شماره حساب های بانکی به شبا تبدیل می شود

تمام شماره حساب های بانکی به شبا Internet Bank Account Number تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک مرکزی در تازه‌ترین بخش‌نامه خود، تمام بانک‌های کشور را موظف به ایجاد سامانه‌ای برای ارایه شبا یا شماره‌حساب بانکی ایران به مشتریان و صاحبان حساب‌های بانکی کرده است.خردادماه امسال بود که بانک مرکزی، مشخصات ملی شناسه حساب بانکی ایران (شبا) را منتشر و دستورالعمل‌های جداگانه‌ای را برای 19 بانک کشور تعریف کرد؛ دستورالعمل‌هایی که متناسب با قوانین داخلی بانک‌ها تنظیم شده بود. تقریبا از دو ماه پیش بانک ها موظف شدند تا امکان تبدیل حساب بانکی به شبا را در شعب خود و درگاه‌های اینترنتی فراهم کنند.

شبا در واقع به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور تعریف و تبیین شده و در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی از این نوع حساب استفاده می‌شود. شبا مستقل از نظام شماره‌گذاری داخلی هر یک از بانک‌ها است، با این وجود در محاسبه آن از شماره‌‌حساب مربوط به نظام شماره‌گذاری داخلی بانک‌ها استفاده می‌شود. شماره‌حساب بانکی ایران، یک شماره‌‌حساب خاص را در یک بانک به‌صورت یکتا معرفی می‌کند و مطابق با ضوابط IBAN و استاندارد ISO13616 تنظیم می‌شود.
شبا دارای یکسری از قواعد ساختاری است. طول شبا دقیقا باید معادل 26 کاراکتر باشد و شماره‌های کم‌تر یا بیشتر از 26 کاراکتر مجاز شناخته نمی‌شوند. هر کاراکتر شبا هم تنها می‌تواند یکی از حروف بزرگ الفبای انگلیسی [A-Z] یا یک رقم انگلیسی [0-9] باشد. استفاده از هیچ کاراکتر دیگری، از جمله اعداد و حروف فارسی در تولید این شماره مجاز نیست و استفاده از حروف هم تنها برای کد کشور یعنی دو رقم سمت چپ شبا مجاز است.
هر شماره‌حساب بانکی (صرف‌نظر از آن‌که متعلق به کدام بانک است) قابل تبدیل شدن به یک شماره حساب شبا خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  9