نقش بانکداری آنلاین در توسعه کشورهای جهان/اوج‌گیری خدمات پرداخت آنلاین و موبایل برای بانکها بدون خطر نخواهد بود

آمار و داده‌های موجود نشان می‌دهد تا 2006 میلادی 26 درصد مردم کنیا به خدمات مالی معمول دسترسی داشته‌اند؛ این رقم در 2011 میلادی 2 برابر شده و به 42 درصد رسید./تحقیق دوی چه بانک در سال 2012 میلادی به نام آینده پرداخت‌های موبایل به این نکته اشاره می‌کند که اوج‌گیری خدمات پرداخت آنلاین و موبایل فرصت‌های جدیدی فراهم می‌کند اما برای تهیه‌کنندگان خدمات مالی بدون خطر هم نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در گذشته مشتریان برای هرگونه تبادل تجاری با بانک‌هایشان، باید به شعبه مراجعه می‌کردند. اما امروزه دیگر چنین نیست؛ مشتریان می‌توانند هرگونه تجارتی را از طریق بانکشان با نرم‌افزارهای تلفن هوشمند و اینترنت انجام دهند.

فناوری به طرز چشمگیری دنیای بانکداری را فراتر از مفهوم شعبه‌های فیزیکی بانکی گسترش داده است. بسیاری از بانک‌های کنیایی اکنون خدمات بانکداری موبایل و آنلاین ارائه می‌کنند.

در حقیقت بانک‌های محلی در صدر جدول انطباق فناوری قرار دارند (حتی در مقایسه با استانداردهای جهانی) و به این ترتیب حجم و میزان خدمات به مشتری افزایش یابد.

علاوه بر آن فناوری هنوز نقشی بنیادین در ترویج فعالیت‌های مالی دارد. پیشرفت‌های موبایل بنکینگ مانند M-Pesa به طرز چشمگیری تعداد افرادی که در کنیا از خدمات بانکداری استفاده نمی‌کنند را کاسته است.

آمار و داده‌های موجود نشان می‌دهد تا 2006 میلادی 26 درصد مردم کنیا به خدمات مالی معمول دسترسی داشته‌اند؛ این رقم در 2011 میلادی 2 برابر شده و به 42 درصد رسید.

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند تا 2020 میلادی موبایل بنکینگ روی زندگی جمعیت 2 میلیاردی کشورهای در حال توسعه تأثیر می‌گذارد. با توجه به این واقعیت، بانک‌ها و دیگر بازیگران صنعت مالی باید خود را با روند سریع فناوری هماهنگ کنند.

تحقیق دوی چه بانک در سال 2012 میلادی به نام آینده پرداخت‌های موبایل به این نکته اشاره می‌کند که اوج‌گیری خدمات پرداخت آنلاین و موبایل فرصت‌های جدیدی فراهم می‌کند اما برای تهیه‌کنندگان خدمات مالی بدون خطر هم نخواهد بود.

آن دسته از تهیه‌کنندگان خدمات مالی که فرایندهای خود را به‌روز نمی‌دهند و یا در معرض تغییر مهندسی شبکه دیجیتال قرار دارند؛ ممکن است ضرر کنند بنابراین فشار روی دنیای بانکداری سنتی همچنان افزایش می‌یابد.

استفاده از فناوری در بانکداری تضمین می‌کند خدمات مالی حتی در دورافتاده‌ترین اماکن قابلیت کاربرد دارند. استفاده از بنیان‌های اینترنت و موبایل مؤسسات مالی را قادر می‌کند تا مرزهای جغرافیایی را درنوردند و نقشی حیاتی در توسعه ملی کشورها داشته باشند.

در اینجا لازم است بگوییم برنامه Vision 2030 کنیا به دنبال ترویج سیستم مالی ایمن، شامل و ایمنی است تا انتقال منابع را آسان‌تر کند. در این خصوص انتظار می‌رود صنعت خدمات مالی انتقال منابع را هدف بگیرد تا این روند به رشد من جلب شود. بنابراین فناوری در اجرای Vision 2030 نقشی اساسی دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد انطباق مختلف فناوری شرایط برد- برد را برای هر دو طرف تهیه‌کننده و مشتری خدمات مالی فراهم می‌کند. احداث شعبه‌های فیزیکی بسیار گران است و البته برای احداث شعبه به زمان زیادی نیاز است.

در هر حال بانک‌ها با استفاده از فناوری می‌توانند از هزینه‌های سنگین گسترش جلوگیری کنند و هم زمان با ارائه خدمات آسان و ارزان، قدرت دستیابی به مشتریان جدید را داشته باشند.

آن‌ها حتی می‌توانند در هزینه‌های مربوط به چاپ دفترچه چک صرفه‌جویی کنند. از سوی دیگر مشتریان از هزینه‌های کاسته تبادلات مالی و همچنین سهولت روش‌های بانکداری لذت می‌برند.

منبع:تارنمای شاپرک

منبع انگلیسی: http://business.inquirer.net

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  28  =  31