سیگنال‌های مثبت از ریاض تا وین/چه خبر از ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

اگرچه امریکا نسبت به پیشرفت ها در وین ابراز خوش بینی کرده اما وزیر خارجه این کشور مدعی است مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهمترین خبر به گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار درباره رشد اقتصادی برمی گردد. بر مبنای تازه ترین خبر هم از امروز تخصیص دلار 4200 تومانی به نهاده های دامی حذف شد.

اخبار سیاسی | دیدار وزرای خارجه تهران و ریاض

رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته است: در بازه زمانی در آینده‌ای نه چندان دور باید نتیجه بگیریم که دیگر برجامی در کار نیست و باید بر سر یک توافق کامل دیگر مذاکره کنیم و قطعا وارد دوره بحران تنش‌ها خواهیم شد. نسبت به ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات وین امیدواریم. در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا مدعی شد: مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده اما محدودیت زمانی برای آن قائل نمی‌شوم. ما به دنبال گزینه‌های دیگر با ایران هستیم و ورود آن به مذاکره را بدون قصد جدی تحمل نمی‌کنیم. در همین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز عنوان کرده: شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین بودیم.از مذاکره ایران-عربستان استقبال می‌کنیم.آماده لغو همه تحریم های مغایر برجام علیه ایران هستیم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از دیدار کوتاه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان خبر داد. پایگاه نیو عرب در خصوص این دیدار نوشت: وزرای خارجه ایران و عربستان در مورد روابط دوجانبه و افغانستان گفتگو کردند.  همچنین کاخ سفید اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا طی روزهای آینده برای رایزنی درباره ایران به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.

اخبار اقتصادی | حذف دلار 4200 تومانی نهاده های دامی از امروز

براساس آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه ابتدایی امسال به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ برابر با ۲.۴ درصد بوده‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۰.۵ درصدی نشان می‌دهد. رشد اقتصادی با در نظرگرفتن بخش نفت نیز در نیمه نخست سال برابر با ۳.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱.۵ درصدی داشت. در این دوره رشد بخش خدمات 5.7 درصد، صنایع و معادل منفی 1.9 درصد، نفت 15.1 درصد و کشاورزی منفی 2 درصد بود. مرکز آمار ایران اما در گزارش دیگری که در اختلاف آماری با گزارش بانک مرکزی است،  رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال جاری را 5.9 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به 4.1 درصد اعلام کرد.

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور آیین نامه اجرایی مربوط به سازوکار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را با هدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو ابلاغ کرد.براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خردادماه سال جاری، از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری رسمی دولت تاکید کرد: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. خاندوزی همچنین خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از تامین اعتبار برای پرداخت بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران تا پایان سال خبر داد. حتما از بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ اطلاع دارید و می‌دانیم که با این اعتبارات امکان اجرای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد و در این روز‌ها با بدهی به کارگران و کارکنان در حوزه ساخت مواجه هستیم.

همچنین مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی اعلام کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰، تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه نشست این کمیسیون با فعالان اقتصادی: در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه، بر لزوم حضور متولی بازار سرمایه مانند بازار پولی که متولی آن بانک مرکزی است در سطح هیئت وزیران تاکید شد. پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه برای اظهار نظر و پیشنهادات فعالان بازار سرمایه در سایت تخصصی مجلس بارگذاری خواهد شد. احکام بودجه ۱۴۰۱ مرتبط با بورس بررسی شد/ارتقای جایگاه بازار سرمایه یکی از محورهای قانونگذاری جدید است.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته است: تاکنون در دولت و مجلس بحثی درباره افزایش قیمت بنزین برای سال آینده مطرح نشده است و موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها گمانه‌زنی است. بهادر جهرمی، سخنگوی دولت هم گفته است: به کسانی که خودرو ندارند یارانه بنزین می دهیم. این طرح به صورت آزمایشی در قشم و کیش در حال اجراست.

بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو گفته است: با پیگیری های انجام شده و با دستور رییس جمهور ارزی که برای دارو نیاز بود تامین شد؛ همچنین با توجه به کنترلی که انجام شده کمبود دارویی ما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است.

مجید موافق قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی از اول دی ماه ۱۴۰۰ ارائه لیست و معرفی واردکنندگان کالاهای اساسی را برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی متوقف می کند. براین اساس از ابتدای دی ماه نرخ ارز نهاده های دامی و گوشت مرغ به دلار نیمایی (٢۴ هزار و ١٩ تومان) تغییر می کند که نرخ این ارز نیز بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه میشود.

ذبیح اله خدائیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسوم به مدیران بانکی از جمله ولی الله سیف و عراقچی اظهار  کرد: در این پرونده متهمان تقاضای اعمال ماده ۴۷۴ کرده بودند که این درخواست بررسی شد. دیوان عالی کشور اعمال ماده ۴۷۴ را تجویز کرده است و تجویز به معنای نقض رای صادره اولیه نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  6  =