مدیریت تراکنش چند ده میلیونی ناشی از ارتباط دو سویه بانکها و بانک مرکزی است

دبیرکل بانک مرکزی در سالگرد تاسیس شرکت خدمات انفورماتیک :

خدماتی که این روزها به مردم ارائه می شود و مدیریت تراکنش چند ده میلیونی مالی و اقتصادی ناشی از این ارتباط دو سویه (بین بانکها و بانک مرکزی) است. /شرکت خدمات انفورماتیک طی دو دهه عمر خود و به ویژه سال‌های اخیر توانسته به بهترین وجه نقشی که در مورد فناوری مرتبط با شبکه بانکی کشور به عهده دارد را ایفا نماید./طی سال‌های آتی هم تصمیم بر آن است که شرکت خدمات انفورماتیک متولی برخی از پروژه‌های بسیار مهم وکلان کشور باشد که بانک مرکزی آنها را دنبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محموداحمدی دبیر کل بانک مرکزی  از جمله افرادی است که به اذعان اغلب کارشناسان و فعالان حوزه بانکداری الکترونیک  در پیشبرد اهداف بانک مرکزی در حوزه توسعه بانکداری الکترونیک نقش تاثیر گذاری داشته است. وی با حمایت های جدی از برنامه هایی که در این راستا تدوین شده این اطمینان خاطر را در مجموعه متخصصین شرکت خدمات انفورماتیک و فعالان این عرصه در بخش های مختلف فراهم آورده تا در فضایی آرام و با حداقل چالش ها آنهم در بحرانی ترین شرایط, همگام با هم, در قالب ساختاری نظام مند و با نظارتی هوشمندانه امکان ارائه خدماتی مطمئن, سریع و در عین حال با حداقل خطا را برای مشتریان فراهم آورند.این رویکرد شاید مانند سالهای آغازین فعالیت شرکت خدمات انفورماتیک نمایانگر یک خواست جمعی برای دستیابی به اهداف متعالی بانک مرکزی در این حوزه باشد.در آستانه بیستمین سال تاسیس شرکت خدمات انفورماتیک پای صحبت های دبیر کل نشستیم تا جایگاه و چشم انداز آتی فعالیت های اتی شرکت خدمات انفورماتیک ترسیم شود:

 

************************************************

چه جایگاهی برای شرکت در شبکه بانکی کشور قائل هستید؟و عملکرد شرکت را در این دو دهه چگونه ارزیابی می فرمایید؟

طی دو دهه گذشته در کشور اتفاق بسیار میمون و مبارکی رخ داده  و آن ارتباط تنگاتنگ و مدام حوزه فناوری‌ها و شبکه بانکی است. ارتباطی که  باعث شده فضایی بسیار مساعد برای رشد و ارتقاء هر دو مجموعه فراهم شود به نوعی که مجموعه فناوری ها در کشور بهترین بستر را برای به روز شدن و ارائه آخرین دستاوردها در حوزه تکنولوژی و فناوری شبکه بانکی پیدا کرده است؛ از سوی دیگر شبکه بانکی هم برای توسعه خدمات خود و ارائه خدمات غیرحضوری به مردم توانسته بهترین بهره را از فناوری‌ها از آن خود کند. اگر بگوییم که خدماتی که این روزها به مردم ارائه می شود و مدیریت تراکنش چند ده میلیونی مالی و اقتصادی ناشی از این ارتباط دو سویه است. و این باعث شده مردم خدمات گسترده‌ای را دریافت کنند سخن به گزاف نگفته ایم. واقع موضوع این است که اتفاقی که در این حوزه افتاده و توسعه خدمتی که به وجود آمده است شاید نظیری در کشور نداشته باشد.

این دو بخش با همکاری و همراهی همدیگر منشاء خدمات بسیار گسترده‌ای برای کشور شده اند.

این خدمات گسترده که به نوعی خدماتی است که نه موکول به زمان است نه موکول به مکان و در هر ساعت از شبانه روز و هر منطقه جغرافیایی کشور امکان ارائه خدمت به صورتی که نیازی به حضور مشتری در شعبه نباشد را فراهم آورده است؛ در دو  دهه اخیر توسط شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در کشور میسر شده و این شرکت در این مسیر همیشه توانسته ارائه راهکار دهد.

آیا در ابتدای فعالیت شرکت نیز چنین جایگاهی برای آن ترسیم شده بود؟

شرکت خدمات انفورماتیک از ابتدا توسط بانک مرکزی و به منظور انجام کارهای بزرگی که مدنظر مسئولین  وقت بانک مرکزی بود شروع به کار کرد  و خوشبختانه طی این دو دهه و به ویژه سال‌های اخیر توانسته به بهترین وجه وظایفی که به عهده آن گذاشته شده است  و نقشی که در مورد فناوری مرتبط با شبکه بانکی کشور به عهده  دارد را ایفا نماید.

بد نیست! اشاره‌ای کنیم به چند سال اخیر ومجموعه کارهایی که راه اندازی شده و توسعه خدمات با کیفیت را برای مردم فراهم نموده  است از آن جمله می توان به شبکه شاپرک و طرح هایی در همین راستا  اشاره کردو طرح‌هایی که در آینده انشاء الله ایجاد خواهد شد. و تمام این برنامه ها و اقدامات بزرگ را می توان از شرکتی در اندازه و توان شرکت خدمات انفورماتیک توقع داشت.به همین جهت  بانک مرکزی این وظایف مهم را بر عهده شرکت خدمات گذاشته است.

چه چشم اندازی را برای شرکت در مسیر پیش رو متصورید. و چه اقداماتی برای رسیدن به موفقیت باید انجام پذیرد؟

طی سال‌های آتی هم تصمیم بر آن است که شرکت خدمات انفورماتیک متولی برخی از پروژه‌های بسیار مهم وکلان کشور باشد که بانک مرکزی آنها را دنبال می‌کند. این وظایف از دو منظر قابل پیگیری و اجراست؛ بحث دیدگاه‌های نظارتی بانک مرکزی و دیگری  توسعه خدمات و امکان ممیزی کردن بسیاری از فعالیت‌هایی که در حال انجام است و در این موضوع هم شرکت خدمات انفورماتیک وظایف بسیار عمده‌ای را بر عهده دارد؛ به عنوان نمونه شاید بتوان به بحث چکاوک که موضوع چک را سامان خواهد داد؛ اشاره کرد.

 لطفا به چالش های پیش روی شرکت نیز اشاره بفرمایید؟

نکته‌ای که نباید مغفول بماند این موضوع مهم است که تمام این خدمات مهم و چشمگیر ملی در بدترین شرایط در کشور اجرایی شد و در شرایطی که دسترسی به حداقل‌ها به دلیل گستردگی تحریم ها  برای شرکت میسر نبود و تا  سالهای اخیر یک  چالش جدی بشمار می رفت. خوشبختانه شرکت خدمات انفورماتیک توانست این دشواری‌ها را پوشش دهد و اهداف خود را  پیش ببرد؛ و حتی  برخی از سامانه‌هایی که از منابع خارجی تأمین شده بودند و به ناچار با وجود تحریم توسط شرکت خدمات انفورماتیک بازنویسی شد که این همه در خور تقدیر و قدردانی بسیاری است.

با توجه به این مطالبی که عنوان شد باید گفت شرکت خدمات انفورماتیک جایگاه ویژه‌ای دارد و جایگاه ویژه‌ای نیز خواهد داشت و باید سعی کند این جایگاه ویژه را حفظ کند؛  این مهم با  برنامه‌ریزی آموزشی، استفاده از نیروهای توانمند داخلی,  نیروهای جوان و استفاده از زیرساخت ها میسر می شود.

در پایان از  مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت قدردانی نموده و از  متخصصینی که باعث شدند اموری که  در قالب ایده ای برای توسعه خدمات برای بالا بردن کیفیت خدمت در ذهن مدیران  ارشد بانک مرکزی بوده است با توان,سعی و کوشش خود ارائه راهکار نموده و عملی نمایند. از همه ممنون هستم برای هم آرزوی موفقیت  دارم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. محمد می گوید

    مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید

    همانطور که همهم می دانند شرکت خدمات متعلق به بانک مرکزی است

ارسال یک پاسخ

54  +    =  56