نگرانی سرمایه گذاران از احتمال بازخرید اوراق قرضه در امریکا

یک کارشناس مسائل اقتصادی و مالی معتقد است هدف بانک مرکزی آمریکا از توقف سیاست مشوق پولی ، ترس از ترکیدن حباب پولی ناشی از اجرای تزریق پول و چاپ اسکناس در آمریکا در میان مدت است.سخنان روز گذشته رئیس فدرال رزرو آمریکا در خصوص احتمال متوقف شدن اجرای سیاست های انبساطی پولی موجب شد تا شاخص ارزش دلار در بازارهای بین المللی ارز با رشد چشمگیری روبرو شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فرانس بیست وچهار ،بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا در جلسه پرسش و پاسخی درکنگره آمریکا از توقف قریب الوقوع اجرای سیاست مشوق پولی در کشورش خبر داد وگفت به محض آنکه نشانه های رشد اقتصادی درکشور مشاهده شود ما روند بازخرید اوراق قرضه را که با هدف تزریق پول بیشتر به بدنه اقتصاد به اجرا گذاشته شده است متوقف می کنیم.این امر مایه نگرانی سرمایه گذاران شد.از ماه سپتامبر سال دو هزار و دوازده تاکنون ، بانک مرکزی آمریکا اوراق قرضه خزانه داری و دارایی های پر مخاطره غیر منقول را هر ماه تا سقف هشتاد و پنج میلیارد دلار می خرد.

رویترز؛ نیز نوشت  "بن برنانکه " رئیس فدرال رزرو آمریکا روز گذشته تاکید کرد: اگر مقام های فدرال رزرو به این جمع بندی برسند که وضعیت اقتصادی آمریکا بهبود یافته است احتمال تصمیم گیری در خصوص متوقف شدن بخشی از سیاست های انبساطی پولی در نشست آتی وجود دارد.
این اظهارات موجب شد تا شاخص ارزش دلار امروز به بالاترین حد خود در سه سال اخیر برسد. شاخص ارزش دلار امروز به بیش از 84.49 واحد رسید که این بالاترین رقم از جولای 2010 میلادی است.

ارزش دلار در برابر ین ژاپن نیز افزایش یافته و هر دلار در برابر 103.07 ین مبادله شد که این بالاترین رقم در 4 سال اخیر به شمار می رود. ارزش یورو در برابر دلار آمریکا نیز 0.1 درصد کاهش یافته و هر یورو در برابر 1.2844 دلار داد و ستد شده است.

ارزش ین در برابر دلار آمریکا در شش ماه اخیر بیش از 20 درصد کاهش داشته است. ارزش ین در برابر دلار از ابتدای می تا کنون 6 درصد کاهش داشته است و ارزش ین در برابر یورو نیز در این مدت بیش از 3.4 درصد کاهش نشان می دهد.

هدف بانک مرکزی آمریکااز این کار ،تزریق پول بیشتر به بدنه اقتصاد و در نتیجه فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی بیشتر است اما کارشناسان می گویند این اقدام باعث حباب پولی در کشور خواهد شد.

الکساندر بارادز کارشناس مسائل مالی واقتصاد دان بانک ساکسو بانک در آمریکا در این باره می گوید مقامات آمریکایی با تجربه حباب پولی سابق که به بحران وام های رهنی (سوبپرایم subprime )در فاصله سالهای دو هزار و سه و دو هزار وهفت منجر شد ،نمی خواهند این تجربه را دوباره تجربه کنند.
در این مقطع زمانی نیز بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به شدت کاهش داده بود تا پول ها بانک ها خارج شود و اقدام به چاپ اسکناس درمقیاسی گسترده کرد که در نهایت به حباب اعتباری و پولی منجر شد و سرانجام هم ترکید.این کارشناس می افزاید امروز نیز آمریکا با چنین خطری در میان مدت مواجه است و مسئولان برای جلوگیری از‌آن در نظر دارند سیاست مشوق پولی را متوقف کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  −  20  =