سرقت صد میلیون دلار NFT طی یکسال اخیر

در بازار رمزارزهای هنری ظرف یکسال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار «اِن اِف تی» (توکِن‌های غیرقابل تعویض) به سرقت رفته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس آمار منتشرشده روز چهارشنبه ۲۴ اوت (۲شهریور) به‌وسیله مؤسسه پژوهشی «اِلیپتیک» که درمورد «بلاکچین» تحقیق می کند این ارقام از حد واقعی کمتر است؛ چرا که میزان زیادی از این گواهی‌های دیجیتالی که همان توکِن های غیر قابل تعویض هستند منتشر نمی‌شوند و خبری از آنها در دسترس نیست.

«NFT» همان گواهیهای دیجیتالی ثبت شده در «بلاکچین» هستند که پشت آنها ممهور به عکس یا متن یا دارای فیلمهایی است که بدین ترتیب امنیت تراکنش های دیجیتالی بیشتر تضمین می شود.

اما با سرقت آنها میزانشان در سه ماه اول سال میلادی ۷۵ درصد کاهش یافته‌است. امری که هنوز منجر به کاهش اشتهای سارقان نشده‌است. تنها در ماه جولای(تیر) تعداد ۴۶۰۰ عدد از این گواهیها ناپدید شدند.

این رقم از میزان واقعی کمتر است؛ چراکه گواهی های با رقمهای پائین اصلا منتشر نمی‌شوند. بنا به گفته مؤسسه پژوهشی«اِلیپتیک» بازار«اُپِن سی» یکی از بازارهای فعال در زمینه صدور این گواهی ها به مشترکین خود توصیه کرده به دلیل این سرقت ها بیشتر مراقب تراکنش های خود باشند و تدابیر لازم را در این خصوص بیندیشند.

سارقان دیجیتالی بیشتر سراغ گواهیهای دیجیتالی شخصیتهای معروف می‌روند. در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر۱۴۰۰) بازار«تُود کِرامِر» در نیویورک، سرقت حداقل ۱۵ گواهی از خود را اعلام کرد.

چهار ماه بعد «جی شو» خواننده و آهنگ‌ساز تایوانی در معرض سرقت یکی از مهمترین تراکنشهای خود قرار گرفت. بدین وسیله امنیت و اعتبار «بلاک چین» کاملا زیر سئوال رفته است.

کارشناسان معتقدند مشکل واقعی در امنیت این پلاتفرم دیجیتالی نیست بلکه یک سری عادتهای نادرست و اشتباهات کاربران در حوزه امنیت سایبری دست سارقان را در این امر باز می‌گذارد: استفاده از یک کلمه عبور برای سایتهای مختلف، برقراری ارتباط با سایتهای ناامن و همچنین ایجاد یک نسخه مجازی از رمزعبور در رایانه شخصی از جمله عادتهای نادرست و اشتباهات کاربران در این زمینه است.

از شناخته‌شده‌ترین شیوه‌های سارقان جعل دامنه اینترنتی و تولید پلاتفرم مشابه اصلی برای گمراه ساختن کاربران در فعالیت هایشان است. بدین ترتیب آنها توانسته اند به تمامی اطلاعات محرمانه و مشخصات اینترتنی کاربران دسترسی پیدا کنند.

بی‌توجهی عمده کاربران به این نکات امنیتی عامل اصلی اغلب این سرقتها بوده‌است. شیوه دیگر سارقان در سرقت اطلاعات امنیتی کاربران جازدن خود در نظامهای رایانه‌ای و اینترنتی به عنوان مشاوران فنی و یا تعمیرکاران مشکلات دیجیتالی است.

بدین ترتیب آنها توانسته‌اند داده‌های بسیاری را به سرقت ببرند. مؤسسه پژوهشی«اِلیپتیک» معتقد است سرقتهای دیجیتالی ناشی از نقایص امنیتی درحال گسترش است. ۲۳ درصد از این سرقتها نیز مختص گواهی‌های توکِن‌های غیرقابل تعویض است.

تازه‌ترین شیوه این قبیل سارقان براساس مطالعات انجام‌شده دراین مؤسسه پژوهشی توسل به کلاهبرداری از سرمایه گذاران است.

آنها در سایتهای خود پروژه‌های جذاب سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کنند و با فریب کاربران به شیوه‌های مختلف مبالغ فراوانی از آنها جمع‌آوری می‌کنند وناگهان ناپدید می‌شوند. بدین وسیله سرمایه‌های کاربران کاملا نابود می‌شود.

 

منبع: لوموند

عصر اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  72