کاهش ۲۰ درصدی تولید پسته امسال

رییس انجمن پسته از کاهش 20 درصدی تولید پسته در سال جاری به دلیل شرایط اقلیمی نامساعد خبر داد و گفت: برای جلوگیری از ایجاد نوسانات قیمت پسته برای ایام نوروز 93 دولت می‌تواند در فصل برداشت به اندازه مصرف داخلی پسته را ذخیره کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا رییس انجمن پسته از کاهش 20 درصدی تولید پسته در سال جاری به دلیل شرایط اقلیمی نامساعد خبر داد و گفت: برای جلوگیری از ایجاد نوسانات قیمت پسته برای ایام نوروز 93 دولت می‌تواند در فصل برداشت به اندازه مصرف داخلی پسته را ذخیره کند.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: با توجه به پتانسیل تولید باغات کشور، پیش‌بینی می‌شد که امسال 250 هزار تن پسته برداشت شود اما به دلیل سرمای ناگهانی هفته پایانی اسفند‌ ماه سال گذشته، بخشی از این محصول از بین رفت.

وی افزود: حدود 70 درصد پسته کله‌قوچی که 20 تا 25 هزار تن تخمین زده می‌شود به دلیل سرمای ناگهانی از بین رفته است. همچنین بارش‌های بسیار در نیمه‌ی دوم فروردین‌ماه در استان‌هایی مانند کرمان که همزمان با لقاح این محصول صورت گرفت، سبب شد 25 تا 40 هزار تن از این محصول را با مشکل مواجه کند.

رییس انجمن پسته با بیان این‌که در صورت عدم بروز شرایط جوی غیر قابل پیش‌بینی، امسال حدود 200 هزار تن پسته برداشت می‌شود گفت: یکی از ویژگی‌های بارش‌های صورت گرفته این است که پسته امسال از نظر آفت و بیماری وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته دارد.

آغاز برداشت پسته از اوایل شهریور

جلال‌پور ادامه داد: برداشت پسته کال از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود که حدود 10 درصد از کل این محصول را شامل خواهد شد و پسته رسیده نیز از نیمه‌ی دوم شهریور تا نیمه‌ی اول مهر برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات پسته در کشور حدود 400 هزار هکتار است، گفت: حدود 70 درصد باغات پسته در استان کرمان است که سطح زیرکشت آن به 280 هزار هکتار می‌رسد.

رییس انجمن پسته با بیان این‌که شرایط کشور اجازه افزایش سطح زیرکشت پسته را نمی‌دهد، افزود: متوسط عملکرد در واحد سطح در باغات پسته حدود 800 کیلوگرم است که بعضا به سه تن در هکتار می‌رسد اما با توجه به شرایط موجود برای افزایش تولید پسته باید راندمان تولید را افزایش داد.

صادرات یک میلیارد دلاری پسته در سال گذشته

جلال‌پور اظهار کرد: در سال گذشته 103 هزار تن پسته به کشور‌های خاور دور، کشور‌های عربی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر شد که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و 140 میلیون دلار اعلام شده است اما به نظر می‌رسد با توجه به تفاوت قیمت‌های اظهاری با قیمت‌های واقعی پسته در بازار‌های جهانی، ارزش واقعی صادرات این محصول یک میلیارد و 300 میلیون دلار باشد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 25 هزار تن از پسته سال گذشته باقی‌مانده که با توجه به نبود کشش در بازار داخلی و خارجی این میزان برای نیمه نخست امسال که غالبا مورد نیاز کشور‌هایی مانند روسیه است، کافی به نظر می‌رسد.

برابری قیمت پسته در بازار‌ داخلی و خارجی

به گفته رییس انجمن پسته از سال گذشته تاکنون هزینه‌های تولید افزایش یافته‌ و در حال حاضر ارزش هر کیلوگرم پسته 30 تا 35 هزار تومان است که با توجه به ارزش صادراتی این محصول که حدود 10 دلار است، می‌توان گفت قیمت این محصول در بازار‌های داخلی و خارجی برابر شده است.

جلا‌ل‌پور ادامه داد: با توجه به هزینه‌های تولید و شرایط موجود باید بهترین و مرغوب‌ترین پسته در بازار داخل به 40 تا 45 هزار تومان برسد که این قیمت برای پسته درجه یک منطقی است.

وی با بیان این‌که دولت می‌تواند پسته مورد نیاز شب عید مردم را ذخیره‌سازی و با قیمت مناسب به مردم عرضه کند، تاکید کرد: برای جلوگیری از افزایش نوسانات قیمت پسته در شب عید، باید بازار پسته را به حال خود رها کرده تا عرضه و تقاضا قیمت واقعی این محصول را مشخص کند اما در صورت گران‌فروشی و سوء‌استفاده برخی فرصت‌طلبان با آنها برخورد کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  66  =  75