بررسی پرونده بانک زنجانی در سازمان مالیاتی/خودروی فوتبالیست‌ها را هم توقیف کردیم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی در 10 ماهه نخست امسال و بررسی پرونده بانک زنجانی در این سازمان خبر داد و گفت خودروی برخی فوتبالیست ها را به دلیل نپرداختن مالیات در خیابان متوقف کردیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر در وزارت اقتصاد برگزار شده بود به عملکرد این سازمان طی سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: باید سکونی که در اقتصاد کشور طی دو سال گذشته به وجود آمده بود حرکت داده می‌شد که در سال جاری با بهبود وضعیت داخلی و خارجی این اتفاق افتاد. 

وی با اشاره به تاخیر تحریم‌ها در اقتصاد ایران تاکید کرد: یکی از آثار این تحریم‌ها شناسایی ظرفیت‌های نهفته اقتصاد ایران بود که با توجه به بهبود جهت‌گیری‌‌های اقتصادی ظرفیت‌های اقتصاد داخل نیز در راستای شکوفایی حرکت خواهند کرد و به دنبال آن بهبود درآمدهای مالیاتی را خواهیم داشت.

* اجرای قانون جدید مالیات‌های مستقیم تا پایان سال

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اتمام بررسی قانون بررسی مالیاتهای مستقیم در کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد در هفته جاری کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و بعد از اتمام بررسی قانون بودجه 93 در مجلس جزئیات لایحه قانون مالیاتهای مستقیم مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ امیدوارم تا پایان سال لایحه تطبیق و مورد اجرا قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی طی ده ماهه امسال تحت تاثیر تحریم قرار نگرفته است از رشد 30 درصدی این درآمدها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: رشد مالیاتهای مستقیم 16 درصد و مالیاتهای غیرمستقیم (ارزش افزوده) 74 درصد گزارش شده است. 

وی درباره درآمدهای مالیاتی محقق شده گفت: در مجموع 83 درصد درآمدهای مالیاتی محقق و به خزانه واریز شده است. البته در ماه‌های پایانی سال روند تحقق درآمدهای مالیاتی سرعت می‌گیرد به همین خاطر پیش‌بینی ما این است که حداقل 90 درصد درآمدها تا پایان سال محقق شود. 

* 31 هزار و 500 میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی محقق شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از تحقق 31 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد مالیاتی طی ده ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم معادل درآمد مالیاتی محقق شده در سال 91 می‌باشد؛ از مجموع درآمدهای مالیاتی محقق شده یک هزار و 734 میلیارد تومان مربوط به حقوق بگیران دولتی و دو هزار و 98 میلیارد تومان مربوط به حقوق بگیران خصوصی است که در مجموع 3800 میلیارد تومان مالیات حقوق طی سال جاری محقق شده است. 

* معوقات مالیاتی 10 هزار میلیارد تومان شد

عسکری ضمن اشاره به میزان معوقات مالیاتی در سال جاری تصریح کرد: معوقات مالیاتی حدود 10 هزار میلیارد است که با توجه به سیستم جامع مالیاتی و نرم افزاری جدیدی که طراحی کردیم امکان مشاهده معوقات را به صورت ریز و درشت و آنلاین داریم. 

وی افزود: حدود 6 هزار میلیارد تومان از معوقات مالیاتی مربوط به جرایم و 4 هزار میلیارد تومان مربوط به اصل معوقات است که از بین این بدهکاران هر نوعی وجود دارد و نمی‌توان گفت که این بدهی مربوط به گروه و طیف خاصی است. سازمان مالیاتی سالانه 2 هزار میلیارد تومان از اصل مالیاتی را وصول می‌کند.

وی در ادامه درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه 93 را قابل تحقق دانست و گفت: شناسایی دقیق فعالان اقتصادی در بخش‌ها و تشکل‌های مختلف را آغاز خواهیم کرد. 

وی از طراحی اقتصادی برای تمام فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی خبر داد و اظهار داشت: لازمه شناسایی فعالان اقتصادی شماره اقتصادی منحصر به فرد برای این افراد است به همین منظور این کار را آغاز کردیم و به محض اعلام، هر کسی که این شماره نداشته باشد عملا فعالیت غیرقانونی انجام داده است. 

* پرداخت ماهانه 134 میلیارد تومان مالیات توسط شرکت ملی نفت

معاون وزیر اقتصاد درباره چرایی عدم پرداخت مالیات توسط شرکت ملی نفت با رد این موضوع گفت: شرکت ملی نفت از مالیات معاف نیست و هر ماهه 134 میلیارد تومان مالیات علی‌الحساب به سازمان مالیاتی پرداخت می‌کند؛ در قوانین بودجه از سال 89 به بعد آن بخش از درآمد نفتی و شرکتهای نفتی که برای سرمایه‌گذاری اختصاص داده می‌شود از مالیات معاف شده‌اند. 

عسکری از مالیات بر معاملات مکرر مسکن و همچنین اجاره مسکن در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم براساس مابه‌التفاوت تورم و درآمد حاصله از این محل خبر داد.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی فهرست ممنوع‌الخروج‌ها گفت: این کاهش به خاطر افزایش سقف مالیاتی به 500 میلینون تومان است.

* پرونده بانک زنجانی مانند سایر شرکتها بررسی می‌شود/ نمی‌دانم زنجانی بدهکار مالیاتی است یا خیر

وی درباره اینکه آیا بابک زنجانی بدهکار مالیاتی است یا خیر گفت: بابک زنجانی مانند سایر فعالین اقتصادی تعدادی شرکت دارد که سازمان مالیاتی طبق روال به پرونده‌های این شرکتها رسیدگی می‌کند. 

وی افزود: بدهی بابک زنجانی ربطی به سازمان مالیاتی ندارد چرا که این بدهی پول نفت است که نزد ایشان قرار دارد. ولی نمی‌دانم که ایشان به عنوان بدهکار مالیاتی هم هستند یا خیر چرا که پرونده وی مانند سایر فعالان اقتصادی رسیدگی می‌شود. 

* جلسه 3 نفره در میرداماد/ سیف گفت: بانکها باید از سازمان مالیات استعلام بگیرند

رئیس کل سازمان مالیاتی درباره نامه کانون بانکهای خصوصی به وزیر اقتصاد و اعتراض‌شان به سازمان مالیاتی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: ما از همه بانکها خواسته بودیم وام تسهیلات افراد از سازمان مالیاتی استعلام بگیرند و در سال قبل با بانک مرکزی توافق کردیم که به جای استعلام دستی از این به بعد بانکها در نرم‌افزاری که توسط سازمان مالیاتی طراحی شده استعلام بگیرند.

عسکر ادامه داد: این سیستم از دو ماه قبل در تمام بانکها بعد از آموزش لازم عملیاتی شد اما کانون بانکها اعلام کرد ما این کار را انجام نمی‌‌دهیم به همین خاطر جلسه‌ای را با طیب نیا وزیر اقتصاد در بانک مرکزی با آقای سیف برگزار کردیم که درآن جلسه آقای سیف گفت تمام بانکها باید این کار را انجام دهند. 

* توضیح جالب معاون وزیر اقتصاد درباره دریافت مالیات از حقوق کمتر از 830 هزار تومان

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره چرایی دریافت مالیات از حقوق ماهانه 830 هزار تومان و کمتر از آن گفت: پایه معافیت مالیاتی حقوق مالیاتی 830 هزار تومان و سالانه 10 میلیون تومان است اگر جایی کمتر از حقوق 830 هزار تومان مالیات بگیرد "علی‌القاعده نباید این کار را انجام دهند"، بنگاه باید نسبت به استرداد مالیات دریافتی اقدام کند.

وی افزود: ما فقط در مواردی که از حقوق بالای 830 هزار تومان مالیات اخذ نمی‌شود وارد عمل می‌شویم و همچنین اگر در مواردی از حقوق بالای 830 هزار تومان بیشتر از حد معمول مالیات کم شود با بنگاه مربوطه برخورد می‌کنیم.

* وقتی سازمان مالیاتی ماشین فوتبالیست‌ها را توقیف می‌کند/ خط و نشان عسکری برای ورزشکاران

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص پرداخت مالیات توسط فوتبالیست‌ها گفت: خیلی از فوتبالیست‌ها مالیاتشان را پرداخت می‌کنند ولی مشکل ما با ورزشکاران بخصوص فوتبالیست‌ها این است که آنها در زمان انعقاد قرارداد پرداخت مالیات را به باشگاه محول می‌کنند و باشگاه‌ها معمولا نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمی‌کنند.

عسکری ادامه داد: این در حالی است که برای ما مودی فوتبالیست می‌‌باشد نه باشگاه به همین خاطر تمام امور مربوط به ورزشکاران را در تهران و در بخشی از سازمان مالیاتی متمرکز کردیم؛ حتی در برخی از موارد مجبور شدیم تعدادی از ورزشکاران را ممنوع‌الخروج کنیم.

وی گفت: در بعضی از موارد هم مجبور شدیم "ماشین‌های خوشکل‌شان را در خیابانها متوقف کنیم"، هفته قبل به یکی از مدیران باشگاه‌ها اعلام کردیم اگر مالیات ورزشکارانتان را پرداخت نکنید مجبوریم در شب عید ماشین‌هایشان را در خیابان توقیف کنیم. 

* لیست سیاه خودفروشان اقتصادی در سازمان مالیاتی جمع شد

معاون وزیر اقتصاد درباره خودفروشان اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه پدیده بدی در اقتصاد رواج پیدا کرده که خریداران و فروشندگان برای کسانی فاکتور صادر می‌کنند که البته بعد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده این مورد به صورت اپیدمی افزایش پیدا کرد.

عسکری ادامه داد: در سازمان مالیاتی افرادی که این کار را انجام می‌دادند را شناسایی کرده و یک لیست سیاه را در نظام مالیاتی را از این گروه تهیه کرده‌ایم؛ هر کس فاکتور این افراد را بیاورد فاکتورش مورد قبول نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  2