برداشت اشتباه میرکاظمی درباره یارانه ها

ایبنا – در آستانه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها آنهم پس از 18.5 ما از طرح این مسئله ، گفته های وزیر نفت نشان می دهد وی برداشتی کاملا متفاوت از این طرح دارد. این برداشت که در تقابل با روح لایحه است از سوی کسی انجام شده قرار است درصورت تصویب لایحه، عامل اصلی در اجرای هدفمند کردن یارانه ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم، در حاشیه همایش ‌راهکارهای نوین تامین مالی، ‌نگهداشت، ‌انتقال و توزیع فرآورده های نفتی به خبرنگاران گفت: اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها اجرا شود چندین اتفاق می افتد اول اینکه بنزینی که در کارت مردم شارژ می شود متوسط 55 تا 60 لیتر خواهد بود.

وزیر نفت اظهار داشت: کارت ها باید بر اساس بنزین تولیدی داخل شارژ و مابقی بنزین با قیمت تمام شده تامین شود و با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده نیز 30 درصد به قیمت تمام شده اضافه می کند، مردم باید حداقل قیمت بنزین مابقی تا 100 لیتر را آزاد پرداخت کنند. به نظر میرسد وی لایحه هدفند کردن یارانه ها را با قانون بودجه 88 درباره بنزین اشتباه گرفته باشد.

از سوی دیگر میرکاظمی در جایگاه منتقدان نقدی کردن یارانه ها قرار گرفته و از پیامدهای تورمی اجرای هدفمند کردن یارانه ها انتقاد می کند. وزیر نفت دولت دهم با اشاره به بررسی های صورت گرفته برای محاسبه دقیق هزینه های تورمی آزادسازی قیمت بنزین، با بیان آنکه ‌در صورت حذف یارانه نرخ واقعی بنزین به حدود 550 تومان افزایش می یابد که این امر منجر به بروز تورم می شود، گفت: در حالی که این امر در کل زندگی مردم 11 درصد رشد هزینه بیش از تورم فعلی ایجاد می کند و این رقم برای بخش تولید 8 درصد و دولت 11 درصد است که در بودجه نیز دیده نشده است.

وی با اشاره به وجود بنزین 100 و 400 تومانی در کشور، گفت: در حالی که میزان مصرف بنزین 400 تومانی کمتر از سه میلیون لیتر است میزان مصرف بنزین 100 تومان بالای 63 میلیون لیتر است بیان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته با واقعی شدن قیمت بنزین میزان تورم در زندگی مردم حدود 11 درصد به اضافه تورم فعلی افزایش می یابد.

گفتار متناقض وزیر با رئیس جمهور

محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم در یکی از گفتگوهای زنده تلوزیونی خود در چهار شنبه 30 بهمن خطاب به کسانی که اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را موجب ایجاد تورم بیشتر در کشور می‌دانند تصریح کرد: این مسأله تورم زا نیست بلکه جهشی است که همزمان با اجرای آن استهلاک آن هم آغاز می‌شود. همه این مسائل با علم روز محاسبه شده است و در مدت 12 تا 18 ماه این جهش به صفر می‌رسد.

احمدی نژاد در گفتگوی 30 بهمن 87 همچنین گفت: هرنوع هدفمند کردن یارانه‌ها بدون اصلاح قیمت‌ها بی معنی است و هرنوع واقعی کردن قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن منابع لازم برای جبران آنها برای مردم معنا نخواهد داشت. هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها هرزمان که اجرا شود باید حداقل یک ماه قبل از آن ،رقم جبرانی اش در حساب مردم واریز شده باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم در لایحه برای جلوگیری از آثار منفی آن صورت گرفته است، گفت: ما نمی‌خواهیم شوکی به مردم وارد شده و به مردم فشار بیاید و یا نظام بازار دچار اختلال شود.

وی ایراد دیگری که به اجرای این لایحه گرفته شده است، پرداخت‌های نقدی به مردم دانست و گفت: باید به مردم اجازه دهیم تا خود انتخاب کنند. پرداخت غیر نقدی علاوه بر اینکه نیاز به ایجاد ساختار عریض و طویل و اتلاف منابع دارد برخی مشکلات دیگر را نیز ایجاد می‌کند. ازا ین‌رو باید اجازه دهیم مردم منابع خودشان را مدیریت کنند زیرا این اقدام به‌طور طبیعی در سبد مصرف خانوار و مصرف انرژی تاثیرگذار خواهد بود.

محمود احمدی نژاد رئیس دولت دهم در آستانه مطرح شدن دوباره طرح لایحه هدفمند کردن یارانه ها، در هفته گذشته مجدداً از آن حمایت کرد و طرح هدفمند کردن یارانه ها را کار بزرگی دانست که باید آن را انجام داد.

وی برای اثبات ضروری بودن اجرای هدف مند کردن یارانه ها به آمار استناد می کند و با اشاره به مصرف روزانه چهار میلیون و 200 هزار بشکه نفت در کشور افزود: این میزان مصرف انرژی چندین برابر سرانه مصرف انرژی در کشورهای بزرگ است.

رئیس دولت گفت: اگر قیمت هر بشکه نفت حدود 70 دلار باشد ارزش مصرف روزانه انرژی نفت در ایران 300 میلیون دلار و سالانه 110 میلیارد دلار می شود.

وی با اشاره به 110 هزار میلیارد تومان مصرف سالانه انرژی در کشور افزود: کل محصولات کشاورزی کشور که به فروش می رسد (100 میلیون تن) سالانه زیر 50 هزار میلیارد تومان است که اگر صرفه جویی در مصرف انرژی در دستور کار قرار گیرد تولید محصولات کشاورزی هم افزایش می یابد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه اگر جوانان ما برای تشکیل زندگی 15 میلیون تومان اعتبار بخواهند نمی توانیم به آنها بدهیم، گفت: کل بودجه عمرانی کشور حدود 18 هزار میلیارد تومان در سال است که اگر مثلا 20 درصد کل مصرف انرژی کشور (110 هزار میلیارد تومان) صرفه جویی شود فعالیت های عمرانی کشور خیلی خوب سرعت می گیرد. احمدی نژاد با اشاره به نزدیک بودن نظرهای دولت و مجلس درباره طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: مصرف انرژی در کشور باید طبق برآوردهای کارشناسان 30 هزار میلیارد تومان در سال باشد نه 110 هزار میلیارد تومان.

به نظر می رسد وی براساس مبلغ فوق قصد دارد یارانه های نقدی را توزیع کند.

آیا وزیر با لایحه آشنا نیست

در حالی که لایحه هدفمند کردن یارانه ها در دولت نهم که وی در آن وزیر بازرگانی بود تدوین و تصویب شده اما گفته های میرکاظمی نشان می دهد وزیرنفت با ماهیت لایحه هدفمند کردن یارانه ها آشنا نیست. چرا که منابع مورد نیاز برای بازتوزیع نقدی یارانه ها از محل واقعی سازی قیمت حاملهای انرژی حاصل می شود. ازجمله محل های عمده تامین منابع واقعی سازی قیمت بنزین است. همچنین دولت در لایحه خود تصویب کرده بود که بنزین حداکثر 10درصد زیر فوب خلیج فارس در جایگاه ها عرضه شود.

از سوی دیگر دولت از محل عرضه بنزین وارداتی به قیمت شناور درآمدی نخواهد داشت چرا که بنابرلایحه باید بنزین را براساس قیمت شناور فوب به اضافه هزینه های سربار بنزین وارداتی را در جایگاه ها عرضه کند.

از سوی دیگر اتفاقا آزاد سازی کامل قیمت بنزین از ابتدا اجرای طرح هدفمند کردن یارانه هاست. در حالی که حمل های دیگر انرژی به مرور اصلاح می شود

میرکاظمی در حالی این سخن را بر زبان راند که بررسی لایحه هدفمندکردن یارنه ها قرار است از روز یکشنبه در مجلس آغاز شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2