مصرف برنج در آسیا ۱۰ برابر اروپا

کشور‌های تایلند، هندوستان، چین و بنگلادش با مصرف سرانه بیش از 70 کیلوگرم برنج در سال در رتبه‌های نخست قرار دارند و کشور‌های استرالیا و کانادا با مصرف سرانه کمتر از 10 کیلوگرم کمترین میزان مصرف برنج در جهان را دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  غلامرضا خانکشی‌پور، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج به ایسنا گفت: برنج غذای اصلی کشور‌های فقیر و در حال توسعه است اما در کشور‌های پیشرفته عمدتا گندم و سیب‌زمینی اصلی‌ترین غذاست.

وی افزود: میزان مصرف سرانه برنج در ایران همواره مورد اختلاف بوده است چراکه عده‌ای با در نظر گرفتن روش‌های محاسباتی که با ابهامات جدی مواجه است، میزان مصرف سرانه‌ این محصول را بیش از 40 کیلوگرم در سال می‌دانند اما گروه دیگر این میزان را 34 تا 36 کیلوگرم عنوان می‌کنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج ادامه داد: مجموع تولید و میزان واردات بر جمعیت کشور تقسیم و میزان مصرف سرانه برنج مشخص می‌شود که این روش محاسبه اشکال دارد چراکه همه برنج‌های وارداتی طی همان سال که وارد شده مصرف نمی‌شود.

خانکشی‌پور گفت: برای محاسبه‌ی دقیق مصرف برنج باید میزان ذخائر این محصول از سال گذشته در نظر گرفته شود. هم‌چنین نوزادان، بیماران و افراد مسنی که مصرف کمتری نسبت به جمعیت فعال دارند را از کل جمعیت کشور حذف کرد تا محاسبه‌ دقیقی از میزان مصرف‌کنندگان برنج در ایران به دست آید.

وی افزود: اگر ضایعات را از مصرف برنج حذف کنیم، میزان سرانه‌ی مصرف برنج تا 34 کیلوگرم کاهش می‌یابد که با این میزان مصرف، ایران نه مانند کشور‌های فقیر و در حال توسعه‌ای مانند بنگلادش در رتبه‌های بالای مصرف برنج قرار دارد و نه مانند کشور‌های استرالیا و کانادا در زمره کمترین مصرف‌کنندگان این محصول استراتژیک به شمار می‌رود.

به گفته عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج، مصرف سرانه برنج در کشور‌های اروپایی از 15 تا 20 کیلوگرم متغییر است.

خانکشی‌پور ادامه داد: گرچه میزان تولید، عملکرد و سطح زیرکشت برنج در جهان با شیب ملایمی روبه افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 تولید برنج از مرز 500 میلیون تن عبور کند اما از آنجاکه تنها حدود شش درصد از برنج تولید شده به بازار‌های صادراتی راه می‌یابد در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش قیمت برنج صادراتی به دلیل ممانعت کشور‌ها از خروج برنج‌های تولیدی‌شان خواهیم بود چراکه همواره این محصول در کشور‌های تولید‌کننده خود مصرفی بوده است.

وی اظهار کرد: با ادامه روند کنونی که نشان از کاهش ذخائر برنج در جهان دارد به نظر می‌رسد در دهه‌ آینده کشور‌هایی که برای تامین نیاز داخلی خود به واردات برنج نیاز دارند با مشکل مواجه خواهند شد چرا که میزان مصرف برنج به حدی خواهد رسید که کشور‌های تولید‌کننده با در نظر گرفتن تعرفه‌های سنگین اجازه صادرات برنج را ندارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  62  =  70