شبکه بانکی ومخابرات جزیره ای عمل می کنند

عضو هیات مدیره بانک ملی:

ایبنا – عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته هیچگاه بین خواسته بانک ها وامکانات مخابرات زبان مشترکی ایجاد نشده است ،تاکید کرد:هرکدام از قطعات پازل بانکداری الکترونیک یعنی شبکه بانکی ومخابرات به شکل جزیره ای عمل می کنند در حالیکه لازم است بین این قطعات هماهنگی وتعامل ایجاد شود.

 برات قنبری ،عضو هیات مدیره بانک ملی،در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک گفت: اعتماد سازی در خصوص بانکداری الکترونیک به غیر از آموزش وپشتیبانی به بحث زیر ساختهای مخابراتی  هم بر می گردد وحتی نوع محصول وطراحی آن هم مهم است به طوریکه استفاده از سرویس های الکترونیک باید در مشتری ایجاد رغبت کند.

عدم زبان مشترک بین مخابرات وبانک ها  

وی با تقسیم بندی پازل تحقق بانکداری الکترونیک به مخابرات ،شبکه بانکی ومشتریان اظهار داشت: طی هشت سال گذشته هیچ وقت بین خواسته بانکها وامکانات مخابرات ،زبان مشترکی را ایجاد نکردیم درست است که زیر ساخت وامکانات را داریم اما این امکانات را باید متناسب با نیاز بانک ها ارایه دهیم بدین معنا که باد بین بانک ها ومخابرات یک توافق در سطح خدمات تعریف شود در حالی که تا کنون هیچ توافق نامه ای شکل نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بین مخابرات وبانک ها ارتباط خوب نداشته ایم ،افزود:در حال حاضر شبکه زیر ساخت دیتایی که در اختیار داریم یک شبکه یکپارچه نیست معنی اش این است که شبکه بانکی و مخابرات با همراهی یکدیگر بابد یک شبکه اختصاصی بانکی با یک درجه بالای سرویس ایجاد کنند که این امر با تعامل دوطرف کاملا قابل تحقق است.

قنبری با اشاره به پازل بانک مرکزی عنوان کرد:شورای راهبردی بانک مرکزی در وزارت اقتصاد ودارایی واز سوی دیگر خود بانک مرکزی به عنوان رگولاتور نقش اساسی دارند،نباید فراموش کنیم که بانک مرکزی به عنوان رگولاتور باید این چهارچوب وساختار دهی را ایجاد کند.

عضو هیات مدیره بانک ملی در پاسخ به این سوال که آیا نظام بانکی سهم خود را درمقایسه با قطعات دیگر پازل یعنی مردم ومخابرات به خوبی ایفا کرده است،عنوان کرد:می توان برای هریک از قطعات پازل سهمی را لحاظ کرد به طوریکه سهم مخابرات به تنهایی بیش از 50درصد خواهد بود در حالیکه مخابرات در ارایه خدمات پیش قدم نشده واشکال در اینجاست که مخابرات هم گفته بانکها از ما چه می خواهند وبانک ها در اینجا مقصرند که نتوانسته اند انتظارات خود را از مخابرات اعلام کنندپس بانک ها باید خواسته های خود را از مخابرات بخواهند تا اقدام شود.

وی ادامه داد: اشکال در کشور ما این است که قسمت های مختلف جزیره ای عمل می کنند به طوری که بخش مخابرات و نظام بانکی جداگانه فکر وعمل می کنند ودر داخل نظام بانکی هم هربانکی برای خود جزیره ای نگاه می کند پس در اینجا لازم است هماهنگی وتعامل ایجاد شود.

قنبری عنوان کرد:البته در حال حاضر هماهنگی ها بیشتر شده وعملکرد سال 87 نشان می دهد که اگر این آهنگ توسعه را حفظ کنبم تا دوسال آینده به نقطه مطلوب می رسیم.

عضو هیات مدیره بانک ملی با اشاره به مردم به عنوان قطعه دیگری از این عنوان کرد: استقبال هموطنان از بانکداری الکترونیک چشمگیر بوده است به طوریکه مردم را نباید وارد این بازی کرد که در عدم رشد سهم داشته اند ویا مانع رشد بوده اند،اگر ساختارهاوخدمات مناسب ارایه شود مردم سریعا از آن استفاده می کنند واین نشان دهنده آن است که مشتریان فرهنگ لازم برای استفاده از امکانات بانکی جدید را دارند ومتاسفانه ما  برای انها ظرفیت ایجاد نمی کنیم.

وی با اشاره به سهم مخابرات در توسعه بانکداری الکترونیک عنوان کرد: مخابرات نیاز واقعی ما را می داندولی هیچ وقت بانکها به صورت یک مجموعه منسجم با مخابرات تفاهم ایجاد نکرده اند .

قنبری تاکید کرد : شاید اگر مخابرات را ارزیابی کنیم به خاطر یکسری نیازهای دیگر می توانیم در پا نگرفتن توسعه دولت الکترونیک بیشتر مقصر بدانیم متاسفانه به علت عملکرد نا مناسب نتوانسته ایم در شبکه این اطمینان را ایجاد کنیم تا به مردم سرویس های مناسب پرسرعت ارایه کنیم جون زیر ساخت های حفاظتی وامنیتی را ایجاد نکردیم.

وی خاطر نشان ساخت: سرویس های بانکداری الکترونیک خود بخود فزاینده است یعنی وقتی یک سرویس ارایه می شود سال بعد باید دو برابر شود پهنای باندباید سال به سال گسترش یابد برای همین ما الان در کشور بیش از 100gig نیاز داریم والان زیر 14gig است مثلا برای راه اندازی اینترنت بانکینگ نمی توان مردم را به استفاده از ان عادت داد در حالیکه سیستم مدام دچار قطعی شود.

وی با اشاره به سهم بانک مرکزی در عدم توسعه بانکداری الکترونیک ،عنوان کرد: در خصوص بانک مرکزی هم باید گفت سهمی در حدود 20 درصدی دارد،اتاق پایاپای الکترونیک ضرورت است اینکه اطمینان چک ها را بالا ببریم ولاشه چک ها حرکت نکنند ضروری است بنابراین در اینجا نقش بانک مرکزی مشخص می شود.

قنبری خاطر نشان ساخت: اگر ما این پیش فرض را داشته باشیم که بانک مرکزی برنامه ریزی می کند وبه ما می دهد انتظار به جایی نیست زیرا ما جایگاهی که برای وزارت اقتصاد وبانک مرکزی قایل هستیم جایگاه سیاست گذاری وتنظیم مقررات است در حالی که مسوول عملیات ،پیشنهاد دهنده ،انالیزور و… خود بانک ها هستند.

به گفته وی، هر چقدر رگولاتور پیشتاز باشد هزینه عمومی را پایین می اورد وهر چقدر خود بانک ها پیشتاز باشند هزینه ایجاد می کند وبرای هماهنگی ضررویان خواهند داشت.

 

لزوم ایجاد یک شبکه زیر ساخت توسط بانک مرکزی

 عضو هیات مدیره بانک ملی گفت : راه حل اینکه جزیره ای عمل نشود در ابتدا این است که بین وزارت اقتصاد وبانک مرکزی حتما هماهنگی ایجاد شود تا از بالا تصمیمات کارشناسی ابلاغ شود چون در حال حاضر به اندازه کافی اطلاعات داریم اکنون زمانی است که شورای راهبری الکترونیک با تمام نیرو حرکت کند وبانک مرکزی هم مشارکت فعال داشته باشد.

قنبری افزود: بانک مرکزی ناگزیر است برای اینده زیر ساخت های لازم بانکداری الکترونیک در سطح حاکمیتی وبین بانکی ایجاد کند شاید تا به حال این بحث به طور جدی مطرح نشده بود بنابراین لازم است یک شبکه زیرساخت توسط بانک مرکزی ایجاد شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی باید سیاست گذار باشد وایجاد سیستم هایی همچون شتاب را باید به صورت امتیاز واگذار کند ولازم است بانک مرکزی جایگاه نظارتی خویش را از جایگاه اجرایی جدا کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −    =  42