پیامدهای زباله‌های الکترونیکی فرسوده

پیامدهای زباله‌های الکترونیکی، دامنگیر انسان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، با توجه به نوآوری و پیشرفت روزافزون تکنولوژی، افزایش تقاضا و تولید تجهیزات الکترونیکی و نیز عمر کوتاه این تجهیزات هر روز بر حجم لوازم الکترونیکی فرسوده افزوده می‌شود.

بی‌شک پیامدهای ناشی از زباله‌های الکترونیکی، بیشتر از همه دامنگیر انسان خواهد شد و اگر خود او چاره‌ای برای این معضل نوین زیست محیطی نیندیشد، آینده‌ای که برایش رقم می‌خورد مصداق بارز ضرب المثل "خود کرده را تدبیر نیست" خواهد بود.

آنچه مسلم است در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر آن گونه که باید، به ساماندهی زباله‌های الکترونیکی پرداخته نشده، اما به نظر می‌رسد با مدیریت صحیح، تعامل نهادهای مربوطه، فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی، ارائه راهکارهای مناسب و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای ایجاد مراکز بازیافت بتوان تا حد زیادی از پیامدهای زیست محیطی زباله‌های الکترونیکی و هدررفت عناصر غنی موجود در آنها کاست و این تهدیدهای جدی را به فرصت‌هایی برای تولید مجدد تبدیل کرد.

 

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت زیست گیلان در این خصوص گفت: با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، سال گذشته یک مرکز تحویل و تفکیک پسماندهای الکترونیک برای حمل و تحویل، در رشت به بهره‌برداری رسید.

وی درخصوص خطر آلودگی‌های زیست محیطی زباله‌های الکترونیکی و مقاوم بودن و قدرت نفوذپذیری این آلاینده‌ها در خاک و آب هم هشدار داد و افزود: دفن یا سوزاندن زباله‌های رایانه‌ای سبب ورود عناصر سنگین و سمی به آب‌های زیر زمینی، خاک و همچنین انتشار گازهای خطرناک در محیط شده و با توجه به وجود آب‌های سطحی و بارش‌های فراوان در گیلان این آلودگی‌ها سریع‌تر به آب‌های زیرزمینی راه یافته و از طریق چرخه آبی، حیات آبزیان و دیگر موجودات زنده از جمله انسان را به خطر می‌اندازند.

امیر عبدوس با اشاره به اینکه پسماند زباله‌های الکترونیکی همراه پسماندهای خانگی، به سامانه دفع زباله‌ها راه می‌یابد، گفت: ضروری است نهادهای مربوطه از جمله شهرداری‌ها برای جمع آوری، تفکیک از مبدا، حمل و بازیافت این زباله‌ها برنامه ریزی کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  −  49  =