نمای کلی ساختار شاپرک در آستانه استقرار نظم نوین نظام پرداخت کشور

رئیس هیئت مدیره شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت تشریح کرد:

رئیس هیئت مدیره شرکت شاپرک در آستانه اتصال پایانه های فروشگاهی به سوئیچ شاپرک به تشریح نمای کلی از ساختار شاپرک پرداخت و گفت: در شبکه الکترونیک پرداخت کارت جدید با محوریت سوئیچ ملی شاپرک کلیه عملیات از طریق سوئیچ‌های ملی شاپرک و شتاب در سطح ملی انجام می‌گردد تا فرآیند و نظارت کاملاً یکسانی برای همه اعمال گردد. این تمرکز اعمال سیاست‌های حمایتی، کنترلی و نظارتی را در اسرع زمان برای متولیان سیاست‌های کلان از طریق بانک مرکزی مهیا می‌سازد و با کنترل و تضمین رفتار یکسان، مزیت ذینفع‌ها را از حیطه چانه‌زنی به حیطه رقابت سالم و ارائه خدمات جدید و درجه اهمیت به مشتری سوق می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حبیب اله محمد قلی‌ها ، رئیس هیئت مدیره شرکت شاپرک ،ضرورت ساماندهی و نظارت  بر شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کشور و نظارت مستقیم و شفاف‌تر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیک پرداخت کارت و استقلال آن‌ها را از مهمترین دلایل پیدایش شاپرک دانست و افزود: هم زمان با ثبت شرکت و با توجه به رایزنی‌های به عمل آمده، هیئت مدیره بلافاصله فعالیت خود را با محوریت ضابطه‌مند بودن تمامی اقدامات شرکت آغاز نمود که تا قبل از مجمع عمومی اخیر در طی حدود 10 ماه، نزدیک به 24 جلسه رسمی منجر به تصمیم رئوس کلی گردید.

سیاست های کلان مصوب در جلسات رسمی شاپرک

وی به  سیاست‌های کلان در رابطه با شبکه پرداخت الکترونیک کارت قبل از فعال سازی کامل سوئیچ شاپرک  اشاره کرد وعنوان کرد:  از مهترین این سیاست ها می توان به راه‌اندازی سوئیچ و نرم افزارهای مرتبط شاپرک ،تصمیم سازی برای تدوین تعرفه‌ها و شیوه ‌نامه پرداخت با تائید بانک مرکزی ،تهیه و تدوین پروتکل امنیتی ،اجرای آزمایشی فرآیند تست و انتقال با اکثر شرکت‌های تائید شده وانتقال و تمرکز تمامی ارتباطات شبکه الکترونیک پرداخت کارت از طریق سوئیچ شاپرک اشاره کرد.

محمد قلی ها سیاست‌های کلان در رابطه با شبکه پرداخت الکترونیک کارت پس از فعال سازی کامل سوئیچ شاپرک را از دیگر مصوبات جلسات رسمی شاپرک دانست واظهار داشت : تثبیت و نظارت بر رفتار مشابه در شبکه الکترونیک پرداخت کارت توأم با رعایت کامل پروتکل امنیتی ، استانداردسازی شبکه الکترونیک پرداخت کارت و افزایش امنیت ، تدوین استاندارد ملی برای شبکه الکترونیک پرداخت کارت ، شفاف سازی، استقلال و تضمین تعرفه‌های پرداخت و سهم هر یک از ذینفع‌ها ، فرهنگ‌سازی برای نیل از رفتار غالب پرداخت فیزیکی به سمت پرداخت الکترونیکی ، فرهنگ‌سازی جهت افزایش حجم تجارت الکترونیک ، تدوین و ایجاد فرآیندهای کنترلی و نظارتی برای بانک مرکزی با هدف مدل‌سازی رفتاری جامعه در رابطه با گردش، حجم و جریان نقدینگی از مهمترین این سیاست های کلان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مجمع عمومی در فضائی کاملاً دوستانه، مشارکتی با رقابتی صادقانه و مشارکت تمامی سهامداران برگزار گردید، خاطر نشان ساخت : هدف اصلی شرکت ملی انفورماتیک با نظر هدایتی بانک مرکزی در مرحله نخست توزیع سهام در بین بانک‌ها به عنوان یکی از نقش‌آفرینان محوری و در مرحله بعدی اجماع نظرات اکثریت هر چه بیشتر سهامداران با حضور در هیئت مدیره بود.

تحقق اعمال سیاست های کنترلی متمرکز با پیدایش شاپرک

رئیس هیئت مدیره شرکت شاپرک ضمن مقایسه وضعیت موجود با شرایطی که شاپرک در آینده ایجاد خواهد کرد ،گفت : در حال حاضر ارتباط در شبکه الکترونیک پرداخت کارت عموماً یک ارتباط محلی بین بانک و شرکت ارائه خدمات الکترونیک پرداخت کارت است که در صورت لزوم و یکسان نبودن صادر کننده کارت با بانک افتتاح کننده حساب پذیرنده، عملیات از طریق سوئیچ ملی شتاب تائید می‌گردد در حالی که در شبکه الکترونیک پرداخت کارت جدید با محوریت سوئیچ ملی شاپرک کلیه عملیات از طریق سوئیچ‌های ملی شاپرک و شتاب در سطح ملی انجام می‌گردد تا فرآیند و نظارت کاملاً یکسانی برای همه اعمال گردد. این تمرکز اعمال سیاست‌های حمایتی، کنترلی و نظارتی را در اسرع زمان برای متولیان سیاست‌های کلان از طریق بانک مرکزی مهیا می‌سازد و با کنترل و تضمین رفتار یکسان، مزیت ذینفع‌ها را از حیطه چانه‌زنی به حیطه رقابت سالم و ارائه خدمات جدید و درجه اهمیت به مشتری سوق می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه های جدی شاپرک برای افزایش نسبت استفاده از pos به ایستگاههای فروشگاهی ، موبایل و در گاههای اینترنتی خاطر نشان ساخت : شرکت در حال تهیه یک برنامه سه مرحله‌ای کوتاه، میان و بلند مدت آموزشی، فرهنگی و تبلیغی است که با فعال سازی کامل سامانه و سوئیچ شاپرک و اتصال کلیه ایستگاه‌های فروشگاهی، موبایل و درگاه‌های اینترنتی اجرای آن در سطح جامعه آغاز خواهد شد.

به گفته وی کارگروه‌هایی برای تمرکز و مشارکت هر چه بیشتر مسئولان تشکیل شده و یا در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد که مهمترین آنها کارگروه بانکی متشکل از نمایندگان بانک‌ها ،کارگروه خدمات پرداخت متشکل از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ، کارگروه پذیرنده‌ها متشکل از نمایندگان صنوف پذیرنده‌ها و کارگروه تضمین امنیت متشکل از شرکت‌های تضمین کننده پرداخت کننده‌ها و خریداران (مانند شرکت‌های ارائه دهنده SSL در سایت‌ها و صفحات وب برای تضمین انتقالات امن در فضای اینترنت) می باشد .

نقش شاپرک در کاهش تراکنش های صوری

محمد قلی ها در ادامه با اشاره به نقش شاپرک در کاهش تراکنش های صوری به عنوان یکی از معضلات فعلی پرداخت الکترونیک  عنوان کرد : در یک سیستم متمرکز که هدف آن یک شبکه الکترونیکی پرداخت کارت سالم و قابل اعتماد است با توجه به استقلال شرکت‌ها ارائه دهنده خدمات پرداخت و مسئولیت آن‌ها نسبت به پذیرنده‌ها و فرآیند پرداخت کارمزدها و عدم ضرورت ایجاد حباب در این شبکه، تراکنش صوری در عمل نباید وجود داشته باشد.

وی افزود:  وجود این نوع تراکنش به منزله بار کردن هزینه غیر واقعی و ساختگی خواهد بود که امری خلاف بوده و در چارچوب ضوابط با خاطی در اسرع وقت برخورد مناسب خواهد شد. بعید می‌دانم کسی علاقه‌مند باشد که از این نوع تراکنش‌ها در سامانه شاپرک استفاده نماید که در صورت اصرار عمدی به این امر در نهایت موجبات حذف خود را از این شبکه فراهم خواهد نمود.

تدوین پروتکل امنیتی مقدماتی

قلی ها در خصوص استانداردهای زنجیره امنیتی در شاپرک اظهار داشت: در حال حاضر یک پروتکل امنیتی مقدماتی تدوین و به امضاء کلیه شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت کارت رسیده است که پس از انتقال کامل، همسان‌سازی و تثبیت کامل سامانه، زنجیره امنیتی بخشی از استاندارد ملی جدید شبکه الکترونیکی پرداخت کارت خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاپرک فقط یک سوئیچ نیست؛ بلکه یک سلسله تدابیر، سیاست‌ها، کنترل‌ها و نظارت‌ها برای شبکه الکترونیکی پرداخت کارت در سطح ملی است ، گفت : سوئیچ شاپرک، گونه ارتقاء یافته‌ای از سوئیچ نرم افزاری شتاب است که به طور کامل چه از نظر فنی و چه از نظر فیزیکی مستقل از شتاب است؛ البته برای رعایت پروتکل‌های کلان امنیتی کشور به موازات و در کنار شتاب از نظر فنی و فیزیکی فعال خواهد بود.

قضاوت در رابطه با تعرفه ها مستلزم در نظر گرفتن اهداف است

رییس هیات مدیره شاپرک در ادامه یادآور شد : بررسی و اظهارنظر در رابطه با تعرفه‌ها بدون در نظر گرفتن اهداف و وظایف، ما را به نتایجی فردی و حسی و عموماً با منافع شخصی سوق می‌دهد که اولین نتیجه آن کم بودن سهم قضاوت کننده و زیادی سهم دیگران است که این نتیجه گیری از نظر اینجانب مقبولیت ندارد. اگر قبل از نگاه به تعرفه‌ها، اهداف، وظایف و دامنه آن‌ها را در نظر بگیریم آن وقت با این پارامترها به نتایج مقبول‌تری خواهیم رسید.

وی افزود: سامانه شاپرک و تأمین هزینه و تعرفه‌های مربوط باید بخشی از این شبکه در نظر گرفته می‌شد تا در راستای بقای خود حداکثر تلاش برای پویایی و توسعه آن را داشته باشد. از سوی دیگر امنیت، فرهنگ‌سازی و تغییر رفتارهای اجتماعی و توسعه یک شبکه الکترونیکی پرداخت کارت ملی یک امری مستمر است که میزان بقا و تداوم توسعه و پویایی آن با هزینه‌ها انجام شده در این زمینه و به تبع آن، درآمدهای حاصله رابطه مستقیمی دارد لذا میزان تعرفه تخصیصی به شاپرک متضمن درجه توسعه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  38  =  41