تلاش هند برای پرداخت پول نفت ایران از طریق روسیه

منابع هندی اعلام کردند این کشور با بررسی راه های پرداخت پول نفت ایران قصد دارد این کار را از طریق بانکی در روسیه انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اینترنتی ایندراس، علیرغم وضع تحریم های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران، هند همچنان به دنبال راه هایی برای تداوم خرید نفت از ایران است، زیرا نفت ایران برای تامین امنیت انرژی هند عاملی اساسی به شمار می رود. یکی از گزینه های مورد بحث در این خصوص، ایجاد ساز و کاری با گاز پروم بانک روسیه برای پرداخت پول نفت ایران است.

به دلیل توافق اروپا و آمریکا بر اعمال تحریم های جدید و توقف واردات نفت از ایران، هند چاره ای جز افزایش تلاش ها برای یافتن راهی به منظور پرداخت پول نفت ایران ندارد. پس از ترکیه، که در حال حاضر وظیفه واسطه گری را بین شرکت های نفتی هند و ایران ایفا می کند، یکی از مناسب ترین گزینه ها استفاده از سیستم بانکی روسیه است که با فشار زیادی از جانب غرب روبرو نیست. به منظور تداوم واردات نفت از ایران که سهمی 12 درصدی از کل واردات نفت هند را به خود اختصاص داده، هند پیش از شروع این تحریم ها، خود را برای عبور از محدودیت های خرید نفت از ایران که توسط  اروپا اعمال خواهد شد، آماده می کند.

یک هیئت رسمی هندی که در آن کارشناسانی از بخش های مختلف دولت هند حضور داشتند، در روزهای 16 تا 21 ژانویه طی سفری به تهران، راه های مختلف برای پرداخت پول نفت ایران را با مقامات ایرانی بررسی کردند.

بر اساس گزارش های رسانه های هند، دهلی نو امکان افتتاح یک حساب بانکی در کشوری دیگر، که احتمالا می تواند گاز پروم بانک روسیه باشد را بررسی می کند. تمایل به ایجاد چنین ساز و کاری اخیرا از سوی شرکت نفت هند و شرکت نفت بهارات، دو شرکت بزرگ پالایشگاهی هند اعلام شده است. مانموهان سینگ، نخست وزیر هند نیز موضوع گشایش حسابی بانکی در گاز پروم بانک روسیه را در جریان سفر اخیر خود به مسکو با مقامات کرملین در میان گذاشته است. اما گاز پروم هنوز اظهار نظری در خصوص امکان انجام چنین اقدامی نکرده است. روش دیگر پیشنهادی برای پرداخت پول نفت ایران، انجام معاملات تهاتری است. بر اساس این روش، هند در بخش های دیگری از اقتصاد ایران سرمایه گذاری می کند و در مقابل به همان میزان از ایران نفت دریافت می کند.

روش های دیگر مطرح در این زمینه شامل پرداخت پول نفت ایران به روپیه یا ین ژاپن است. همچنین امکان پرداخت بهای نفت خریداری شده از ایران به طلا نیز مطرح شده است. تهران سالانه حدود 12 میلیارد دلار بابت فروش نفت به هند از این کشور دریافت می کند. هر دو کشور تمایل دارند این حجم از مبادلات نفتی را همچنان ادامه دهند. به هر حال، با توجه به تحریم های یکجانبه اعمال شده از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد ایران، اکنون محدودیت هایی برای ادامه همکاری های تجاری بین هند و ایران ایجاد شده است.  ادامه این وضعیت برای شرکت های نفت هند، به منزله رویارویی با زیان اقتصادی جدی خواهد بود.

در صورتی که هند نتواند راهی را برای پرداخت پول نفت ایران بیابد، ناگزیر خواهد بود تا تولید کنندگان دیگر نفت را جایگزین ایران سازد. محتمل ترین گزینه ها برای جایگزینی با ایران در آن شرایط، کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و همچنین کشورهای تولید کننده نفت در آمریکای  لاتین خواهند بود.

در همین حال، جایپال ردی، وزیر نفت هند گفت، هند تلاش می کند تا جایی که امکان دارد نفت مورد نیاز خود را از ایران بخرد. وی اظهار داشت، بهای نفت ایران بسیار به صرفه است. تا پیش از تحریم نفتی ایران از سوی اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه مشتری حدود 20 درصد از کل صادرات نفت ایران به ارزش سالانه حدود 13 میلیارد دلار بودند.

در کنار هند که مشتری 18 درصد از صادرات نفت ایران است، چین با خرید 20 درصد کل صادرات نفتی ایران بزرگترین شریک نفتی تهران به شمار می رود و کشورهای ژاپن و کره جنوبی هر کدام با خرید 18 و 9 درصد نفت ایران از مشتریان عمده نفت این کشور در آسیا محسوب می شوند. گفتنی است که هیچ کدام از این کشورها از تحریم نفتی ایران حمایت نمی کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −  16  =