تصویری که احساس همدردی با ترکیه را مخدوش کرد

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در مقاله ای در شماره امروز خود نوشت : بسیاری از کشورها پس از فاجعه انفجار معدن در سوما با ترکیه ابراز همدردی کردند اما انتشار یک تصویر احساس همدردی آنان را با ترکیه مخدوش کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ملیت در مقاله ای به قلم سامی کهن نوشت :‌ این تصویر مشاور نخست وزیری ترکیه را در حال لگد زدن به تظاهرکننده ای نشان می دهد که محافظان نخست وزیری وی را بر زمین انداخته اند. این حادثه در شهر سوما و همزمان با دیدار اردوغان نخست وزیر ترکیه از این شهر روی داد. تصویر رفتار یکی از مقامات نخست وزیری ترکیه با تظاهرکننده ای در شهر سوما جای هیچگونه بحث و یا تکذیب را باقی نگذاشته است. این مقام نخست وزیری ترکیه خود نیز این موضوع را پذیرفته اما تاکید کرده است که هنگامی که هدف حمله قرار گرفت قادر به کنترل خود نشده و مرتکب این رفتار شده است. وی از این موضوع ابراز تاسف کرده است.

ملیت نوشت : به رغم اینکه جامعه انتظار دارد مقامات دولتی در مقابل اعتراضات و انتقادها خونسردی خود را حفظ کنند اما آنان واکنش شدید نشان می دهند و این مسئله به تدریج تبدیل به مسئله ای عادی شده است. این موضوع که مقامات دولتی در برابر اعتراضات خونسردی خود را از دست دهند و به بهانه اینکه با اقدامات تحریک آمیز مواجهند ، رفتارهای غلط مرتکب شوند ، قابل قبول نیست. باید امیدوار بود که این بار نیز مقامات دولت ترکیه ، رسانه ها را به تبلیغات منفی و اقدامات تحریک آمیز متهم نکنند. متاسفانه انتشار این تصویر در اوضاعی که نگاه جهان به شهر سوما دوخته شده بود ، ‌وجهه ترکیه را مخدوش کرد. بسیاری از رسانه ها این موضوع را گوشزد کردند که فاجعه معدن ذغال سنگ سوما ، خشم را نیز بر تلخکامی عمیق افزوده است.
ملیت نوشت : ساکنان شهر سوما فقط خواستار مهربانی و توجه بیشتر مسئولان دولتی هستند. بی تردید معترضانی را که دل های آنان داغدار است ، میتوان با رفتارهای ملایم آرام کرد. اما متاسفانه نه تنها در شهر سوما بلکه در دیگر شهرهای ترکیه نیز نیروهای پلیس برای پایان دادن به تظاهراتی که به منظور همبستگی با بازماندگان قربانیان معدن زغال سنگ سوما برگزار شده بود ، از خودروهای مقابله با ناآرامی های اجتماعی و خودروهای آب پاش استفاده کردند.

بسیاری از رسانه ها و روزنامه های انگلیس ، آلمان ، سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی هشدار داده اند که وقایع اخیر می تواند تاثیر منفی بر جایگاه سیاسی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه داشته باشد. نباید فراموش کرد که این تحولات در اوضاعی روی می دهد که اردوغان خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آماده می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =