تکامل یا انقلاب؟/ PSD3 به چه معناست و چگونه بانکداری باز را به پیش خواهد برد

دستورالعمل PSD3، به ‌روز رسانی جدید پیشنهادی کمیسیون اروپا برای دستورالعمل خدمات پرداخت (PSD2) است و این فقط اروپا نیست که وارد عمل می شود. با توجه به توصیه های اخیر کمیته نظارت بر رگولاتوری مشترک (JROC) در مورد مرحله بعدی بانکداری باز در بریتانیا، شتاب در این فضا در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بنابراین، بیایید نگاهی دقیقتر به آنچه که PSD3 واقعاً هست، آنچه صنعت در سال ‌های آینده می ‌تواند انتظار داشته باشد و همچنین اینکه چگونه می‌ تواند سطح بانکداری باز را ارتقا دهد، بیاندازیم.

بالا بردن سطح

PSD3 به دو بخش تقسیم می ‌شود: دستورالعمل بازنگری شده خدمات پرداخت، که به مقررات مجوز ارائه‌ دهندگان خدمات پرداخت (PSP) می ‌پردازد، و مقررات جدید خدمات پرداخت، که سایر عناصر PSD2 را به ‌روز رسانی و جایگزین می‌ کند. انتقال این عناصر از یک دستورالعمل به یک مقررات باید تضمین کند که قوانین به طور مداوم در سراسر اروپا اعمال می شوند.

مقررات جدید پایه‌ های بانکداری باز را تقویت می ‌کند، مانند قوانین معرفی عملکرد و قوانین عملکرد بهتر برای API هایی که بانک ‌ها به فین ‌تک‌ ها ارائه می ‌دهند، بهبود اشتراک ‌گذاری اطلاعات پرداخت، و حذف چک ‌ها و «گام ‌های» غیر ضروری در جریان داده‌ های بانکی باز که صرفاً اصطکاک را بیشتر می کند.

این پیشنهادها همراه با تنظیم دقیق آنچه در PSD2 ارائه شده است، به کاربران کنترل و دید بیشتری از دستورات بانکی باز را که از طریق یک داشبورد متمرکز تایید شده اند، می ‌دهد تا روشی راحتتر برای مدیریت اشتراک‌ گذاری داده‌ هایشان داشته باشند. حمایت و اطمینان از مصرف کننده نیز با چک های جدید و همکاری بانک ها برای مقابله با کلاهبرداری افزایش می یابد.

یکی از تقویت ‌کننده ‌های مهم فین ‌تک ‌ها، پیشنهادی است که به آنها اجازه می‌ دهد مستقیماً به سیستم ‌های پرداخت متصل شوند و ارائه ‌دهندگان خدمات پرداخت غیر بانکی را در شرایط برابر با بانک‌ ها قرار دهند. این امر هزینه اتصال به زیرساخت پرداخت از طریق بانک ها را کاهش می دهد و به فین تک ها کنترل بیشتری بر خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهند، می دهد.

کدام بهتر است؟ PSD2 یا PSD3؟

همانطور که خود کمیسیون گفته است، PSD3 باید بیشتر به عنوان یک تحول در نظر گرفته شود تا یک انقلاب. این ممکن است فقط شروع یک فرآیند سیاسی طولانی باشد (شرکت ها به احتمال زیاد تا سال 2026 مجبور نخواهند بود از PSD3 تبعیت کنند) اما گامی مهم در تحقق پتانسیل بانکداری باز است.

در حال حاضر، تمرکز باید بر روی سیاست گذاران، تنظیم کننده ها و صنعت باشد که برای اصلاح پیشنهادات کمیسیون و اطمینان از ایجاد استانداردها و زیرساخت های سازگار و با کیفیت بالا همکاری می کنند. در نهایت، یک چارچوب پایدار برای بانکداری باز باید ایجاد شود، و این احتمالاً از طریق ترکیب درستی از مقررات و مشوق ‌های تجاری اتفاق می ‌افتد.

PSD3 یک بازار پرداخت پویاتر و پر رونق ایجاد می کند. و مهمتر از آن، به کسب‌ و کارها و مصرف ‌کنندگان اروپایی این امکان را می ‌دهد تا از پرداخت ‌های ارزانتر، سریعتر، ایمن تر و خدمات داده نوآورانه بهره ببرند.

منبع: www.electronicpaymentsinternational.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  10  =