حمایت بانک جهانی از سوخت های فسیلی علی رغم تعهدات محیط زیستی

تحقیقات جدیدی نشان می دهد که بانک جهانی میلیاردها دلار برای حمایت از سوخت های فسیلی در سال ۲۰۲۲ هزینه کرده است. کمپین‌ ها تخمین می‌ زنند که با وجود تعهدات محیط زیستی بانک، حدود 3.7میلیارد دلار از منابع مالی تجاری به پروژه‌ های نفت و گاز اختصاص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحقیقات نشان می‌ دهد که بانک جهانی سال گذشته میلیاردها دلار به سوخت‌ های فسیلی در سراسر جهان سرازیر کرد. این علی‌ رغم وعده‌ های مکرر این بانک برای تمرکز مجدد بر روی اقتصاد کم کربن است.

این پول از طریق شکل خاصی از تأمین مالی به نام تأمین مالی تجارت، که برای تسهیل معاملات جهانی استفاده می شود، تامین می شود.

گروه Urgewald که کمپینی برای ردیابی تامین مالی سوخت‌ های فسیلی جهانی است، دریافت که بانک جهانی در سال ۲۰۲۲ حدود 3.7 میلیارد دلار بودجه تجاری ارائه کرده است که احتمالاً در نهایت به توسعه نفت و گاز کمک مالی می شود.

هایکه ماینهارت، نویسنده این تحقیق، خواستار اصلاح بانک جهانی و بازوی مالی خصوصی آن، یعنی شرکت مالی بین‌ المللی (IFC)، برای شفاف تر کردن چنین معاملاتی و حذف بودجه برای سوخت‌ های فسیلی از وام‌ دهی آن شد. او گفت: «آن ها نمی توانند بگویند که با توافق پاریس همسو هستند، زیرا شفافیت کافی وجود ندارد که بتوان این حرف را زد.»

او افزود که شرکت های سوخت فسیلی از این مزیت استفاده خواهند کرد.  او به گاردین گفت: «آن ها می ببینند که می توانند از این طریق به پول عمومی دسترسی داشته باشند، بدون اینکه توجهی را به خود جلب کنند، و بسیار باهوش هستند، بنابراین این کار را انجام خواهند داد.

تأمین مالی تجاری نوعی تأمین مالی است که نسبت به تأمین مالی استاندارد پروژه مبهم تر است. در حالی که تأمین مالی پروژه معمولاً به دولت ها، سازمان ها یا کنسرسیوم ها برای یک هدف مشخص تخصیص داده می شود و ردیابی آن نسبتاً آسان است اما تأمین مالی تجاری پراکنده تر است.

این موضوع شامل ابزارهای مالی پیچیده متعددی است که توسط بانک ها و سایر مؤسسات مالی برای تأمین سرمایه در گردش برای دولت ها یا کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد.

تامین مالی تجاری می تواند به شکل اعتبار یا تضمین باشد و ابزار مهمی برای بانک جهانی است، زیرا به «ریسک زدایی» تامین مالی به کشورهای در حال توسعه کمک می کند.

کشورهایی که اغلب با نرخ های بهره بالاتر از حد معمول جریمه می شوند به این دلیل است که تلاش می کنند به صورت خصوصی منابع مالی را افزایش دهند.

برای مثال، اگر یک توسعه‌ دهنده نفت در نیجریه بخواهد تجهیزات حفاری یا پالایشی وارد کند، فاینانس تجاری می‌ تواند تضمینی برای سازنده تجهیزات ارائه بدهد که پرداخت برای کالا انجام می‌ شود.

با این حال، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا چنین معامله ای انجام شده است وجود ندارد، زیرا IFC چنین جزئیاتی را فاش نمی کند.

شرکت Mainhardt معاملات مالی تجاری توسط IFC را مورد مطالعه قرار داد و برآوردهایی را بر اساس میزان تامین مالی که برای توسعه نفت و گاز از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ صرف شده است، اعمال کرد.

این آخرین تاریخی است که برآوردهای قابل اعتمادی برای آن ها در دسترس است.

نسبت کلی مصرف سوخت های فسیلی بعید به نظر می رسد که تغییر زیادی کرده باشد، زیرا IFC همچنان به معامله سنگین با تولیدکنندگان نفت، به ویژه در خاورمیانه و آفریقا ادامه می دهد، و نفت، گاز و زغال سنگ از معاملات مالی تجاری که اجازه می دهد مستثنی نیستند.

بسیاری از کشورها، توسعه یافته و در حال توسعه، اکنون برای اصلاح بانک جهانی فشار وارد می کنند، که به گفته آن ها باید تلاش های خود را برای تغییر به سمت اقتصاد جهانی کم کربن متمرکز کند.

رئیس جدید بانک جهانی، آجی بانگا در ماه ژوئن منصوب شد، پس از آن که دیوید مالپاس، رئیس قبلی منصوب شده توسط ترامپ، در پی سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا او منکر تغییرات اقلیمی است، استعفا داد.

منبع: www.theguardian.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =