مسکن پس از هدفمند شدن یارانه‌ها

یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌ها صد درصد رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد با توجه به این‌که در کشور ما مسکن کالا محسوب می‌شود قیمت مسکن و زمین هم رشد می‌کند اما از سوی دیگر با توجه به این که با تورم قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد، تقاضا برای خرید مسکن کاهش می‌ِیابد بنابراین شاهد رکود عمیق‌تر در بخش مسکن خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شهریار شقاقی- کارشناس مسکن- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضعیت بخش مسکن پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: اگر یارانه‌ها حذف شود تورم به جامعه تحمیل می‌شود و عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند این تورم تا صد درصد برسد.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در آن شرایط عملا دولت نمی‌تواند کاری کند، ادامه داد: دولت اگر بتواند جلوی تورم سایر بخش‌ها را بگیرد جلوی تورم بخش مسکن را هم می‌تواند بگیرد اما می‌دانیم دولت نمی‌تواند این کار را بکند زیرا این امر یک روند اقتصادی است واقع می‌شود و به کلیه نهادها و مردم وابسته است.

به گفته او تنها راهی که از نظر تئوری وجود دارد ثابت نگه داشتن قیمت زمین است که آن هم عملی نیست.

شقاقی درباره راه‌های ارزان شدن مسکن اظهار کرد: اگر فرض کنیم ارزان شدن مسکن در حوزه اختیارات دولت است، اولین کاری که دولت می‌تواند در این راستا انجام دهد این است که زمین ارزان در اختیار مردم قرار دهد.

وی گفت: ممکن است زمین گران باشد اما دولت می‌تواند با اختصاص یارانه به آن، زمین‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

این کارشناس مسکن افزود: همچنین دولت می‌تواند مالیات‌هایی که برای مصالح وارداتی در نظر گرفته است را کاهش دهد تا مصالح وارداتی با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برسد.

شقاقی با اشاره به اینکه، دولت باید بر کار متخصصانی که اقدام به ساخت و ساز می‌کنند نظارت کند و تعرفه‌های معقول برای آن ها در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: باید از افزایش دستمزدها که توسط افراد انجام می‌شود جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که بخش عمده قیمت مسکن به قیمت زمین برمی‌گردد، تاکید کرد: قیمت مسکن در شمال و جنوب شهر تهران بسیار متفاوت است و با توجه به این‌که هزینه ساخت یکسان است، این اختلاف موجود به قیمت زمین برمی‌گردد.

شقاقی تصریح کرد: با توجه به فرهنگ حاکم در کشور ما امکان حذف قیمت زمین وجود ندارد اما دولت می‌تواند در برنامه‌های توسعه خود، که قصد آماده‌سازی زمین برای واگذاری به مردم را دارد، اعمال نظر کند به عبارت دیگر اجرای این امر در ساخت مسکن اجتماعی امکان‌پذیر است.

این کارشناس مسکن افزود: حذف قیمت زمین در طرح مسکن مهر می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای حذف قیمت زمین در سایر بخش‌ها اما باید توجه کرد این امر شدنی نیست و هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست قیمت ملک را حذف کند.

شقاقی با تاکید براین‌که پرداخت تسهیلات بلندمدت کم بهره می‌تواند باعث پایین آمدن قیمت مسکن شود، اظهار کرد: در شرایطی که بخش عمده قیمت مسکن را بانک‌ها پرداخت کنند قدرت خرید افزایش می‌یابد در نتیجه رونق اتفاق می‌افتد و قیمت‌ها نیز تثبیت می‌شود.

به گفته او در سایر کشورها حدود 80 تا 90 درصد قیمت ملک را بانک‌ها به صورت تسهیلات پرداخت می‌کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5