ایلان ماسک ظاهراً برای نسخه پیشرفته‌تر هوش مصنوعی Grok یک ابرکامپیوتر می‌سازد

این ابرکامپیوتر یک «گیگافکتوری رایانش» خواهد بود.

گزارشی تازه ادعا می‌کند که ایلان ماسک اخیراً به سرمایه‌گذاران گفته است استارتاپ xAI می‌خواهد تا پاییز 2025 ابرکامپیوتری بسازد که توان یکی از نسخه‌های آینده و هوشمندتر چت‌بات Grok را تأمین خواهد کرد. ماسک ظاهراً از این ابرکامپیوتر با عنوان «گیگافکتوری رایانش» یاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دیجیاتو، ابرکامپیوتری که ایلان ماسک می‌خواهد برای نسخه آینده Grok بسازد از ده‌ها هزار پردازشگر گرافیکی H100 انویدیا استفاده خواهد کرد و هزینه ساخت آن میلیاردها دلار خواهد بود. ماسک قبلاً گفته بود که نسخه سوم چت‌بات هوش مصنوعی xAI به حداقل 100 هزار تراشه نیاز دارد که این مقدار پنج برابر بیشتر از 20 هزار تراشه لازم برای آموزش Grok 2.0 است.

قدرتی فراتر از تمام رقبا برای هوش مصنوعی Grok ایلان ماسک

طبق گزارش امروز، ایلان ماسک همچنین به سرمایه‌گذاران گفته است که مجموعه پردازشگرهای گرافیکی درنظر گرفته‌شده برای این ابرکامپیوتر حداقل چهار برابر بزرگ‌تر از چیزی است که امروز توسط رقبای xAI استفاده می‌شود. اصطلاح گیگافکتوری که ظاهراً توسط ماسک برای این سیستم استفاده شده، با الهام از نام کارخانه‌های خودروسازی تسلا انتخاب شده است.

پ

جدیدترین نسخه چت‌بات هوش مصنوعی Grok یعنی نسخه 1.5 در ماه فروردین معرفی شد. این سیستم حالا درحال حرکت به‌سمت چندوجهی‌شدن است. Grok که در اختیار کاربران پریمیوم ایکس قرار دارد، به مشترکان این سرویس کمک خواهد کرد تا خلاصه‌ای از اخبار این پلتفرم را نیز دریافت کنند.

ایلان ماسک اخیراً در مصاحبه‌ای گفته بود که هوش مصنوعی در نهایت تمام مشاغل را تصاحب می‌کند و کارکردن برای انسان‌ها به یک انتخاب «اختیاری» تبدیل خواهد شد. البته او گفت عملی‌شدن چنین سناریویی نیازمند «درآمد جهانی بالا» است تا دولت‌ها بتوانند از شهروندان حمایت مالی داشته باشند. ماسک تاکنون اظهارنظرهای مختلفی درباره هوش مصنوعی و آینده آن داشته است. او همچنین از طریق تسلا به توسعه ربات‌هایی می‌پردازد که ظاهراً همین حالا کار در کارخانه‌های این شرکت را شروع کرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  7  =