طلایی نیک:مهار بیکاری و تورم اولویت دولت دهم

ایبنا – کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی بیشترین مطالبات و انتظارات مردم وجود دارد، گفت: مهار بیکاری ، کنترل تورم و تبدیل رکورد به رونق اقتصادی از جمله اولویت اقتضایی و بنیادی دولت دهم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رضا طلایی نیک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با اشاره به تشکیل دولت دهم و آغاز به کار آن گفت: در حوزه‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و بین‌المللی 10 اولویت برای دولت دهم وجود دارد. به عبارت دیگر اولویت‌های دولت دهم در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد اصلاح ساختارها و تکمیل واگذاری های دولتی ، مهار بیکاری ، کنترل تورم و تبدیل رکورد به رونق اقتصادی پنج اولویت اقتضایی و بنیادی است ، تصریح کرد: در حوزه اقتصادی بیشترین مطالبات و انتظارات مردم وجود دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: در حوزه اجتماعی سه اولویت اساسی شامل تحول در نظام آموزشی ، نهادینه کردن عدالت اجتماعی و ساماندهی ناهنجاریها اهمیت دارد.

طلایی نیک گفت: دولت دهم در رویکردهای داخلی باید اقتصاد و جامعه را در اهداف راهبردی و اولویت دار قرار دهد زیرا چالشهای اقتصادی و اجتماعی با تاخیر در پاسخهای راهبردی و کارکردی زمینه بحران سازی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه بین الملل، دیپلماسی اقتصاد و مدیریت چالشها با غرب توام با توسعه مناسبات منطقه ای از اولویت های راهبردی است، خاطرنشان کرد: به رغم پشتوانه ملی و ظرفیت های فراملی هنوز از همه فرصت های منطقه ای برای تثبیت همکاریهای متناسب با توسعه کشور استفاده نشده است و فرصت‌ها و چالشهای بین المللی ایران در مثلث مناسبات منطقه ای، رویکردهای متقابل با غرب و روابط اقتصادی قرار گرفته است.

طلایی نیک با تاکید بر اینکه ایران با اتکا به ذخایر عظیم نفت و گاز و سایر توانمندیهای بالقوه اقتصادی و موقعیت ممتاز ژئوپولیتکی در رقابتهای دورن و بیرون منطقه ای نباید عقب بیافتد، اظهار داشت: رقابت ترکیه و عربستان در کشورهای منطقه با ایران با راهکارهای محسوس و نامحسوس تشدید شده است و لذا اولویت در سیاست خارجی ایران باید از آمریکای لاتین به منطقه آسیای جنوب غربی تغییر یابد.

وی گفت: غفلت از فرصت های و ظرفیت های منطقه‌ای و اولویت دادن به مناطق دور دست با صیانت از منافع ملی و استفاده از ظرفیت های فراملی در توسعه و فائق آمدن بر چالش های بین المللی سازگار نیست.

این کارشناس مسایل سیاسی اضافه کرد: دولت دهم با اتکا به تجربیات دولت نهم و حمایت های اخیر مجلس و نظام بهتر از گذشته امکان موفقیت دارد. ترکیب و چگونگی انتخاب کابینه دهم در مقایسه با کابینه نهم امکان ثبات درونی دولت را افزایش داده است و دولت دهم با ثبات تراز دولت نهم به لحاظ تغییرات وزرا و البته با انتظارات بیشتر مواجه است.

طلایی‌نیک با بیان اینکه مجلس در رای اعتماد به کابینه مشی حمایت نقادانه را انجام داد و اراده مجلس بر رای اعتماد به اکثریت وزیران پیشنهادی با نقدهای سازنده توام بود، خارنشان کرد: حمایت توام با نقد مجلس همانند رای اعتماد به اکثریت بالای وزرا در سایر امور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: لایحه و قانون برنامه پنجم توسعه در نهادینه شدن تعامل مجلس و دولت پس از رای اعتماد، نقش زیربنایی خواهد داشت زیرا با تصویب قانون برنامه پنجم توسعه از طریق ارائه لایحه دولت و در چارچوب سیاست های ابلاغی نقشه راه دولت با توافق مجلس و نظام تلقی می شود.

به گفته طلایی‌نیک با تصویب قانون برنامه پنجم توسعه تعامل دولت و مجلس پس از رای اعتماد تکمیل خواهد شد و دولت با جبران تاخیر در ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه می تواند اولویت های کاری را با حمایت مجلس اتخاذ کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  42  =  52