حاکمیت صدای تشکل های صنفی را نمی شنود

لزوم همگرایی بیشتر بین تشکل های صنفی حوزه نوآوری

در پنل آسیب شناسی رفتار تشکل های صنفی حوزه نوآوری که در غرفه بانکداری آینده برگزار شد، رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی و عادل طالبی مشاور کسب و کارهای آنلاین به بیان دیدگاه های خود در خصوص وضعیت کسب و کارهای آنلاین و تشکل های صنفی آنها پرداختند.

نسخه صوتی

در این پنل رضا الفت نسب با اشاره به سابقه شکل گیری تشکل های صنفی در حوزه کسب و کارهای آنلاین، گفت: در زمانی که انجمن های صنفی در کشور پا گرفت، هیچ نهادی از آنها حمایت نکرد و حتی نظام صنفی نیز به این تشکل ها توجهی نداشت ولی امروزه تعداد این تشکل ها رو به افزایش است.

وی پیشنهاد کرد که هر تشکلی در این حوزه از کسب و کار بر روی یکی از فناوری ها متمرکز شود، اظهار کرد: حاکمیت صدای این تشکل های صنفی را نمی شنود و برای شنیده شده صدای این حوزه نیاز است تا این تشکل ها با هم همگرایی بیشتری داشته باشند.

الفت نسب با تاکید بر اینکه این همگرایی موجب اثرگذاری آنها در حوزه کسب و کارهای آنلاین می شود، ادامه داد: کسب و کارهای آنلاین نسبت به کسب و کارهای سنتی، نوپا و با سابقه 20 ساله هستند و اکثر صاحبان این نوع کسب وکارهای نوآورانه افرادی هستند که از محیط دانشگاه وارد آن شده اند.

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی، با انتقاد از رویکرد متفاوت دولت ها در کشور نسبت به کسب و کارهای آنلاین خاطر نشان کرد: حاکمیت به این حوزه از کسب و کارها رویکرد اشتباهی دارد و با دید امنیتی به این نوع کسب و کارهای نگاه می کند و این یکی از دغدغه های بزرگ این حوزه محسوب می شود.

وی،یادآور شد: نمونه آنها اسنپ و دیجی کالا است که با وجود حجم زیادی از مشتریان حاکمیت نگران است در حالی که می توان به آنها به عنوان یک پتانسیل تلقی شود.

وی اضافه کرد: رویکرد حاکمیت در تضاد با رویکردهای تشکل های صنفی است و این یکی از چالش های کسب و کارهای اینترنتی است که همچنان ادامه دارد و وجود این چالش ها موجب ناامید شدن فعالان این عرصه شده است.

الفت نسب ادامه داد: حاکمیت نه تنها در کنار فعالان این عرصه نیست بلکه فضایی را ایجاد کرده که موجب دلسردی انها شده است.

عادل طالبی نیز در این پنل تخصصی، با بیان اینکه هر صنف و تشکلی به دنبال منافع خود است، گفت: منافع حاکمیت با منافع تشکل های حوزه های نوآوری فاصله زیادی دارد که لازم است این فاصله کم شود.

وی حاکم بودن رویکرد ایدئولوژی در حاکمیت نسبت به همه مسایل موجود در جامعه را از دیگر چالش های این حوزه نام برد و یادآور شد: همچنین شنیده می شود که تحریم ها دور زده می شود ولی در حوزه کسب و کارهای نوآوری و اینترنتی هرگز نمی توان با دور زدن اقدام به توسعه فعالیت ها کرد.

طالبی با مروری بر روند فعالیت های تشکل های صنفی این حوزه خاطر نشان کرد: تشکل ها به اندازه توان خود تلاش کردند تا چالش ها را مرتفع کنندولی هر روز این تشکل ها با چالش های جدیدی مواجه می شوند و ادامه این روند موجب ناامیدی کسب و کارها شده است.

وی گفتمان مشترک را از راهکارهای برون رفت از چالش های کسب و کارهای اینترنتی نام برد و افزود: امیدی به حاکمیت در زمینه کاهش چالش ها نیست ولی تشکل ها می توانند با همگرایی با یکدیگر می توانند زمینه ای را فراهم کنند که رنج کمتری را متحمل شوند.

طالبی اضافه کرد: اکنون به جایی رسیده ایم که ترجیح داد می شود که بیشتر این حوزه برای کوتاه تا بلند مدت این حوزه را رها کنند هر چند که موجب خسارت و ضرر به فعالان این عرصه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄    =  55