تلاش زیادی برای ایجاد فرهنگ رقابتی در شرکت خدمات صورت گرفت/۵ محوری که صنعت بانکداری را متحول می کند

گفتگو با سید ابوطالب نجفی، مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک

نجفی که فرصت چندانی برای حضور رسانه ای ندارد اینبار به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس شرکت خدمات برخی از سوالات ما را بی پاسخ نگذاشت./تمام این موارد در فرهنگ نیمه دولتی شرکت خدمات انفورماتیک پیاده سازی شد و تلاش زیادی برای تغییر این فرهنگ به یک فرهنگ رقابتی در مجموعه شرکت خدمات انفورماتیک صورت گرفت که با همراهی تمامی همکاران عملی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات کمتر سامانه کلانی است که در حوزه بانکداری الکترونیکی متولد شده باشد و از ساختمان شرکت خدمات انفورماتیک عبور نکرده باشد. از سال 72 و با حرکت بانک های کشور به سمت مدرنیزه شدن شرکت خدمات انفورماتیک نیز جان گرفت و تاکنون در زمینه محصولات نرم افزاری و سخت افزاری حوزه بانکداری الکترونیکی از قبیل تولید سامانه های شتاب، شاپرک، سیستم های ملی پرداخت، سامانه ها مختلف بانکداری الکترونیک، تولید، نصب و  راه اندازی دستگاه های خودپرداز و… فعال بوده است. این شرکت که  بازوی اجرایی  مجموعه بانک مرکزی به شمار می رود توانسته در طول این‌ سال‌ها پروژه های تاثیر گذاری را در حوزه بانکداری الکترونیکی در سطح ملی رقم زند.بر این اساس در آستانه بیستمین سالگرد تاسیس این شرکت سوالاتی را از مدیر عامل این شرکت مطرح کردیم.نجفی که فرصت چندانی برای حضور رسانه ای ندارد اینبار به همین مناسبت  برخی از سوالات ما را بی پاسخ نگذاشت.

20 سال از تاسیس شرکت خدمات انفورماتیک می‌گذرد که سه سال پایانی با حضور و مدیریت شما گره خورده است. در این سه سال چه چالش‌هایی در شرکت وجود داشت ؟

هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت شرکت، ثبات مدیریتی، برنامه‌ریزی استراتژیک و نگاه به آینده در شرکت وجود نداشت. شرکت دارای ساختارهای پنهان و خاص و حاشیه‌های بسیاری در مجموعه بود. کمبود امکانات رفاهی در مجموعه شرکت به چشم می خورد و مدیریت منسجم بر دارایی‌ها، منابع و بودجه شرکت وجود نداشت. اینها از مواردی بود که مدیریت باید آنها را سازمان دهی و برنامه ریزی می کرد.

از طرفی جایگاه امنیت در شرکت مشخص نبود و باید ساختار امنیت برای سرویس های  شرکت بوجود می آمد.پایداری سرویس‌های شرکت در آن دوره کم بود و ارتقاء آنها امری اجتناب ناپذیر می نمود.

با توجه به اینکه در همان دوره،  بحث پرداخت یارانه ها مطرح بود، باید برای سامانه شتاب نیز ظرفیت سازی صورت می گرفت.سیستم های اصلی شرکت مثل سامانه های یکپارچه بانکی و شبکه های ارتباطی شرکت ساختارهای قدیمی داشتند و باید در آنها تغییراتی ایجاد می شد که برنامه ریزی و اقدامات لازم برای این بخش هم صورت گرفت.

برهمین اساس در کوتاه مدت با مشارکت همکاران و نقطه نظراتی که از کلیه کارکنان اخذ گردید مقرر شد؛ تا زمان تهیه برنامه استراتژیک برنامه های کوتاه مدت عملیاتی اجرا گردد.

در چند سال اخیر تحولات زیادی درحوزه بانکداری الکترونیکی رخ داده که بسیاری از پروژه ها توسط شرکت خدمات انفورماتیک عملیاتی شده. مهمترین اقدامات صورت گرفته در این سه سال چه بود ؟

از اقدامات مهم که در سه سال گذشته شکل و فرم گرفت؛  طبیعتاً تدوین برنامه استراتژیک شرکت است که با همکاری کلیه مدیران و کارشناسان  شرکت میسر شد و همچنین تهیه سیستم یکپارچه جدید شرکت با معماری جدید که در  شبکه بانکی و بانک مرکزی مورد استفاده قرار گرفت.بهینه سازی سامانه بانک ایران برای ارائه امکانات جدید از دیگر اقدمات مهم بود. از دیگر مواردی که ذکر آن ضروری است؛ ایجاد سرویس‌های امنیتی است که درقالب  مجموعه مدیریت امنیت در ساختار شرکت بوجود آمد.بحث هوش تجاری و انباره داده ها نیز بسیار مهم بود که خوشبختانه این سرویس نیز برای بانک های تحت پوشش شرکت خدمات انفورماتیک طراحی و پیاده سازی شد. در بحث زیرساخت نیز استفاده از شبکه جدید DVB/RCS در مجموعه شرکت طراحی گردد که جایگزین شبکه قدیمی می گردد.

چه سرویس‌های حاکیمتی توسط شرکت خدمات انفورماتیک ارائه شده است؟

موارد مهم دیگری که می توانیم اشاره کنیم؛  ایجاد و ارائه سرویس های جدید حاکمیتی است که در طول این دوران شکل گرفت به ویژه بحث شاپرک که جهت ساماندهی شرکت های PSP و POSها ایجاد شد، سپاس که به منظور مدیریت کیف پول الکترونیکی طراحی و در حال پایلوت می باشد. ساتنا که تولید داخلی آن در شرکت خدمات انفورماتیک ایجاد شده است. به این ترتیب در برخی سرویس های کلیدی وابستگی به شرکت های خارجی ازمیان برداشته می شود.بحث سوئیفت، سپام وسامانه اعتبارات اسنادی، سرویس‌هایی هستند که برای نظارت حاکمیت در مجموعه خدمات انفورماتیک شکل و فرم گرفتند. راه اندازی مرکز کاشف از دیگر اقدامات استراتژیک شرکت خدمات انفورماتیک جهت نظارت موثرتر بر امنیت در شبکه بانکی است که برای بانک مرکزی راه اندازی شد.استفاده از سایت‌های پشتیبان داده‌ها و مجموعه خدمات بوجود آمده درآنها و سایت‌هایی که روی آن سرمایه گذاری شده بود ولی به دلایلی به خوبی از آنها استفاده نمی‌شد؛ مجددا احیاء گردید. در ادامه این مسیر  بانک سپه به عنوان یکی از مهمترین بانک های کشور  به خانواده شرکت خدمات انفورماتیک پیوست و این کار بسیار بزرگی بود که نشان از اعتماد مجدد بازار به شرکت خدمات انفورماتیک داشت و به اعتقاد بنده در زمره  کارهای اساسی بود که در مجموعه شرکت خدمات محقق شد. در نهایت تعدادی تفاهم نامه باسازمان ها، دانشگاه، همراه اول، شرکت توسعه شهر در رابطه با استفاده از سرویس‌های جدید در مجموعه شرکت خدمات انفورماتیک منعقد گردید.

تمام این موارد در فرهنگ نیمه دولتی شرکت خدمات انفورماتیک پیاده سازی شد و تلاش زیادی برای تغییر این فرهنگ به یک فرهنگ رقابتی در مجموعه شرکت خدمات انفورماتیک صورت گرفت که با همراهی تمامی همکاران  عملی شد.

چه اقدامات دیگری را در دستور کاری قرار داده‌اید؟

از آنجاییکه یکی از مهمترین اهداف مدیریت انجام مسئولیت حاکمیتی  و ملی شرکت  است؛  راهبری بازار و افزایش درآمد و سوددهی، تعالی سازمانی که شامل ظرفیت سازی پرسنل،  بحث‌های آموزشی و رفاهی،  مزیت‌های رقابتی برای مشتری مداری است از دیگر مواردی است که به عنوان اهداف شرکت دنبال  می شود که تمامی این موارد در قالب 26 استراتژی و 70 پروژه تعریف شده است.باز هم تاکید می کنم  که  این پروژه‌ها با همکاری و مشارکت کلیه مدیران و حمایت و هماهنگی با هیات مدیره محترم شرکت تحقق یافته و ادامه می یابد

رمز موفقیت اقداماتی که شرکت خدمات انفورماتیک را به جایگاه اصلی خود در صنعت IT  باز گرداند؛  استفاده از خرد جمعی و مشارکت کلیه همکاران، تلاش‌ها و همت آنان بوده و همچنین هماهنگی هایی که در مدیریت ارشد شرکت به وجود آمد؛ اعتماد به مجموعه و شایسته سالاری همه و همه سبب شد تا در شرکت آرامش به وجود آمده و در فضایی آرام، طرح و برنامه ها شکل و فرم گیرد. برای اینکه روند پیشرفت شرکت را اندازه گیری کنیم، پیگیری یکی از عوامل تعیین کننده بود و در این کار چنان ممارست شد تا شرکت  به جایگاه اصلی خود بازگردد.

استراتژی‌های شرکت تا چه حد با تکنولوژی‌های روز دنیا منطبق هستند؟ با توجه به اینکه روند بانکداری الکترونیکی در سایر کشورهای به سمت موبایل بنکینگ و … در حال حرکت است در این زمینه چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است ؟

 در رابطه با روند تکنولوژی در دنیا و آنچه که در حال وقوع است باید اذعان داشت که 5 محور در حال حاضر وجود دارد که صنعت بانکداری را متحول خواهد کرد. یکی از این محورها بحث موبایل است؛ تمام سرویس‌های بانکی قرار است روی موبایل اجرا شود. بحث بعدی ابرداده‌ها یا Data Big است؛  با توجه به اینکه حجم داده‌های موجود در شبکه بانکی به سرعت در حال افزایش است؛  مدیریت این داده‌ها و تحلیل آنها یکی از مواردی است که روند صنعت بانکداری را با تحولات بزرگی روبه رو خواهد کرد. موضوع دیگر  رایانش ابری است که  استفاده بهینه از مراکز داده ها  و  تجهیزات صنعت IT را مدیریت و کارآمد می‌نماید. از دیگر روند ها در صنعت بانکداری،  استفاده از شبکه‌های اجتماعی در صنعت بانکداری است که در خارج همه گیر شده است . مورد دیگر بحث امنیت و احراز هویت کاربران است؛ از آنجاییکه کاربران از راههای دور و تجهیزات مختلف متقاضی سرویس‌های بانکی هستند؛ بنابراین احراز هویت، امنیت و پایداری تراکنش آانها امری بسیار جدی است که باید مدیریت گردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  2