۷ روز آمریکایی آقای رئیس کل/ سیف به ایران بازگشت

بعد از 7 روز کاری پُر خبر رئیس کل بانک مرکزی و هیات همراه که برای شرکت در اجلاس پاییزه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به آمریکا رفته بودند به ایران بازگشتند.

* فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حتماً سال 93 اجرا می‌شود

سیف در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برنامه‌های دولت درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره و تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیار دقیق بود ولی در اجرا متأسفانه انحرافاتی رخ داد که باعث عدم نمایان شدن آثار این قانون در اقتصاد شد.

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 خبر داد و گفت: قرار بود فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 انجام شود ولی به نظر می‌رسد این بخش از قانون به سال 93 موکول شود.

به‌گفته وی، در حال حاضر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مجلس مطرح بوده اما آنچه مسلم است اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده است؛ با برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته این بخش از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به سال آینده موکول شده است.

* رفع تحریم‌ها تدریجی خواهد بود/ در بهترین شرایط هم اثرات لغو تحریم با گذشت زمان مشخص می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه البته اشاره‌ای هم به وضعیت تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران داشت و اعلام کرد: مسلماً نوع اتفاقاتی که اخیراً‌ درباره تحریم‌ها رخ داده است این امید را ایجاد می‌کند که در آینده با توجه به افق مثبتی که ایجاد شده شرایط ما بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه "برنامه ریزی‌ها به‌نحوی است که فکر نمی‌کنیم تحریم‌ها به‌سرعت می‌تواند از بین رود" تصریح کرد: طبیعتاً رفع تحریم‌ها تدریجی خواهد شد. در بهترین شرایط هم باز زمان زیادی می‌برد که لغو تحریم بتواند آثار خود را نشان دهد.

این عضو کابینه یازدهم ادامه داد: در مجموع جهت‌گیری به‌سمتی است که ثبات مناسب و مورد نیاز برای رشد فعالیت‌های اقتصادی در اقتصاد به وجود آید؛ رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی نیازمند شرایطی است که امکان پیش‌بینی شرایط برای سرمایه گذار وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه تحریم اثر خود را دارد، ادامه داد: برهمین اساس برنامه ریزی‌هایی که بانک مرکزی انجام می‌دهد با توجه به این واقعیت است که جریان درآمدهای نفتی محدود شده است بنابراین علاوه بر جریان ورودی منابع ارزی در کشور در استفاده منابع موجود نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. البته باید توجه داشت تحولاتی که در تحریم‌ها اتفاق می‌افتد در این زمینه تأثیرگذار است.

* مسکن مهر از جیب ضعفا ساخته شد/ 60 درصد نقدینگی از محل مسکن مهر است

به گزارش تسنیم، سیف در ادامه گفت‌وگوی خود با ایرانیان مقیم آمریکا به طرح مسکن مهر اشاره و تصریح کرد: مسکن مهر یکی از طرح‌هایی است که در دوره گذشته اجرا شد؛ پایه پولی حجم نقدینگی 500 هزار میلیارد تومانی 100 هزار میلیارد تومان است که با ضریب فزاینده 5 برابر به این میزان رسیده است. 48 هزار میلیارد تومان از این 100 هزار میلیارد تومان دقیقاً متعلق به مسکن مهر است؛ یعنی این حجم نقدینگی می‌توانست 60 درصد باشد.

وی ضمن تأکید بر "تصمیمات غیرکارشناسی موجب شده این آثار منفی در نقدینگی و تورم به وجود آید" ابراز امیدواری کرد: که در دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاست‌های درست و بهینه وضعیت اقتصادی مطلوب شود و رشد نقدینگی و نرخ تورم بهبود یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط تأکید کرد: به‌قول یکی از دوستان مسکن مهر از جیب ضعفا ساخته شد چراکه تورم حاصل از اجرای این طرح را مردم ضعیف تحمل می‌کردند.

* انتقاد سیف به اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده/ بودجه 93 با نگاه واقعی به مجلس می‌رود

سیف یکی دیگر از طرح‌های اجراشده در دولت قبل را هم مورد اشاره قرار داد و درباره طرح بنگاه‌های زودبازده این‌طور گفت:  "بخشی از توان اعطای تسهیلات نظام بانکی به طرح بنگاه‌های زودبازده اختصاص داده شد ولی نتایج مثبتی به بار نیاورد و در نهایت تعداد زیادی طرح‌های نیمه‌تمام در نقاط مختلف کشور به وجود آورد؛ یکی از کارهای بانک مرکزی برنامه ریزی برای به سرانجام رساندن این طرح‌هاست".

وی البته درباره وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور نیز توضیحاتی را داد و اعلام کرد:‌ درصد عدم اشتغال در کشور 13 درصد برآورد شده که البته این میزان در سطوح مختلف متفاوت است ولی متوسط 3 الی 3.5 میلیون نفر را در بر می‌گیرد؛ ما حدود 5 میلیون نفر جوانان فارغ التحصیل آماده ورود به بازار کار داریم. باید به‌سرعت به فکر ایجاد اشتغال برای این گروه باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −    =  17