لزوم به رسمیت شناختن طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال

وزیر اقتصاد در نشست با فعالان کسب و کارهای تجارت الکترونیک تصریح کرد:

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با رد اظهارنظرهای غیر منطقی در خصوص مالکیت دولت بر بخش خصوصی در زمینه سکوها (پلتفرم) گفت: تا زمان از دست پا نرفته باید برای به رسمیت شناختن طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال تلاش کنیم و در توانمندتر کردن شرکتهای مرتبط در این زمینه کوشا باشیم.

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با فعالان کسب و کارهای تجارت الکترونیک که در وزارت اقتصاد برگزار شد، بعد از شنیدن مسائل، مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه و نیز پیشنهادهای سیاستی آنان، اظهار کرد: شما نمایندگانی از نسلی از اقتصاد ایران هستید که در حوزه کسب و کارها در دوران چرخش مهم و تاریخی به سر می‌برد. شما همواره با محدودیت‌های زیادی مواجه بوده اید و کار برای شما بسیار سخت‌تر از همتایان شما درگذشته است.

وی افزود: اینها هزینه‌های پیشگامی شما در اقتصاد دیجیتال در سال‌های اخیر است؛ سال‌هایی که ما وارد دروازه‌های جدید در اقتصاد می‌شویم و شیرینی که به کام آیندگان می‌نشیند، مرهون تلاش های شما و همچنین معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.

بنابراین هزینه‌های پیشگامی شما، جایگاه و قرب بیشتری را هم برای شما به دنبال خواهد داشت، افرادی که الگوی متعارف را تغییر دادند و امکان میدان داری برای ایده‌های نو و فناور را فراهم کردند تا مردم با کسب و کارهای مرسوم و رایج این زمانه ارتباط بگیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: امیدواریم که شما هم کمک کنید تا با خستگی‌ناپذیری بیشتری این مسیر را ادامه دهید. به ویژه اگر تلاشی در حوزه کسب و کارهای دیجیتال صورت می‌گیرد، در کسب و کارهای ناظر بر خلق ارزش و کمک به تولید اقتصاد ایران باشد چون ما با بخشی از کسب و کارهای دیجیتال مواجهیم که عموماً سهم‌بری کسب و کارهای جدید و قدیم را تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: در این بین گروه‌هایی بازنده و گروه‌هایی برنده هستند؛ گروهی از کسب و کارهای دیجیتال هم کارشان کلاً مثبت و در جهت کمک به تولید در اقتصاد است و این کسب و کارها هستند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

مالکیت دولت بر پلتفرم ها درست نیست

وزیر اقتصاد گفت: فرصت خوبی است که به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کنم که برخی اظهار نظرهایی در خصوص مالکیت دولت بر بخش خصوصی در زمینه سکوها(پلتفرم ها) عموماً درست نیست.

حتی صحبتی هم از اینکه بخواهیم مالکیت رسمی و قانونی بر این سکوها داشته باشیم وجود ندارد و تلاش‌هایی که همکاران و دوستانمان در این حوزه‌ها کشیده‌اند را نادیده نمی‌گیریم. خاندوزی بیان کرد: البته همه کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال موظف به رعایت قانون هستند و ما نیز باید همه مسیرها را برای ساختار جامعه پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت قائل به این هستیم که اولاً به رسمی شدن و بیرون آمدن از کسب و کار‌های غیر رسمی و ثانیاً به بزرگ شدن کسب و کارها کمک کنیم و ثالثاً به فناور پایه شدن در مجموعه بازار و نه فقط شرکت‌ها و بازیگران بلکه مجموعه صنعت قائل باشیم، یعنی کل زنجیره ارزشی که وجود دارد.

خاندوزی توضیح داد: مسیر کمک به رسمیت بخشیدن و کوچک شدن بخش‌های غیر رسمی کشور و بزرگتر شدن فناور پایگی و صنعت حتماً با سختی‌هایی مواجه است چرا که فقط یک اتفاق در سطح بنگاهی نیست حتماً گروهی نیز در مقابل تغییر نظام در حوزه اقتصادی واکنش نشان خواهند داد اما مهم این است که سیاستگذار کشور این چشم انداز را که دیر یا زود خودش را در شرایط کشور حاکم می‌کند، پذیرفته است.

به دنبال نهاد تنظیم گر در اقتصاد دیجیتال برویموزیر اقتصاد افزود: باید وجه فعالانه سیاست گذاری را تقویت کنیم؛ به استقبال تنظیم‌گری و نهاد تنظیم گر برویم و به سمت به رسمیت شناختن آن که با اخذ نظر و پیشنهادات انجمن‌ها و گروه‌های صنفی مرتبط میسر است، برویم و البته توقعی نیز از شما وجود دارد و آن این است کمک کنید که ملاحظات نفع جمعی و ملی حاکمیت محقق شود.وی ادامه داد: بسیاری از سکوهایی که وجود دارند در موضوعی قیمت‌سازی سکوها، تدبیری برای اینکه خود تنظیم گر باشند، نمی‌کنند و ضرر این بی‌توجهی به کل کسب و کار و اقتصاد وارد می‌شود.

قیمت گذاری باید به شکل واقعی و قابل اتکا باشد و باید در سمت فعالان حوزه برای آن چاره‌ای شود و فعالان به سیاستگذار کمک کنند تا به جای اینکه به اظهار و آشکار شدن متغیرهای واقعی ایراد بگیرد، به سمت کمک کردن به اینکه قیمت‌های واقعی نمایان شده و نهادینه شود، حرکت کند.

خاندوزی ادامه داد: ما در وزارت اقتصاد در ۶ ماه اول شروع به کار دولت به دلیل اینکه معتقدیم که بخشی از کار ما در مورد رمز دارایی‌ها و به رسمیت شناختن آنها و همچنین در مورد چگونگی خلق و تولید و مبادله آنهاست، برنامه ریزی کردیم که متاسفانه این کار در کمیسیون اقتصادی مجلس مشمول زمان شد و این دستاورد رو به جلو هنوز به ثمر ننشسته است.

لزوم به رسمیت شناختن طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال

وی خاطرنشان کرد: این موضوعی است که بنده باز هم پیگیری خواهم کرد، چراکه تا زمان از دست نرفته باید برای به رسمیت شناختن طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال تلاش کنیم و در توانمند تر کردن شرکتهای مرتبط در این زمینه کوشا باشیم.

وی متذکر شد: باید در راه اندازی سامانه تضمین آنلاین که مردم بتوانند در آنجا انواع مختلفی از دارایی ها را استفاده کنند و فهرستی از اقداماتی که باید در حوزه سیاستگذاری کشور اتخاذ کنیم، تلاش کنیم.

چاره‌اندیشی برای مسائل فعالان اقتصاد دیجیتال

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که تا ۱۰ روز آینده برای حل مسائل فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، جلسه تخصصی در سازمان امور مالیاتی برگزار شود. همچنین پیشنویس مصوبه برای هیات دولت در این زمینه تدوین کنیم. واکنش واقعی باید به نحوی باشد که ما وزنه‌ای را در سمت ترازو اضافه کنیم تا خود فعالان اقتصادی به سمت شیوه‌ها و روش‌های ما بروند.

از شریان‌های دیگری جلوی خشکی اعتبار را می‌گیریم

وی اضافه کرد: همچنین آیین‌نامه سلامت الکترونیک را نیز داریم و یکی از جاهایی که دولت نیاز به کمک شما فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال دارد، موضوع تامین مالی چه از طریق شورای عالی بورس و … دنبال می‌شود. در وزارت اقتصاد به سراغ این رفتیم که از شریان‌های دیگری جلوی خشکی اعتبار و منابع را بگیریم. قاعده و مقررات در این زمینه در شورای عالی بورس اولویت موضوع خواهد بود. در این زمینه هر مجوزی نیاز داشته باشید، یا پیشنهاد سیاستی داشته باشید، استقبال خواهیم کرد.

خاندوزی در خصوص قواعد پولشویی گفت: رئیس مرکز اطلاعات مالی باید جلسه‌ای با شما فعالان اقتصادی داشته باشد. همچنین گلایه شده که رگولاتور خودش بازیگر و رقیب، ذینفع و … است.

این خود داستان مفصلی است و خیلی پردامنه است و متاسفانه در سال‌های گذشته کسی به فکر ساماندهی آن نبود و تمام معضلاتی که از این ناحیه وارد شده، این بود که دولت خودتنظیم‌گر، بازیگر و ذینفع باشد. باید طوری تصمیم‌گیری و فکر شود که چگونه در این زمینه ساماندهی داشته باشید.

وی از معاون سیاستگذاری اقتصادی خواست تا در این زمینه با توجه به تجارب دیگر کشورها چاره‌ای بیاندیشد.وی در خصوص نوبانک‌ها نیز بیان کرد: حتما از بانک‌های متعارف ما چیز ایده‌آلی در زمینه نوبانک بیرون نخواهد آمد، باید آنهایی که از ابتدا با شیوه نوبانک جلو رفته‌اند، استقبال کنیم تا با بانک مرکزی در این زمینه تعامل داشته باشد و با رعایت ملاحظات و مسائل مدنظر حاکمیت، شما فعالان اقتصادی باید کمک کنید تا انحصار در اقتصاد دیجیتال شکسته شود.

از اقدام شورای رقابت استقبال نمی‌کنیم ولی باید رقابت گذاشت در دل اقتصاد دیجیتال و باعث شود که انحصارگر نتواند خودش را تحمیل کند و حتماً اگر به سمت یک انحصار بزرگ در حوزه اقتصاد دیجیتال برویم، فرصت کارآمدی و بهره‌وری بیشتر را از دست خواهیم داد.

 

منبع: شادا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  8