مستخدمین حسینی:سخنگوی شورای پول و اعتبار باید پاسخگو باشد

ایبنا – معاون سابق پارلمانی بانک مرکزی گفت: شورای پول و اعتبار باید فردی را به عنوان سخنگوی شورا انتخاب کند که این فرد بتواند پاسخگو باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با مهر تشکیل شورای پول و اعتبار را اقدامی مثبت، منطقی و صحیح عنوان کرد و گفت: تشکیل این شورا به طور قطع به تصمیم گیری های حوزه سیاستهای پولی کشور کمک می کند.

معاون سابق پارلمانی بانک مرکزی بر تعیین یک سخنگو توسط شورا به منظور اطلاع رسانی از تصمیمات آن و اینکه هر یک از اعضا نقطه نظراتی را مطرح نکنند، تاکید کرد و اظهار داشت: فردی باید به عنوان سخنگو تعیین شود که بتواند پاسخگو باشد.

وی یکی از زمینه های استقلال بانک مرکزی را استقلال شورای پول و اعتبار دانست و تصریح کرد: شورای پول و اعتبار باید بتواند در بحثهای کارشناسی تصمیم گیری های لازم را برای اقتصاد کشور در حوزه سیاستهای پولی انجام دهد.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: استقلال بانک مرکزی به مفهوم جدابودن این بانک از قوا نیست، بلکه به این مفهوم است که در سیاستهای پولی صاحب رای باشد.

وی ادامه داد: سیاستهای پولی را نیز شورای پول و اعتبار تدوین می کند، بنابراین اگر این شورا از استقلال کافی برخوردار باشد یعنی اعضای آن بتوانند تصمیمات لازم را در حوزه سیاستهای پولی بگیرند، کمک اولیه ای برای بحث استقلال بانک مرکزی است.

معاون سابق پارلمانی بانک مرکزی گفت: در بحث استقلال بانک مرکزی موضوع نفت نیز مطرح است. هم اکنون درآمد عمده کشور از طریق نفت تامین می شود، به عبارت دیگر، درآمد حاصل از فروش نفت بر پیکره اقتصاد از جمله بانک مرکزی تزریق می شود.

وی تاکید کرد: باید مرزبندی را به منظور اینکه نقش نفت در این استقلال چه خواهد بود، شکل داد و باید بر روی این موضوع بحثهای کارشناسی صورت گیرد تا جایگاه خود را نشان دهد.

مستخدمین حسینی با اشاره به قوانین متعددی که در حوزه بانکی وجود دارد، گفت: باید یک قانون واحد در حوزه بانکی وجود داشته باشد که تصمیم گیریها بر اساس آن انجام شود. البته بانک مرکزی از دو سال پیش تاکنون بر روی این قوانین کار کرده و لایحه جدیدی که در حال تهیه است را در معرض قضاوت کارشناسان قرار داده است و تمام این موارد به استقلال هرچه بیشتر بانک مرکزی کمک می کند.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  6  =