تحلیل مدیرعامل بانک ملی درباره تاثیر یارانه های نقدی بر منابع بانکی

مدیرعامل بانک ملی ایران روش‌های تشویقی بانک‌ها برای نگهداری یارانه نقدی مردم با هدف نگهداری این پول‌ها در حساب‌های بلندمدت را تشریح کرد و افزایش نرخ ارز پس از هدفمند کردن یارانه‌ها را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمودرضا خاوری در گفت‌وگو باایسنا، درباره تاثیرات هدفمند کردن یارانه‌ها بر منابع بانکی اظهار کرد: با هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ نوع تغییری در حجم منابع بانکی انجام نمی‌شود چون پولی که نزد مردم است از بانک خارج و دوباره به بانک وارد می‌شود.

وی ادامه داد: تغییری که پس از هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد آن خواهیم بود در نوع و زمان سپرده‌ها است به گونه‌ای که ممکن است مردم به سمت سپرده‌های کوتاه‌مدت و دیداری تمایل پیدا کنند تا سپرده‌های بلندمدت.

مدیرعامل بانک ملی ایران درباره ابزارهای تشویقی برای حفظ پول مردم در سپرده‌های بلندمدت گفت: ‌یکی از روش‌های تشویقی این است که در کنار حساب‌هایی که برای واریز یارانه اعلام شده است، حساب‌های دیگری برای مردم افتتاح کنیم تا پول به حساب جدید برده شده و به آن‌ سود پرداخت شود چون نوع حساب‌های فعلی به صورت قرض‌الحسنه پس‌انداز است یا می‌توان سرفصل حساب‌های فعلی ا تغییر داد.

خاوری ادامه داد: باید با روش‌های تشویقی طوری عمل شود که پولی که از محل بازپرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم می‌رسد فورا مصرف نشود بلکه این پول حفظ و در زمان مقتضی خرج شود.

او در بیان راه حل دیگری برای تشویق مردم به حفظ پول در حساب‌های بلندمدت اظهار کرد: یک روش می‌تواند این گونه باشد که مردم از وجوه این حساب‌ها برداشت نکنند و به جای آن از تسهیلات دیگری که بانک در اختیارشان می‌گذارد استفاده کنند به نوعی برای آن‌ها حق تقدم استفاده از تسهیلات فراهم شود.

خاوری بر نقش بانک‌ها در این مرحله تاکید کرد و گفت: ‌بانک‌ها باید در این مرحله ابزارهای تشویقی را تقویت کنند تا مردم وجوه‌شان را در حساب‌های بلندمدت نگهداری کنند و بانک‌ها هم بتوانند برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از این وجوه را انجام دهند و منابع لازم برای بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را تامین کنند تا بدین وسیله جلوی هر گونه کمبود کالای محتمل پس از هدفمند کردن یارانه‌ها گرفته شود.

خاوری تاکید کرد: البته باید بر روی این موارد بحث کارشناسی زیادی انجام شود.

مدیرعامل بانک ملی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش نرخ ارز پس از هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد:‌ من اطمینان می‌دهیم به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد به دلیل این که واردات ما بیش از صادرات غیرنفتی‌مان است و قسمت اعظم مواد اولیه صادرات غیرنفتی ما هم از خارج وارد می‌شود که با افزایش نرخ ارز قیمت صادرات افزایش خواهد یافت. این امر مشکلات دیگری برای کشور به وجود خواهد آورد و افزایش قیمت ارز در دستور کار دولت نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2