بانک های خصوصی از دولتی ها پیش افتادند

سرپرست بانک کارآفرین گفت: امروز تعداد بانک هایی که اقدام به عرضه سهام خود در بازار سهام نموده اند، به 17بانک(با در دست داشتن حدود 11 درصد از ارزش روز بازار سرمایه)، رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،فضل الله معظمی، سرپرست بانک کارآفرین در کنفرانس «سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار پس از گشایش در تحریم های خارجی مبتنی بر استراتژی های مدیران صنایع و شرکت های پیشرو» سخن می گفت، با اشاره به ساختار نظام بانکی کشور اظهار داشت: ساختار نظام بانکی کشور متشکل از 2بانک‌ تجاری دولتی (ملی و سپه)، پنج بانک‌ تخصصی دولتی(توسعه صادرات، توسعه تعاون، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن)، دو بانک‌ قرض الحسنه (بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک قرض الحسنه رسالت)، 24 بانک‌ تجاری خصوصی، حدود 6000 صندوق‌ قرض الحسنه(که 17 صندوق دارای مجوز از بانک مرکزی می باشند)، 884 تعاونی‌ اعتباری (دارای مجوز از بانک مرکزی) و 14 مؤسسه مالی و اعتباری غیربانکی است.

وی در ادامه با اشاره به مجموع سپرده ها و تسهیلات بانک های دولتی و خصوصی به مقایسه رشد این دو شاخص در بانک های دولتی و خصوصی در سال91 و نسبت آن با سال قبل خود(90) پرداخته  و گفت: شاخص رشد سپرده های بانک های دولتی در سال 91 به نسبت سال 90 برابر با21.9 درصد و برای بانک های خصوصی برابر با33.6 بوده است.در حالی که به لحاظ تسهیلات در همین بازه زمانی بانک های دولتی از یک رشد 14.8 برخوردار بوده و بانک های خصوصی شاهد رشد 20.5 درصد بوده اند.

معظمی تأکید کرد:  بر اساس گزارش کانون بانک های خصوصی،  نسبت مطالبات مسئله دار در پایان شهریور 92 به میزان 19.4کل تسهیلات بانک های عضو کانون بوده است.در حالی که این نسبت در پایان سال 91 به میزان 17.7 درصد از کل تسهیلات بانک های عضو کانون بوده است.

همچنین وی تصریح کرد: بر اساس آخرین اظهارات رییس کل بانک مرکزی هم اکنون مطالبات معوق کل سیستم بانکی به 78 هزار میلیارد تومان بالغ گشته است.
سرپرست بانک کارآفرین در ادامه با اشاره به نسبت بالای تسهیلات به سپرده ها به خصوص در بانک های دولتی گفت: نسبت تسهیلات به سپرده ها در سال 91 در بانک های دولتی برابر با 1.36 درصد بوده، این در حالی است که این نسبت در همین سال برای بانک های خصوصی برابر با 0.76 درصد بوده است. این نشان می دهد که بخش اعظمی از وجود نقدینگی و تورم حاضر در اقتصاد جامعه و یا حتی مطالبات معوق موجود در سیستم بانکی(حدود 78 هزار میلیارد تومان) به کجا برمی گردد.

وی تحلیل کرد: بانک ها به دلیل کمبود منابع از بانک مرکزی اضافه برداشت می کنند وبه دلیل جریمه 34 درصدیِ اضافه برداشت، هزینه تأمین مالی افزایش می یابد. این موضوع سبب رقابت سنگین بانک ها برای جذب حجم زیاد سپرده های گرانقیمت شده که با توجه به عدم وجود کشش در صنایع برای این نرخ های بالا رشد منفی سرمایه گذاری حاصل می شود.

گفتنی است، در این کنفرانس سخنرانان در سه پنل تخصصی به تجزیه و تحلیل سبد سهام برنده، تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام شرکت های مورد اقبال بازار و روند پیش روی بازار سرمایه ایران در حوزه های مختلف اقتصاد کشور پرداختند.

در پنل دوم این کنفرانس که با شرکت دکتر محمدرضا رنجبر فلاح (مدیرعامل بانک تجارت)، فضل الله معظمی (سرپرست بانک کارآفرین) و دکتر کوروش پرویزیان( مدیرعامل بانک سینا) برگزار شد، روند تحولات بازار سرمایه با تأکید بر سهام بانک های خصوصی و دولتی کشور مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در ادامه این پنل مدیران عامل بانک های تجارت، کارآفرین و سینا به سوالات حضار  کارشناسان حاضر در تالار الغدیر جواب دادند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  9  =  1