واردات برنج دو برابر نیاز بازار

ایبنا – دبیر انجمن برنج گفت: در حالی نیاز بازار به واردات برنج در سال 600 هزار تن است که شاهد ورود یک میلیون و 200 هزار تن برنج هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر با توجه به نیاز کشور ابتدا باید میزان صحیح و علمی مصرف سرانه مشخص شود، گفت :‌ در طی سالهای اخیر در کشور تغییراتی در مصرف و تغذیه به وجود آمده که این میزان مصرف برنج را نیز دستخوش تغییراتی کرده است که در سبد خانوار میزان مصرف برنج مطابق سالهای قبل دیده نمی شود.

در حالی مسئولان مصرف سرانه هر ایرانی را 44کیلوگرم اعلام کرده اند، که شایق در این خصوص افزود : ‌با وجود کاهش مصرف برنج که به دلیل قدرت خرید و تغیییراتی در نوع مصرف و تغذیه به وجود آمده است، این رقم قابل قبول نیست ، چراکه طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان، مصرف سرانه برنج در سال 84 حدود 36 کیلوگرم و در سال 86 معادل 42 کیلوگرم بوده که این رقم در سالجاری 44 کیلوگرم اعلام شده است.

این مقام مسئول جهش 25 درصدی مصرف سرانه برنج را در شرایط ذکر شده دور از اصول علمی و واقعی دانست و ادامه داد :‌ براساس اعلام برخی از کارشناسان در حال حاضر رقم مصرف سرانه برنج در کشور حدود 36 کیلوگرم است. البته می توان در این خصوص تحقیقات لازم را اجرا و اعلام شود.

دبیر انجمن برنج ایران با تاکید بر این نکات، ورود بیش از حد نیاز برنج را مسئله نادرست و متضرر کننده ای برای تولید کنندگان داخلی بیان داشت و گفت :‌ با تولید 2 میلیون و 250 هزار تن برنج و نیاز حدود 2 میلیون و 650 هزار تن (با محاسبه مصرف سرانه 36 کیلو گرم ) نیاز واردات برنج رقمی حدود 400هزار تن است.

شایق با اشاره به اتمام برداشت سالجاری  برنج در شمال کشور، اظهار داشت:‌ این میزان در کل تولید دو میلیون و 250 هزار تن برنج در کشور شد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش 50 هزار تنی داشته است .

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: درشش ماهه اول سالجاری 620 هزار تن برنج وارد کشور شد و نگرانی رئیس جمهور را نیز در پی داشت.

وی در پایان با طرح این سئوال که چراباید به جای واردات 600هزار تنی برنج در سال شاهد ورود یک میلیون و 200هزار تن باشیم ؟ گفت :‌ برای جلوگیری از ورود بی رویه برنج و متضرر شدن بیشتر برنجکاران کشور زمان بازنگری اصولی و صحیح  مصرف سرانه این محصول فرا رسیده است. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  8