هشدار مشترک اوباما و مرکل به روسیه

تشعشعات موبایلی خطرناک یا بی‌خطر؟ این سوالی است که طی سال‌های گذشته به یکی از نگران‌کننده‌ترین دغدغه‌‌های مردم تبدیل شده است، نگرانی‌ای که گاه با اظهارات مطرح‌شده از سوی مسوولان و کارشناسان مختلف بیشتر هم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع در دولت جدید، رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته و به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اهتمام ویژه‌ای برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس ازجمله امواج پارازیت‌ها دارد.  به گزارش «ایسنا»، محمود واعظی، وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده و معاون وزیر بهداشت، معاون سازمان محیط‌زیست و معاون سازمان انرژی اتمی را ازجمله اعضای این کمیته معرفی کرده و یادآور شده بود: در طول یک‌ماه‌ونیم اخیر، میزان تشعشعات در مناطق مختلف اندازه‌گیری شده و نتیجه گزارش‌ها اعلام می‌شود.  اما چند ماه از این اظهارنظر گذشته، ولی گزارشی درخصوص نتایج کار این کمیته منتشر نشده است. در گزارش زیر به این موضوع خواهیم پرداخت که تا چه حد باید نگران این تشعشعات بود.

 نگرانی‌ها تا چه اندازه واقعی است؟
ناصر راستخواه، رئیس نظام ایمنی هسته‌ای کشور و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی معتقد است: جامعه در عین بهره‌مندی از فناوری‌های نو، حق آگاهی از مخاطرات این فناوری‌ها را هم دارد. هر فناوری معضلاتی به همراه دارد، ولی قرار نیست به خاطر بروز پاره‌ای از مشکلات از ورود فناوری جلوگیری کرد و آمادگی اجتماعی برای پذیرش فناوری‌های ارتباطی ضروری است. 
وی با بیان اینکه با توسعه فناوری‌ها نمی‌توان مقابله کرد، می‌گوید: در بین فناوری‌های جدید، سرعت فناوری تلفن‌های همراه و اپراتورها روز به روز بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد گریزی از امواج رادیویی و ماکروویو آنتن‌های BTS وجود ندارد. 
راستخواه با بیان اینکه اپراتورها باید به سمت به حداقل رساندن خطرات امواج رادیویی حرکت کنند، از نظارت‌های دائمی سازمان انرژی اتمی بر تشعشعات شبکه‌های تلفن همراه یاد می‌کند و این گونه می‌گوید که به نظر می‌رسد این نظارت‌ها نگرانی‌ها را از بین برده است.  وی همچنین عنوان می‌کند: برخی مدعی خطرات این امواج برای مردم هستند و در این رابطه توصیه و هشدارهایی ارائه می‌کنند، ولی بسیاری از این ادعاها پشتوانه علمی ندارند.  اما در این زمینه رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات که اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران است، درخصوص بی‌خطر یا خطرناک بودن تشعشعات رادیویی می‌گوید: یکبار نمایندگان در مجلس گفتند که واقعا بگوییم این تشعشعات برای سلامت ضرر دارد یا خیر؟ من به آنها گفتم شما اکثرا پزشک هستید آیا دود ماشین برای شما ضرر دارد؟ پاسخ معلوم بود.
 به هر حال خودروهایی که دودزا هستند باید از رده خارج شوند و نمونه‌های سالم بمانند؛ در حوزه فناوری نیز ما باید همین کار را انجام دهیم، در حال حاضر تمام تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند در سه مرحله با استانداردهای جهانی در حوزه سلامت تست می‌شوند و تاکنون نیز تمام تجهیزات بدون استثنا این استانداردها را دریافت کرده‌اند و تشعشعات آنها کمتر از حدی بوده است که استانداردها تعیین می‌کند. براساس اظهارات وی تنها در شعاع 120 سانتی‌متر آنتن اصلی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که با توجه به ارتفاع BTSها معمولا آن فضا خیلی قابل دسترس نیست. 

 چند راهکار برای مراقبت بیشتر
برخی توصیه‌هایی که توسط پزشکان و متخصصان مختلف ارائه شده گویای آن است که استفاده طولانی‌مدت از گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند موجب عوارضی همچون سردردهای مداوم، احساس درد در ناحیه گوش، بی‌خوابی و حتی پایین آمدن سرعت گوارش در بدن ‌شود. در این میان یکی از راهکارهای موثری که گفته می‌شود تاثیر بسزایی در کاهش تاثیرگذاری امواج دارد استفاده از هدفون‌ها یا هندزفری موبایل است.  براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی استفاده از هندزفری بی‌سیم (بلوتوث) آسیب ناشی از تشعشعات مضر موبایل را تا کمتر از یکصدم کاهش می‌دهد و این در حالی است که طبق آخرین آمارها، تنها چهاردرصد مشترکان ایرانی از هندزفری و هدست استفاده می‌کنند. نرخ استفاده از هندزفری و هدست بلوتوث در دنیا حدود 15 درصد برآورد شده است. همچنین گفته می‌شود مضرات تشعشعات تلفن همراه زمانی که تلفن‌ها آنتن خوبی ندارند، به مراتب بیشتر از سایر اوقات است و به همین دلیل کاربران باید هنگامی که قدرت سیگنال آنتن‌دهی ضعیف است، موبایل خود را خاموش کنند یا مکان مناسب‌تری را برای برقراری مکالمه پیدا کنند. 
علاوه‌بر این برای کاهش پرتوگیری، افراد هنگام خرید گوشی، میزان SAR (نرخ جذب ویژه) مستندشده آن را از فروشنده درخواست کنند، چرا که گفته می‌شود میزان SAR گوشی حتما باید کمتر از 2 وات بر کیلوگرم در مدت 6 ثانیه باشد و این مقدار هرچه کمتر باشد، آسیب‌های احتمالی کمتر خواهد بود. علاوه‌بر این تاکید می‌شود که هنگام خواب و استراحت هم تلفن همراه خود را دور از سر خود قرار دهید و به‌ویژه از قرار دادن تلفن همراه در حال شارژ در کنار سر خودداری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =