۶ درصد مردم کاربر نئوبانک‌ها هستند/رمزارزها به زودی مشمول مالیات می شوند

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی:

مهران محرمیان در رویداد همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال با اشاره به اینکه ۶ درصد مردم کاربر نئوبانک‌های ایرانی هستند تأکید کرد: نئوبانک‌های ایرانی دقیقاً یک نئوبانک واقعی نیستند برای اینکه در ایران اعطای مجوز جدید بانک نداریم، نئوبانک‌ها به‌عنوان یک فرزندخوانده بانک‌های موجود درحال فعالیت هستند و عملاً اجازه ندارند به نام یک بانک جدید فعالیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نخستین همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال (IDEAS) با حضور مدیران سازمان‌ها، شرکت‌های فناوری، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در رویداد همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال اعلام کرد ۶ درصد مردم کاربر نئوبانک‌های ایرانی هستند.

او تأکید کرد که نئوبانک‌های ایرانی دقیقاً یک نئوبانک واقعی نیستند برای اینکه در ایران اعطای مجوز جدید بانک نداریم، نئوبانک‌ها به‌عنوان یک فرزندخوانده بانک‌های موجود درحال فعالیت هستند و عملاً اجازه ندارند به نام یک بانک جدید فعالیت کنند.

محرمیان با اشاره به تاریخچه بانکداری در کشور، به دهه هشتاد و زیرساخت‌های بین‌بانکی مثل ساتنا و پایا و گسترش آن‌ها اشاره کرد. به گفته محرمیان، در دهه نود شبکه پرداخت با شتاب گسترش خوبی پیدا کرد و در دهه ۱۴۰۰ همه‌چیز پیشرفت کرد و الان می‌توان این دهه را دهه فین‌تک اعلام نمود.

بلوغ دیجیتال و حرکت به سمت تکنولوژی‌ های جدید

او عنوان کرد: در سال‌های جدید سامانه‌های متعددی، سیستم بانکی را به بلوغ دیجیتال بالا تبدیل کرده است. در این زیرساخت فعلی حالا فعالیت‌های اقتصاد دیجیتالی متعددی می‌تواند شکل بگیرد.

محرمیان با این باور که اگر در حوزه‌ بانکداری عجله نکنیم، فاصله معناداری با کشورهای دیگر پیدا خواهیم کرد، افزود: در بانکداری باز کشورها رویکردهای مختلفی دارند، اما به‌طور خاص چالش‌هایی در آن وجود دارد که به‌خاطر خلأ قوانین در کشور است.

سیستم اعتبارسنجی جدید درحال تدوین

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی به یک سیستم اعتبارسنجی جدید نیز اشاره کرد که در بانک مرکزی درحال تدوین است و گفت: بحث Credit Scoring یا همان اعتبارسنجی از در برنامه‌های دارای اولویت بانک مرکزی است. ما به یک مدل جدید اعتبارسنجی فکر می‌کنیم و مدل فعلی درصد پوشش کمتر از ۵۰ درصد دارد و بیشتر از نصف ایرانیان درحال‌حاضر امکان اعتبارسنجی ندارند. مدل جدیدی که طراحی شده، با دریافت دیتاهای مختلف ازجمله دهک‌بندی افراد و جرائم رانندگی و مالیات و… تدوین شده است. دقت این اعتبارسنجی به ۸۹ درصد می‌رسد. مدل‌های جهانی معروف هم دقت ۹۲ درصدی دارند و ما توانستیم این فاصله را بسیار کم کنیم.

رمزارزها به زودی مشمول مالیات می شوند

به باور محرمیان، رمزارز نیز در دنیا برای شفافیت و کاهش فقر و ایجاد مساوات عرضه شد و کشورها رویکرهای مختلفی به آن داشته‌اند. مثلاً چین همه‌چیز را ممنوع کرد و آمریکای شمالی رویکرد خیلی خاصی نسبت به این رمزارزها در پیش گرفته است؛ برای مبادلات مالیات‌های سنگین وضع شده و بعضاً تا ۳۷ درصد نیز مالیات گرفته می‌شود.

او اعلام کرد در ایران نیز به‌ دنبال اخذ مالیات از رمزارزها هستیم و قرار است مشابه با تصمیم‌های اتحادیه اروپا در حوزه رمزارز، در ایران نیز تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  88  =  96