زنگنه راهی رفت که بسیاری از گام گذاشتن در آن ترس دارند!

به ازای هر مسافر که به مسافران متروی تهران افزوده شود، بر طبق برآوردها مقداری در سوخت صرفه‌جویی می‌شود و طبق قراری که با شهرداری گذاشتیم پول حاصل از این صرفه‌جویی برای خرید واگن‌های مترو به شهرداری پرداخت می‌شود؛ یعنی اگر به ازای هر مسافر نیم لیتر صرفه‌جویی در بنزین داشته باشیم، در سال رقمی حدود چند صد میلیون لیتر می‌شود و…

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از «تابناک»، وزیر نفت که روز گذشته در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران حضور یافته بود، درباره آلودگی هوای تهران و راهکارهای مقابله با آن سخنانی ایراد کرد که بی شک در نوع خود مثال زدنی خواهند بود.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به اینکه مساله ادامه آلودگی هوای شهرهای بزرگ، به ویژه تهران قابل قبول نیست و باید رفع شود، از اجرای طرحی به این منظور در وزارت نفت خبر داد و گفت: یک بحث درباره رفع آلودگی هوا، حمل‌ونقل و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و بحث دیگر در حوزه سوخت است؛ یکی از زمینه های آلودگی، کیفیت سوخت است و البته فقط کیفیت سوخت مطرح نیست بلکه کیفیت خودروهای تولیدی نیز مناسب نیست و منجر به آلودگی می‌شود.

وی که پیشتر بارها در پاسخ به خبرنگارانی که درباره بهره‌گیری از بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها با صراحت این موضوع را تایید کرده و آن را ناشی از نیاز کشور به این سوخت پر مصرف خوانده بود، افزود: بنا به گزارش شرکت پالایشگاه و پخش، این بنزین قطعا آلاینده و خارج از استاندارد است و در دولت نیز توافق شده است در سال 93 هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نداشته باشیم و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر مانند واردات تأمین کنیم مگر اینکه شرایط خیلی حاد باشد. البته در تهران و کرج بنزین پاک و نفت‌وگاز بدون گوگرد توزیع می‌کنیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به نشست خود با قالیباف، شهردار تهران و تبادل نظر با وی درباره طرح‌های پیشنهادی کاهش آلودگی هوای شهر تهران، به نوعی عزم جدی خود برای کمک به حل این موضوع را نشان داد و در ادامه با درخواست از اعضای شورای شهر تهران برای یاری رسانی در این زمینه، پیشنهاداتی ارائه کرد که بی شک اگر قرار بود از طریق مجاری قانونی ارائه و پیگیری شود، سالها به طول می‌انجامید.

اظهارات و پیشنهادات زنگنه که ماحصل رایزنی او و مجموعه تحت امرش با سایر دولت مردان، شهردار تهران (که چندی پیش برای بر عهده گرفتن مسئولیت کنترل آلودگی هوای تهران اعلام آمادگی کرده بود)، اعضای شورای شهر پایتخت و احتمالا صاحب نظران و کارشناسان متعددی، در سه محور سوخت، حمل‌ونقل، و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بدین شرح است:
 

سوخت

در سال 93 هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نخواهیم داشت و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر مانند واردات تأمین می‌کنیم.

در سال آینده در تهران دیگر چیزی به نام اکتان 7 توزیع نخواهد شد.

بنزینی که در حال حاضر در شهر تهران ارائه می‌شود، یورو4 است و به استثنای یک مورد کوچک در ترکیبات آن؛ ولی نفت‌وگاز ارائه شده دقیقا مطابق استانداردهای موجود است.

حمل‌ونقل

از دولت درخواست کردیم که خودروهای گازوئیلی، به ویژه برای تهران ارائه شود.

باید از تردد خودروهای سبک در سطح شهر تهران کاسته شود و حمل‌ونقل عمومی در این شهر توسعه پیدا کند.

باید سبد سوخت فعلی خودروها در شهر تهران را تغییر دهیم و CNG و LPG برای خودروها ارائه شود اما پیش از این نیازمند ساخت جایگاه‌های ارائه این دو سوخت در تهران هستیم که باید در این زمینه شهرداری تهران کمک کند.

در حال حاضر جایگاه‌های عرضه بنزین نیز در شهر تهران مناسب نیستند و استانداردهای لازم را ندارند؛ باید تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین در شهر تهران افزایش پیدا کند اما با توجه به اینکه در بعضی از مناطق قیمت زمین بسیار زیاد است و برای جایگاه داران به صرفه نیست باید از جایگاه‌های تک تلمبه‌ای به عنوان راهکار این موضوع استفاده کنیم.


 

وانت های نیسان که هر کدام منبع آلایندگی هستند حداقل از تهران بیرون بروند و وانت های جدید وارد شود و ما نیز کمک می کنیم که با این طرح هم آلایندگی را کم می کنیم و هم مصرف انرژی کاهش پیدا کند که هم منابع کشور هدر نرود و هم با آلایندگی خود را نابود نکنیم.

حمل‌ونقل عمومی

مدیریت شهری هر تعدادی که امکان تأمین و خرید ماشین یا واگن های مترو را دارد ظرفیت حمل و نقل خود را بالا ببرد و ما با یک قرارداد متقابل این هزینه را از طرف وزارت نفت تأمین و بازپرداخت می‌کنیم.

به ازای هر مسافر که به مسافران متروی تهران افزوده شود، بر طبق برآوردها مقداری در سوخت صرفه‌جویی می‌شود و طبق قراری که با شهرداری گذاشتیم پول حاصل از این صرفه‌جویی برای خرید واگن‌های مترو به شهرداری پرداخت می‌شود.

در لایحه بودجه سال آتی، دولت در این زمینه به مجلس طرحی را ارائه کرد که خوشبختانه مجلس نیز علاوه بر قبول آن، کمک‌های دیگری به آن افزود. در حال حاضر یک امکان بزرگ برای توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی کشور در سال 1393 به وجود آمده، به طوری که می‌توانیم تمام تاکسی‌های شهر تهران را تعویض و نوسازی کنیم.

با توسعه ناوگان مترو، می‌توانیم در زمینه مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و درآمد حاصله را برای توسعه و نوسازی به‌کار گیریم.

باید ورود موتورسیکلت‌ها برقی و اتوبوس‌های هیبریدی را پیگیری کنیم، زیرا که موتورسیکلت‌ها امروز از مهمترین آلاینده‌سازهای شهر تهران هستند.

آمادگی لازم را برای بازپرداخت بدهی‌ها در خصوص توسعه ناوگان مترو داریم.

در مرحله اول باید وانت‌های قدیمی حداقل از شهر تهران خارج شوند و وانت‌های جدید با استانداردهای لازم جایگزین آنها شوند تا از این طریق هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم و هم در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری را انجام داده باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5