متقاضیان شغل در آینده، امروز چه کنند؟

چه رشته‌های دانشگاهی در بازار کار متقاضی بیشتری دارد و متقاضیان شغلی باید در چه رشته‌های دانشگاهی تحصیل کنند که از آینده شغلی خود تردید کمتری داشته باشند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اما چه رشته‌های دانشگاهی در بازار کار متقاضی بیشتری دارد و متقاضیان شغلی باید در چه رشته‌های دانشگاهی تحصیل کنند که از آینده شغلی خود تردید کمتری داشته باشند؟

در این مورد مرتضی جعفرزاده، عضو هیات علمی دانشگاه تهران به اقتصادنیوز گفت: انتخاب رشته برای نوجوانان می‌تواند با توجه به علاقه، استعداد و خواسته‌های درونی فرد بوده یا با توجه به نیازهای بازار کار آتی باشد. افرادی که در حال حاضر در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند باید مبتنی بر استعدادهای ذاتی خود، علایق، مهارت‌های بنیادی، خلاقیت و نوآوری خود انتخاب رشته کرده و البته به ویژگی آینده بازار کار توجه کنند.

وی گفت: فکر می‌کنم برای تمام افراد رشته‌هایی وجود دارد که فرد بتوانند پس از اتمام تحصیل، خودش یک کسب‌وکار راه‌اندازی کند و با تشکیل یک تیم کاری را راه‌اندازی کند.

جعفرزاده در مورد چگونگی کسب سرمایه برای راه‌اندازی یک کار تیمی گفت: افرادی که کار تیمی را شروع می‌کنند با گذاشتن مبلغ کمی، می‌توانند سرمایه جمع‌آوری کنند. این کار خودش یک شیوه جمع‌آوری سرمایه است که هر کس سهم کمی می‌گذارد، یا بعضی کارها هست که با اندک سرمایه هم می‌توان سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: دولت هم برای کسانی که اصول اولیه را  می‌دانند و گواهینامه‌های لازم را دارند، مساعدت‌هایی در نظر دارد و نداشتن سرمایه نباید مانع از خلاقیت نباید شود. البته هر فرد برای کاری که می‌خواهد انجام دهد، باید حداقل دو سال در یک شرکت یا در یک موسسه‌ای که آن کار را انجام می‌دهد، کار کند و تجربیات لازم را برای اینکه با شکست مواجه نشود به دست بیاورد. به همین دلیل من توصیه می‌کنم جوانان باید کاری را کنند که بر مبنای خلاقیت خودشان بتوانند تیمی و به شکل تعاونی کاری را، راه‌اندازی کنند.

وی تاکید کرد: تمام جوان‌ها باید مهارت‌های کامپیوتری و زبان خودشان را بالا ببرند، تا بتوانند از اینترنت مطالب به روز را دانلود کرده و سطح دانش خودشان را بالا ببرند و بتوانند خدمات و کالاهای به روز ارائه کنند.

چه رشته‌هایی برای اشتغال آینده بهتر است
علاوه بر این، خسرو سلجوقی، مدیر پیشین دفتر  توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اقتصادنیوز گفت: علاوه بر رشته‌های تحصیلی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، طبیعتاً این بخش بازار بزرگی از بازار اشتغال را به خودش اختصاص می‌دهد. اما به این صورت نیست که، فکر کنیم در رشته تحصیلی فیزیک، شیمی، ادبیات و حتی علوم انسانی، اشتغال مهم نیست یا اشتغال در این رشته‌ها کم است.

وی تاکید کرد: نوع اشتغال و رویکرد به اشتغال نسبت به گذشته تغییر کرده است. امروزه دیگر فیزیک، شیمی و ادبیات به تنهایی جوابگوی بازار کار نیست. بلکه باید در کنار اینها نو‌آوری، ابتکار و خلاقیت هم وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر خلاقیت اظهار کرد: خلاقیت با خواندن یک کتاب ‌به وجود نمی‌آید، اگر معلم و مدیران خلاق و نوآور داشته باشیم، دانش‌آموزان را هم می‌توانند در مسیر خلاقیت و نوآوری قرار داد.  بخش دیگری ازخلاقیت و نوآوری به دو محیط آموزشی بزرگ دیگر که یکی از آنها صدا و سیما و دیگری خانواده‌ است مربوط می‌شود.  

وی در پایان خاطر نشان کرد: بحث مهم دیگری هم که امروز مطرح می‌شود، بحث توان بین رشته‌ای است، ممکن است فردی شیمی یا فیزیک خوانده باشد، اما زمانی‌ که فیزیک و شیمی را کنار فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شیمی‌ را کنار نانو می‌گذاریم ترکیب این رشته‌ها، دنیای اشتغال را برای افراد بهتر می‌کند. لازم است به نوعی خودمان را در این موارد توانمند کنیم.
منبع :دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  38  =  46