آیا جمهوری ایرلند، جامعه ای بدون پول نقد می شود؟

از این پس سکه های یک سنتی و دو سنتی در ایرلند تولید نخواهد شد. این برنامه به دنبال طرح آزمایشی Wexford در سال 2013 اجرا می شود. در آن سال تصمیم بر این شد که پرداخت های نقدی مضربی از 5 سنت باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک مرکزی ایرلند اعلام کرد؛ از این پس سکه های یک سنتی و دو سنتی توسط این بانک تولید نخواهد شد. این برنامه به دنبال طرح آزمایشی Wexford در سال 2013 اجرا می شود. در آن سال تصمیم بر این شد که پرداخت های نقدی مضربی از 5 سنت باشند.

گزارش های منتشر شده از طرح Wexford حاکی از آن است که از آزمایش یک و دو سنتی نیز پشتیبانی خوبی صورت می گیرد.

با توجه به آمار منتشر شده توسط این بانک؛ تا پایان سال 2014، در جمهوری ایرلند بیش از 2.4 میلیارد سکه یک سنتی و دو سنتی تولید شد.

اگر به این موضوع توجه شود که برای تولید یک سکه 1 سنتی، 1.7 سنت هزینه صرف می شود، بازبینی و ارزیابی سیستم وجه نقد فعلی درست به نظر می رسد.

علاوه بر این، مردم تمایل دارند از سکه های یک سنتی و دو سنتی کمتر استفاده کنند و ترجیح می دهند آن ها را ذخیره کنند و با پول خرد کمتر درگیر شوند.

این یعنی مرکز ارز دولت، به منظور حفظ سلامت باید سکه های بیشتری تولید کند که این کار هزینه هنگفتی به دنبال دارد. در توصیه نامه های بانک مرکزی ایرلند، گرد کردن قیمت ها بر مبنای داوطلبانه انجام می گیرد و سکه های یک و دو سنتی هم چنان در دسترس مصرف کنندگان بماند.

توصیه های این بانک است که کشور ایرلند را از اعضای اتحادیه اروپا نگه داشته است. سایر کشور های عضو اتحادیه عبارتند از: فنلاند، دانمارک، سوئد، مجارستان و هلند. که همگی روش گرد کردن پول های خرد را اتخاذ کرده اند.

از بین این کشورها، کشورهای اسکاندیناوری مخصوصا دانمارک، فعالانه و با سرعت خوبی به سمت جامعه بدون پول نقد حرکت می کند. با توجه به رده بندی بانک مرکزی اروپا؛سوئد در حوزه پرداخت های کارتی از همه کشورهای اتحادیه اروپا بهتر عمل کرده است و پس از آن دانمارک  و فنلاند قرار می گیرند.

همچنین بانک مرکزی ایرلند برای انتقال بهتر مقدار نجومی سکه های یک سنتی و دو سنتی یک اینفوگرافی تهیه کرده است./شاپرک

منبع: http://www.paymenteye.com/

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2