عملیاتی شدن سامانه پایاپای الکترونیکی در سه ماه آینده

عملکرد بانکداری الکترونیک طی شش ماهه نخست سال تشریح شد:

ایبنا – مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ضمن تشریح عملکرد بانکداری الکترونیک طی شش ماهه نخست سال 88 اعلام کرد ، سامانه پایاپای الکترونیکی در سه ماه آینده در کلیه شعب بانک ها عملیاتی خواهد شد،این در حالی است که قراربود اتاق پایاپای الکنرونیکی در سه ماهه اول سال جاری راه اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهران شریفی ،رییس طرح شتاب ومدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ،طی یک نشست خبری عنوان کرد:سامانه پایاپای الکترونیکی در سال 88 پیاده سازی آن در بانک ها ایجاد شد به طوری که در حال حاضر در تعدادی از بانک ها این سامانه عملیاتی است وظرف سه ماه آینده نیز در کلیه شعب بانک ها عملیاتی خواهد شد.
وی افزود:بانک هایی که هم اکنون این سامانه در دفتر مرکزی انها عملیاتی است عبارتند از صادرات ،ملی توسعه صادرات، کارآفرین ، سپه، پست بانک ، پاسارگاد وکشاورزی ومابقی بانک ها نیز تا پایان مهر ماه این سامانه در دفتر مرکزی انها فعال خواهد شد.

شریفی به تشریح این سامانه پرداخت وافزود:عملیات سامانه پایاپای الکترونیکی برای انبوه پرداخت های بین بانکی استفاده می شود به عنوان مثال حقوق کارکنان ،امکان حواله پول از یک بانک به چندین بانک مختلف پرداخت سود سهام و….:

وی تاکید کرد :بخش عمده ای از پرداخت های حواله ای را سامانه پایاپای الکترونیکی پوشش می دهد که در کاهش حجم اسکناس موثرخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بانکداری الکترونیک در خصوص تفاوت طرح عدم حرکت لاشه چک که در نیمه آبان ماه راه اندازی می شودبااتاق پایاپای الکترونیکی گفت:یک اتاق پایاپای چک واسناد بانکی وجود دارد که مخصوص بانک هاست به طوریکه این چک نهایتا وارد اتاق پایاپای چک واسناد بانکی می شوداما سامانه اتاق پایاپای الکترونیک اساس آن دستور پرداخت الکترونیک است که نهایتا در ساتنا تسویه می شود .

شریفی با بیان اینکهimagecheke و ach با هم متفاوت هستند عنوان کرد:بحث achاز اهمیت بسزایی برخوردار است وچه در حوزه ساتنا وچه درachملاک این استکه تسهیلات بهتری ارایه شود.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور،‌گفت: در همین راستا بانک مجازی با سرمایه 70 میلیارد تومان تا پایان سال جاری به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد حسین مهرانی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین دراین نشست خبری ابتدا به تغییرات خوب حوزه بانکداری الکترونیکی در بخش اتوماسیون و همچنین عملیات بین بانکی که طی سال‌‌های اخیر به وجود آمده است، اشاره کرد و اظهار داشت: سیستم‌های یکپارچه و اتوماسیون باعث می‌شوند وابستگی مشتریان به شعب کاهش پیدا کند.
وی افزود: در حال حاضر از بین 20 بانک موجود که در سیستم بانکی به فعالیت می‌پردازند هیچ مشکلی در زمینه حساب‌های متمرکز ندارند و به خوبی از آن‌ها استفاده می‌کنند.
به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای تراکنش‌های مالی بین بانکی فراهم و در این زمینه نیز فعالیت‌های به سزایی انجام شده است.

 لزوم گسترش استفاده از کارت‌های اعتباری

مهرانی در ادامه با اشاره به نقش عمده ساتنا (سامانه تصفیه ناخالص آنی) در نظام بانکی، گفت: پارامترهای زیرساختی باید برای اجرای بهتر این طرح فراهم شوند و همچنین در این بین راه‌انداری اتاق پایاپای الکترونیک یکی از مولفه های دیگر این امر است.
وی در ادامه طرح سوئیچ را از دیگر پارامترهای مدنظر بانک مرکزی برای تهیه زیرساخت‌های مذکور بیان و تصریح کرد: باید اقداماتی انجام شود که مردم به جای استفاده از اسکناس از کارت های اعتباری در معاملات اقتصادی روزمره خود استفاده نمایند .
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی استفاده از این طرح را باعث کاهش هزینه های تولید و نقل و انتقال اسکناس دانست و گفت: باید کاربری کارت های اعتباری افزایش پیدا کند و در عین اینکه در ATM مورد استفاده قرار می گیرد در دستگاه های POS نیز به کار گرفته شود.
به گفته مهرانی کارت اعتباری باید به عنوان ابزار پرداخت در معاملات اقتصادی به کار گرفته شود.
وی در ادامه با بیان اینکه کانال‌های خدمات بانکی در حوزه ATM و در حوزه بانکداری تلفنی روند رو به رشدی را طی کرده است، گفت: باید خدمات خارج از شعبه به مشتری ارائه شود.

راه‌اندزی بانک مجازی در راستای بسته سیاستی سال 88

مهرانی در خصوص راه‌اندازی بانک مجازی، گفت: این بانک در راستای اجرای مواد بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی در سال 1388 شکل خواهد گرفت و به همین منظور قرار شده است که سرمایه اولیه آن از 200 میلیار تومان به 70 میلیارد تومان کاهش پیدا کند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید براینکه بانک مجازی مولفه‌های یک بانک معمولی را ندارد، تصریح کرد: بانک مجازی حوزه وسیع‌تری از خدمات را در برمی‌گیرد و فرهنگ سازی و زمان‌بر بودن مشکلی نیست که برطرف نشود و نمی‌تواند به عنوان مانعی برای جلوگیری از شکل‌گیری بانک مجازی به حساب آید.
به گفته مهرانی با توجه به شرایط کشور و امکانات موجود باید بانک مجازی در ایران شکل بگیرد و تاخیر در این امر نیز باعث باقی ماندن در بانکداری سنتی خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از سالهای 72 و 73 برنامه‌ریزی و هدفگذاری بانکداری الکترونیکی در ایران شکل گرفته بود، تصریح کرد: این برنامه در آن زمان روند خوبی را طی نکرد ولی در حال حاضر با توجه به امار بهبود یافته است.
مهرانی با بیان اینکه ورود تکنولوژی می‌تواند باعث ایجاد تحول در سیستم بانکی شود، اضافه کرد: در کنار این امر باید مدل‌های کسب و کار تغییر کند و تکنولوژی به تنهایی جوابگوی نیازهای جامعه نیست.

 ایران رتبه 70 تجارت الکترونیک در جهان را دارد

وی در ادامه با اشاره به برخی اشکالات در تراکنش‌های سیستم بانکی، گفت: تمام امور مربوط به پرداخت الکترونیکی باید انجام شود و در عین حال هیچ کاری بدون ایراد و اشکال نیست.
به گفته وی هر مشکلی در تراکنش‌های بانک‌ها باشد در بانک مرکزی پیگیری می‌شود و تمام مشکلات فنی آن مورد بازبینی قرار می‌گیرد ولی در حال حاضر مشلات مذکور نسبت به چند سال گذشته بسیار بهتر شده است.
مهرانی با تاکید بر اینکه هدف اصلی بانک مرکزی از بین رفتن تراکنش‌های ناموفق سیستم بانکی است گفت: کارت اعتباری خرید برای بانک‌ها سهمیه‌بندی شده و در حد مشخصی برای مشتریان صادر شود.

سقف برداشت وجوه از ATM فعلا افزایش نمی‌یابد

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف برداشت از ATM، گفت: به بانک‌ها دستور داده شده است که برای ایران‌چک‌ها باکسی را در نظر بگیرند و ATM ها را از این جهت برای جوابگویی به نیازهای مردم آماده نمایند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به آمارها میانگین برداشت پول از ATM چهل هزار تومان است، گفت: در صورتی که این آمار رشد داشته باشد سقف برداشت وجوه از دستگاه‌های ATM نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به آمار استفاده از خودپرداز‌ها در تیرماه سال جاری، تصریح کرد: این آمار در خودپرداز‌ها 41 هزار میلیارد ریال و در دستگاه‌های POS هشت هزار میلیارد ریال بود در صورتیکه در مقایسه با بهمن‌ماه سال گذشته ATM بیست و شش هزار میلیارد ریال از نظر مبلغی و POS پنج هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده بود.
وی افزود: باید سعی شود استفاده از POS در مقابل ATM افزایش پیدا کند.
به گفته وی در زمینه تجارت الکتر ونیک ایران در بین کشورهای دنیا رتبه هفتادم را به خود اختصاص داده است که این رتبه آمار ضعیفی را نشان می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  80  =  82