مسکن مهر بانک ها را زمین گیر کرده است

وزیر راه وشهرسازی گفت: به دلیل تخصیص‌های نامتقارن به مسکن مهر، اکثر بانک‌ها گرفتارند که امیدواریم امسال و سال‌های آینده امکان تامین مالی بیشتری به این حوزه‌ها صورت بگیرد و این قبیل طرح‌ها از رکود خارج شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از باشگاه خبرنگارانعباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه ثامن یک طرح ملی و متکی به بخش خصوصی است که باید بانک‌ها تامین مالی آنرا انجام دهند، گفت: البته بانک‌ها در اکثر حوزه‌ها به دلیل همان تخصیص‌هایی که ده‌ها بار بحث آنها مطرح شده است، زمینگیر شده‌اند.
وی در ادامه توضیح داد:‌ به دلیل تخصیص‌های نامتقارن به مسکن مهر، اکثر بانک‌ها  گرفتارند که امیدواریم امسال و سال‌های آینده امکان تامین مالی بیشتری به این حوزه‌ها صورت بگیرد و این قبیل طرح‌ها از رکود خارج شوند.
آخوندی با بیان اینکه بانک مرکزی از محل بازگشت اقساط و در واقع منابع بین بانکی پیش‌بینی کرده است،افزود:  قرار نیست پول به اصلاح داغ چاپ شود و در اختیار بانک مسکن قرار گیرد.

*خارج شدن صندوق های پس انداز مسکن از انحصار بانک مسکن
وزیر راه  وشهرسازی با بیان اینکه دو بحث درخصوص صندوق پس انداز مسکن مطرح است؛افزود: یکی این‌که صندوق زمین و ساختمان داریم که مربوط به بازار سرمایه است.
وی در ادامه تصریح کرد: در واقع سرمایه‌گذاران و سازندگان می‌توانند برای تامین مالی مستقیم از بازار سرمایه، صندوق زمین و ساختمان ایجاد کنند که تا کنون نمونه این صندوق‌ها را در ایران نداشته‌ایم.
وزیر راه وشهرسازی در ادامه توضیح داد: بحث‌های در این رابطه از سوی سازمان بورس مطرح شده که کاملا با وزارت راه و شهرسازی هم در تماس هستند؛ همچنین بحث‌هایی در رابطه با صندوق‌های پس‌انداز مسکن مطرح است که در انحصار بانک مسکن بوده است.
آخوندی با اشاره به اینکه در این صندوق‌ها مردم پس‌انداز کرده و تسهیلات دریافت می‌کنند،افزود: پیشنهاد من به بانک مرکزی این بوده که صندوق‌های پس‌انداز مسکن از انحصار بانک مسکن خارج شود و همه بانک‌ها بتوانند این کار را انجام دهند.

*صندوق های پس انداز مسکن باید از انحصار خارج شود
آخوندی در ادامه تاکید کرد: در صورت ایجاد این صندوق‌ها رقابت ایجاد می شود و در این زمان یکی از بانک‌ها سقف بیشتر و یکی از بانک‌ها سقف کمتری را می‌دهد.
وزیر راه وشهرسازی در ادامه افزود: 10 صندوق پس‌اندازمسکن باید وجود داشته باشد تا مشتری به صندوقی مراجعه می‌کند که خدمت بیشتری می‌دهدبه طور مثال  سقف بیشتری با سود کمتری تسهیلات می‌دهد که بازپرداخت آن هم طولانی‌تر است.
وی یاد آور شد: وقتی انحصار باشد مشتری محکوم انحصارگر است و به دنبال این هستم تا این انحصار جمع کنم اگر بتوانم و زورم برسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =