نقش دولت ها در تامین امنیت فضای سایبر پررنگ تر خواهد شد/ فناوری های سیار بیشتر در معرض خطرند

پیش بینی کارشناسان درباره ایجاد امنیت در فعالیتهای مالی :

در یک پژوهش علمی که به تازگی صورت گرفته است، مشخص شد در سال 2012 خطرات امنیتی گوناگونی سازمان های مالی فعال در فضای سایبر را مورد تهدید قرار می دهد که بدافزار (Malware) و ریسک های نهفته در فناوری های سیار از آن جمله است.برای این که بتوانیم با بدافزارها زندگی کنیم باید از شیوه «مدیریت ریسک» استفاده نماییم، یعنی این تهدیدات را باید مرتباً مورد رصد و بررسی قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تارنمای شرکت ملی انفورماتیک ، پژوهش موسسه مشاوره ای بوز آلن همیلتون (Booz Allen Hamilton) حاکی از آن است که «فناوری های سیار» بستر مناسبی برای عملیات ایذایی بزهکاران اینترنتی به شمار می رود.

همچنین افزایش حملات سایبری سازمان یافته، خطر مهمی است که شرکت های مالی، بانک ها و موسسات سرمایه گذاری باید در سال جدید خود را برای مواجهه با آن آماده سازند.سر و کار داشتن با بدافزارها بخشی از ماجراست.

بدافزار به گونه ای از برنامه های رایانه ای اطلاق می شود که چون معمولاً کاربر را آزار می دهند یا خساراتی به وجود می آورند، به این نام مشهورند.ویروس، کرم، جاسوس افزارها و هرزنامه ها از جمله بدافزارها به شمار می رود.

در واقع دست اندرکاران امور بانکی باید با اتخاذ تدابیر لازم، پاسخ درخوری به این سوال بیابند که: چگونه یک بانک می تواند مطمئن باشد که خود یا مشتریانش از گزند این نرم افزارهای موذی در امان است؟

مدیریت ریسک ؛راه مقابله

بیل وانسلی (Bill Wansley) یکی از مشاوران موسسه مزبور می گوید: واقعیت این است که ما برای این که بتوانیم با بدافزارها زندگی کنیم باید از شیوه «مدیریت ریسک» استفاده نماییم، یعنی این تهدیدات را باید مرتباً مورد رصد و بررسی قرار دهیم.

شبکه های اجتماعی، تهدید مهم دیگری است که در این حوزه یافت می شود.در واقع ارتباط مستقیمی بین شبکه ها و رسانه های اجتماعی با حملات فیشینگ وجود دارد که نمی توان از آن غفلت ورزید.

فیشینگ نوعی کلاهبرداری اینترنتی است که به تلاش برای سرقت اطلاعات حساس افراد مانند نام کاربری، کلمه عبور و اطلاعات کارت‌های اعتباری به‌وسیله جازدن خود به جای یک سایت معتبر تعریف می‌شود.

این تهدید به حدی خطرناک و جدی است که نگرانی دست اندرکاران تامین امنیت بانک ها را به دنبال داشته است.

آنها برای مقابله با این تهدیدات باید کارکنان خود را با آموزش های مستمر و به روز پوشش دهند تا اگر احیاناً مورد حمله قرار گرفتند، با شیوه های مقابله آشنا باشند.

به روزرسانی های جدید بر اساس دستورالعمل هایی که موسسه FFIEC ارائه می دهد نیز می تواند در این خصوص راهگشا باشد.

سه پیش بینی در خصوص وضعیت امنیت سایبر در حوزه مالی

این مشاور در ادامه سه پیش بینی در خصوص وضعیت امنیت سایبر در حوزه مالی برای سال 2012 داشته است.

بر این اساس وی معتقد است که در سال جدید:

1. نقش دولت ها در تامین امنیت فضای سایبر پررنگ تر خواهد شد و به همین دلیل انتظار می رود در سال 2012، تبادل اطلاعات بین دولت ها و نهادهای مالی افزایش یابد.

2. جهانی شدن، تاثیر مستقیمی بر مقوله امنیت دارد و این تاثیر در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

3.  پدیده رایانش ابری (Cloud Computing) به عنوان گزینه ای ارزشمند در بهبود فرآیند امنیت، بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

منبع: BankInfoSecurity.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  ⁄    =  43