تنظیم گری مدل های لندتک جزو برنامه های بانک مرکزی

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی عنوان کرد:

مهران محرمیان معاون فناوری‌ های نوین بانک مرکزی در افتتاحیه اولین رویداد اینوتکنیک از تنظیم گری مدل های لندتک خبر داد که تامین مالی آنها از منابع غیربانکی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اولین رویداد اینوتکنیک با محوریت هوش مصنوعی امروز دوشنبه 6 شهریورماه با حضور معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، مدیران عامل شرکت ملی انفورماتیک و گروه های زیرمجموعه و همچنین فعالان حوزه فناوری مالی و هوش مصنوعی در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در سخنرانی خود گفت: فروش ارز اربعین ظرف شش روز گذشته در سامانه سنا دارای روند بی‌نظیر و بسیار متفاوت از سال‌های گذشته بوده است. امسال آمار فروش ارز در سامانه سنا ظرف شش روز به ٧۴٠هزاز نفر رسیده است.

آمار فروش ارز اربعین در اپلیکیشن های بانکی در حال افزایش است. بطوریکه نسبت به سال قبل با رشد ۳ برابری مواجه شده است. بیشترین ارائه ارز غیرحضوری از طریق بانک ملی و بله صورت گرفته است و بانک صادرات نیز به بله متصل شده و تلاش داریم کل این فرایند به شکل غیرحضوری و الکترونیکی پیش برود.

سه مدل تنظیم گری برای لندتک ها

وی با اشاره به مثال‌ هایی از آخرین کاربردهای فناوری در کشور گفت: بانک مرکزی در حال حاضر سه مدل برای لندتک در نظر دارد. در مدل اول لندتک فروشنده، خدمات تسهیلات را به صورت فروش اقساطی ارائه می‌ دهد و بانک مرکزی ورودی به این شکل ندارد.

در مدل دوم شبکه بانکی تامین مالی را انجام می‌ دهد و این نیز بر اساس مقررات بانک مرکزی پیش می‌ رود. در مدل سوم نیز تامین مالی غیربانکی صورت می‌ گیرد که ما آنها را لیزینگ می‌ دانیم. تلاش داریم با اصلاح مقررات لیزینگ این مدل سوم لندتک را تنظیم‌ گری کنیم.

محرمیان با اشاره به موضوع اعتبارسنجی ادامه داد: مدل جدید اعتبارسنجی تدوین شده و آماده اجراست و در موضوع گرفتن دیتا پیشرفت‌ های خوبی داشتیم. یکی از مزایای مدل جدید این است که پوشش را از ٣٠ درصد به حدود ١٠٠ درصد می‌ رساند. دقت اعتبارسنجی نیز در مدل جدید از حدود ۶٠ درصد به حدود ٨٨ درصد رسیده که در حد آمار جهانی(93 درصد) است.

چک الکترونیک الزامی می شود

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به خدمات چک الکترونیک گفت: طی هماهنگی های صورت گرفته با مجلس شورای اسلامی، موظف هستیم طی چهار سال چک های کاغذی را از بازار حذف و چک های الکترونیک را الزامی کنیم.

محرمیان در ادامه با اشاره به سیاست‌ های بانک مرکزی و معاونت فناوری های نوین ادامه داد: اهداف راهبردی معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی، شفاف سازی و توسعه نوآوری است. همچنین طرح حکمرانی ریالی و طرح حمایت از فین تک جزو طرح ها و راهبردهای این معاونت می باشد.

وی تاکید کرد: مشاهده و نظاره گری، آزمون و یادگیری، تسهیل گری نوآوری، بازطراحی مقررات، سندباکس رگولاتوری و هاب نوآوری، از نمونه های بکارگیری رویکردهای مختلف رگولاتوری در مواجهه با فناوری های مالی می باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  4