پایان تابستان زیبا برای بازارهای سرمایه جهان

بورس در اول هفته قرمز پوش شد

سخنان اخیر رئیس فدرال رزرو «جروم پاول» مبنی بر مبارزه با تورم حتی به قیمت کاهش رشداقتصادی بازارهای سرمایه را در جهان قرمزپوش کرد و بازارهای سرمایه دوباره غم‌انگیز شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بورس پاریس با افت ۸۳/۰ درصدی پس از افت۶۸/۱ درصدی روز جمعه ۲۶ اوت(۴شهریور) مواجه بود. پس از سخنرانی قاطع « جروم پاول» روز جمعه در اجلاس سالانه رؤسای بانک های مرکزی جهان در ایالت «وایومینگ» آمریکا در شهر«جَکسون هال» بازارهای سرمایه به کلی تضعیف شدند.

او در این سخنرانی بر مبارزه با تورم حتی به قیمت کاهش رشداقتصاد جهانی تأکید کرد. اقتصادی که هم اکنون نیز مبتلا به نابسامانی های فراوانی است.

به همین دلیل جمعه ارزش سهام « داوجونز»۰۳/۳ درصد سقوط کرد که این شدید ترین کاهش ارزش آن از ماه مه (اردیبهشت) تاکنون بوده‌است.

ارزش سهام «لی نَزدَک» سهامی غنی از فناوری های نوین و بسیار آسیب‌پذیر از نوسانات نرخ بهره، به میزان ۹۴/۳ درصد سقوط کرد.

ارزش سهام «اِس اَند پی۵۰۰» که شاخص حرفه‌ای‌ها محسوب می‌شود نیز ۳۷/۳ درصد سقوط کرد.

سرمایه‌گذاران امیدوار بودند در تابستان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا متوقف شود و بالاترین میزان تورم دراین کشور را ملاک فعالیت های خود قرار دهند. ظرف چند دقیقه تمام این امیدها بر باد رفت.

رئیس بانک مرکزی آمریکا برعزم جدی این دولت در مبارزه با تورم از مسیر افزایش نرخ اصلی بهره بانکی در سخنرانی خود تأکید کرد.

او خود می داند این امر منجر به ایجاد یک دوره طولانی رشد اقتصادی ضعیف در جهان خواهد شد اما بر این باوراست که چاره‌ای جزاین نیست و عمل نکردن به این سیاست خسارت های به مراتب بیشتری را گریبانگیر اقتصاد جهان خواهد کرد.

سایر شرکت کنندگان در این اجلاس نیز بر این سیاست تأکید کردند. «ایزابِل شانبِل» نماینده بانک مرکزی اروپا نیز در سخنرانی خود بر مبارزه با تورم از این مسیر پافشاری کرد.

او نیز اعتقاد دارد حتی به قیمت اقتصادی ضعیفتر و نرخ بیکاری بیشتر باید به این اقدام متوسل شد. براین اساس بانک های مرکزی در ماههای آینده نیز نرخ بهره اصلی خود را افزایش خواهند داد.

این درحالیست که سیاست فوق به هیچ عنوان مطلوب بازارهای مالی و سرمایه نیست وبا اتخاذ آن هزینه وام بسیار سنگین خواهد شد و بتدریج تمایل به سرمایه‌گذاری کاهش خواهد‌یافت.

از دیگر مضرات آن از نظر سرمایه گذاران آنست که بدین ترتیب سرمایه‌ها به جای پرکردن بازارهای بورس به دلیل جذابیت بیشتر سراغ خرید اوراق قرضه خواهند رفت.

براساس سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا؛ نرخ بهره وامهای دوساله افزایش یافته و به ۵/۳ درصد رسید.

این بالاترین میزان افزایش نرخ بهره بانکی از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) تاکنون بوده است. از سوی دیگر افزایش نرخ بهره به دلیل به وجود آوردن جایگاهی محکم برای دلار، منجر به افزایش قیمت آن شده‌است.

بدین ترتیب یورو با کاهشی ۰.۳۴ درصدی به قیمت۰.۹۹۳۳ دلار رسید. دارایی‌های پرمخاطره‌ای مثل ارزهای مجازی بیش از همه در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.

ارزش بیت‌کوین ظرف دو روز ۸ درصد کاهش یافت و برای اولین بار از نیمه جولای( اواخرتیر) به زیر ۲۰ هزار دلار رسید.

منبع: فیگارو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄  8  =