احتمال خداحافظی اپراتورها با فناوری پرداخت مبتنی بر NFC/توقف طرح پرداخت همراه NFC در فرانسه

آخرین وضعیت خدمات پرداخت همراه بدون تماس:

وجود پیشتازی شرکت‌هایی نظیر گوگل، PayPal و Square در این حوزه، ورود اپراتورها به بازار خدمات پرداخت همراه چندان خوشبینانه به‌نظر نمی‌رسد./یکی از مشکلات اپراتورها، تمرکز آنها روی NFC به‌عنوان فناوری اصلی انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های بی‌تماس بوده است./اما نام‌های بزرگی نظیر PayPal توجه چندانی به NFC نشان نداده و به توسعه راهکارهای جایگزینی پرداخته‌اند/یافته‌های جدید موسسه تحقیقاتی Ovum نشان می‌دهد اپراتورها بیش از هر چیز به توسعه نسخه ابری فناوری NFC به نام HCE دلبسته‌اند./

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،nfc-Ticketingسال میلادی گذشته شاهد تحرکات فراوانی از سوی اپراتورهای تلفن همراه برای کسب درآمد و سودآوری در حوزه پرداخت همراه بودیم. اما با وجود پیشتازی شرکت‌هایی نظیر گوگل، PayPal و Square در این حوزه، ورود اپراتورها به بازار خدمات پرداخت همراه چندان خوشبینانه به‌نظر نمی‌رسد.

 اپراتور O2 انگلیس طرح کیف پول همراه خود را لغو کرد، اپراتور Bouygues فرانسه پروژه پرداخت خود مبتنی بر NFC را به حالت تعلیق درآورد و حتی شرکت Isis هم که در جمع اپراتورهای آمریکایی پیشتاز ارائه خدمات پرداخت شناخته می‌شود انتظارات را برآورده نکرده و مشترکان این اپراتور به راهکارهای جایگزین روی آورده‌اند.

در کشورهای درحال توسعه که درصد قابل توجهی از مردم از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند، پرداخت همراه حوزه مهمی برای اپراتورها محسوب می‌شود. برای مثال M-Pesaی ودافون در برخی کشورهای آفریقایی یکی از نمونه‌های موفق در حوزه خدمات پرداخت به‌شمار می‌رود، اما داستان حوزه پرداخت همراه در کشورهای توسعه یافته فرق می‌کند.

یکی از مشکلات اپراتورها، تمرکز آنها روی NFC به‌عنوان فناوری اصلی انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های بی‌تماس بوده است. NFC بنابر دلایل امنیتی اغلب یکپارچگی نزدیکی با سیم‌کارت داشته و پلتفرمی محسوب می‌شود که امکان کنترل و نظارت را برای اپراتورها فراهم می‌کند.

اما نام‌های بزرگی نظیر PayPal توجه چندانی به NFC نشان نداده و به توسعه راهکارهای جایگزینی پرداخته‌اند که برای فضای آنلاین مناسب‌تر بوده و نیازی به سرمایه‌گذاری زیرساختی و خرید دستگاه‌های پرداخت ندارد. به بیان دیگر، رونق راهکارهای کم‌هزینه‌تر در سال میلادی گذشته ضربه بزرگی به اپراتورهای تلفن همراه برای توسعه خدمات پرداخت NFC زده است.

یافته‌های جدید موسسه تحقیقاتی Ovum نشان می‌دهد اپراتورها بیش از هر چیز به توسعه نسخه ابری فناوری NFC به نام HCE دلبسته‌اند. این فناوری از طریق مدیریت مرکزی، امکان نظارت و میزان امنیت را بالا برده و راه‌اندازی آن نیز برای اپراتورها آسان است.

با وجود این گوگل نخستین سرمایه‌گذار بزرگ در حوزه HCE است. سرمایه‌گذاری گوگل روی این فناوری می‌تواند اپراتورها را از رقابت در این حوزه منصرف کرده و در عین حال پرداخت به‌وسیله گوشی‌های آندرویدی مجهز به NFC را بدون دخالت اپراتورها امکان‌پذیر می‌کند. این درحالیست که اپراتورها حتی با پیشتازی در ارائه خدمات HCE در بازارهای دیگر باز هم به زیرساخت شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت‌اعتباری و خدمات پرداخت وابسته خواهند بود.

اپراتور Isis در طرح اولیه خود قصد داشت شرکت‌هایی نظیر ویزا، مسترکارت و امریکن اکسپرس را کنار بگذارد، اما این شرکت‌ها خیلی زود وارد بازی شدند. وابستگی Isis به این شرکت‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان در انجام تراکنش‌های خود اعتماد بیشتری به بانک‌ها و نهادهای مالی دارند و بازیگران جدید این حوزه را به‌راحتی نمی‌پذیرند. Ovum در نظرسنجی از 15 هزار و 123 مصرف‌کننده در 15 بازار جهان دریافت که 43 درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از خدمات پرداخت بانک‌ها استفاده کنند، درحالیکه تنها 6 درصد از شرکت‌کنندگان خدمات پرداخت اپراتورها را برگزیدند. همچنین 9 درصد از شرکت‌کنندگان، ارائه دهندگان خدمات پرداخت آنلاین و 13 درصد نیز صادرکنندگان کارت‌های اعتباری را برای انجام تراکنش‌های خود انتخاب کردند.

این یافته‌ها حاکی از آن است که کاربران به راحتی به خدمات پرداخت تازه‌واردانی نظیر Isis یا اپراتور Cityzi فرانسه اعتماد نمی‌کنند. Cityzi حاصل همکاری چندین اپراتور بزرگ تلفن همراه در فرانسه است؛ اتفاقی که بسیاری از اپراتورها در سراسر جهان برای کاهش هزینه‌ها و عرضه خدمات بهتر به آن رو می‌آورند. اما بسیاری از این همکاری‌ها از جمله در انگلیس، فرانسه و اسپانیا در پی تعویق در راه‌اندازی و ارائه خدمات یا تضاد منافع شرکا به شکست می‌انجامد.

گفته می‌شود طرح پرداخت NFC اپراتور Bouygues به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و رشد ناامیدکننده این فناوری در فرانسه متوقف شده است. هنوز مشخص نیست لغو این پروژه چه تاثیری بر همکاری این شرکت با اپراتورهای Orange و SFR در راه‌اندازی Cityzi خواهد گذاشت.

به تاخیراندازی شروع به کار Isis، راه‌اندازی سرویس بزرگ پرداخت NFC گوگل در آمریکا و مشغولیت عده‌ای از اعضای این پروژه با طرح‌های شخصی خود به ضرر Isis تمام شده است. ارائه سرویس پرداخت جدیدی از سوی AT&T بدون نیاز به NFC از نگرانی فزاینده اپراتورها در مورد کارآمد بودن این فناوری حکایت دارد. AT&T با همکاری شرکت Vantiv از خدمات پرداخت مبتنی بر NFC فاصله گرفته و به ارائه خدمات پرداختی مشابه خدمات Square روی آورده است.

Vantiv Mobile Accept اپلیکیشن کارت‌خوان AT&T برای رقابت با کارت‌خوان محبوب Square بوده و Vantiv Mobile Checkout نیز اپلیکیشنی برای خرده‌فروشان روی تبلت‌هاست که از از قابلیت‌هایی نظیر دریافت نقدی، چاپ صورت‌حساب و کارت‌خوان رمزنگاری شده برخوردار است. درآمد AT&T از اشتراک کسب و کارها به این خدمات حاصل شده و حداقل مبلغ اشتراک 15 دلار است. از نگاهی دیگر، راه‌اندازی چنین خدماتی علاوه بر افزایش درآمد از شبکه‌های نسل چهارم تلفن همراه، راه‌های جدیدی برای درآمدزایی به‌حساب می‌آید.

اما خبر تعطیلی سرویس کیف پول همراه O2 در پایان ماه مارس 2013 و درحالی که کمتر از دو سال از راه‌اندازی این سرویس می‌گذرد، بدترین خبر برای اپراتورهای فعال در حوزه خدمات پرداخت NFC بوده است. اپلیکیشن پرداخت همراه O2 از خدماتی نظیر انتقال پول به سایر کاربران یا انجام تراکنش‌های بی‌تماس پشتیبانی می‌کند، هرچند که پشتیبانی این اپلکیشین از فناوری NFC محدود بوده است.

استقبال پایین از فناوری پرداخت مبتنی بر NFC و نداشتن یک مدل تجاری مشخص را می‌توان از دلایل روی آوردن O2 به روش‌های پرداخت جایگزین دانست. موسسه تحقیقاتی Juniper Research در گزارشی نوشت: «اپراتورها قصد ورود به حوزه تجارت همراه را دارند، اما سهامداران و شبکه‌های فروش متعددی در این حوزه درگیر هستند. هنوز بر سر یک مدل تجاری بهینه در حوزه پرداخت همراه توافق صورت نگرفته و مصرف‌کنندگان هنوز با تردید به امنیت خدمات پرداخته همراه می‌نگرند، اما مهم‌تر از همه آنکه کاربران از این خدمات هنوز آگاهی و شناخت کافی پیدا نکرده‌اند».

منبع:وسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  6