خواب نفتی ایران برای بعد از تحریم‌ها

امیرحسین زمانی‌نیا در این میان اشاره کرده است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی دنیا تبدیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی اخیرا اعلام کرده است که در صورت توافق احتمالی 10 تیر ماه، همه تحریم‌های اقتصادی و بانکی در حوالی آذرماه برداشته می‌شود. امیرحسین زمانی‌نیا در این میان اشاره کرده است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی دنیا تبدیل می‌شود.

صحبت‌های وی اشاره‌ به مواردی است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، دست ایران را برای فعالیت‌های نفتی باز می‌گذارد؛ از تولید و صادرات گرفته تا سرمایه‌گذاری در نقاطی که در سال‌های تحریم،‌ ایران از آن محروم مانده بود.

آن‌طور که زمانی‌نیا به آن اشاره کرده، کشورهایی از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هند، کره، چین، مالزی، برزیل و ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده‌اند.

صحبت‌های وی اشاره‌ای هم به مذاکراتی دارد که ایران در ماه‌های گذشته با برخی از این کشورها داشته است. درست از زمانی که تفاهم لوزان صورت گرفت، فرض‌های ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری به کلی دگرگون شد. شاید از همان زمان هم بود که همکاری گسترده‌ای در حوزه مذاکرات نفتی میان ایران و کشورهای دیگر صورت گرفت.

با این حال، ایران حتی در میان مذاکرات هم بارها اعلام کرده است که در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها، نیازی به شرکای جدید ندارد و شرکای راهبردی خود را تحت هر شرایطی در اختیار دارد. اشاره‌ای که پیش از این وزیر نفت ایران به هند و چین و دیگر کشورهای همکار در زمان تحریم داشت، کنایه‌ای بود به فرضی که ممکن است کلیه برنامه‌های ماه‌های اخیر ایران را به هم بزند. فرض اینکه تحریم‌ها برداشته نشود.

در این میان، آن‌طور که معاون زنگنه اعلام کرده است،‌ ایران خود را برای بعد از تحریم آماده کرده است. همه نشانه‌ها حاکی از تلاش ایران برای ورود سرمایه‌گذاران نفت و گاز است. این مسئله را می‌توان در لابه‌لای صحبت‌های معاون زنگنه نیز به وضوح دید، چرا که وی تاکید کرده است که برنامه وزارت نفت، سرمایه‌گذاری نزدیک به 200 میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در شش سال است. وی در حالی این سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌های بزرگ جذاب خوانده که استقبال ایران از سرمایه‌گذاران و تلاش برای حضور آنها در پروژه‌های نفت و گاز، نشان از تمایل متقابل ایران برای تجربه چنین سرمایه‌گذاری است.

با این حال، آن چیزی که در صحبت‌های زمانی‌نیا عنوان نشده اما در برنامه‌های ایران دیده می‌شود، تلاش برای افزایش تولید است. خیلی از کارشناسان معتقدند که زنگنه از همان ابتدا بنا را بر رفع تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران گذاشته و بر همین اساس هم بود که بارها به افزایش تولید و صادرات تاکید کرده بود. هرچند که زنگنه خود این صحبت‌ها را قبول ندارد، چرا که بارها اعلام کرده است که دست از شرکای راهبردی برنمی‌دارد و برنامه‌ای که برای اجرا در نظر گرفته، بدون توجه به شرایط تفاهم لوزان است. زنگنه در این میان تلاش می‌کند که بدون توجه به آنچه که در لوزان اتفاق افتاد یا عملی می‌شود، برنامه‌هایش را اجرا کند. هرچند که آن چیزی که او برای تولید و صادرات اعلام کرده، مطابق با شرایطی است که ایران بعد از اجرایی شدن تفاهم لوزان، می‌تواند طبق آن عمل کند.

زنگنه در ابتدای کار خود اعلام کرده بود که ظرفیت تولید نفت، مرز چهار میلیون بشکه را می‌شکند. با این حال، به نظر می‌رسد خود مقامات دولتی هم‌ به این مسئله واقف هستند که تولید مازاد چندان نفعی برای ایران به غیر از ذخیره ندارد که قطعا در صورت نبود مشتری، فعالیت سوددهی نخواهد بود. این بدان معناست که در صورت نهایی شدن تفاهم لوزان، ایران می‌تواند برای نفت روی آب خود هم مشتری پیدا کند. درست شهریور ماه سال قبل بود که برخی گزارش‌ها نشان از مازاد یک میلیون بشکه‌ای نفت خام تولیدی ایران داشت.

در این میان، ایران می‌تواند با جذب مشتریان بیشتری برای نفت خود،‌ بخشی از فعالیت‌های تولید و صادراتی خود را محقق کند. سال قبل نیز این مسئله از قول خود زنگنه تایید شد، چرا که وی در گفت‌وگویی، اعلام کرده بود که در صورت لغو تحریم‌ها، صادرات نفت ایران دو برابر می‌شود. می‌توان این طور برداشت کرد که بخشی از رقمی که ایران برای صادرات خود در نظر گرفته، با توجه به وجود مشتریان جدید است که قطعا هم در بخش تولید و هم در بخش صادرات خود را نشان می‌دهد. با وجود همه این موارد، ایران در حال آماده کردن خود برای بعد از تفاهم لوزان است و می‌توان گفت به نظر می‌رسد بیشتر برنامه‌های در نظر گرفته شده،‌ بوی لغو تحریم‌ها را می‌دهد.
منبع:اقتصاد نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  72