

اگرچه خطوط اصلی آن اکنون توسط نمایندگان شورای اتحادیه اروپا و پارلمان مورد توافق واقع شده است اما این قانون هنوز باید به‌طور رسمی توسط هر دو نهاد اتحادیه اروپا امضا شود و پیش‌نویس‌های قانونی قبلی نشان می‌دهد که بین 6 تا 36 ماه پس از نهایی شدن اجرایی خواهد شد.

از نظر آگوستین رینا، مدیر امور حقوقی و اقتصادی در گروه حمایت از مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا BEUC، این پیشرفت قانونی «خبر خوبی» برای اروپایی‌ها است.

رینا در بیانیه‌ای گفت: «مصرف‌کنندگان می‌‌توانند نقل و انتقالات اعتباری لحظه‌ای را با همان قیمت انتقال اعتبار عادی ارسال و دریافت کنند. در بیشتر موارد، انجام این کار به‌صورت رایگان خواهد بود.»

با این حال، بانک‌‌ها (که امروزه گاهی اوقات پرداخت‌های لحظه‌ای را به‌عنوان یک محصول ممتاز ارائه می‌کنند) تمایلی به از دست دادن فضای تجاری خود برای مانور دادن ندارند. فدراسیون بانکداری اروپا در مقاله‌ای در ژانویه درباره پیش‌نویس قانون گفت، تصمیم در مورد ارائه پیشنهاد پرداخت لحظه‌ای و میزان هزینه باید به بازار سپرده شود.

مکگینس در پستی در شبکه اجتماعی X گفت: «این خبر فوق العاده‌ای برای همه کسانی است که می‌خواهند پرداخت‌هایشان در عرض چند ثانیه و نه چند روز پردازش شود.»

منبع: www.euronews.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  54