کشت میوه رازبری برای اولین بار در کشور

محققان پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برای نخستین بار در کشور موفق به کشت و تولید میوه رازبری (Raspberry) در منطقه دشت ناز ساری شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر بتول حسین‌پور، مجری طرح با اعلام این خبر گفت: رازبری نوعی تمشک است و با تمشک سیاه معمول که در ایران یافت می‌شود، تفاوت‌هایی از جمله رنگ قرمز گوجه‌ای و ترش‌بودن آن نسبت به تمشک رایج در ایران دارد.

وی افزود: این نوع توت میوه توخالی است و به جای تیغ بر روی ساقه دارای بافت کرکی است. این میوه دارای خواص دارویی و غذایی بالا شامل انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفید به میزان زیاد است و عصاره تولیدی از این گیاه اثرات تائید شده‌ای در درمان بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و دیابت دارد. میوه این گیاه ارزش غذایی و تجاری بالایی دارد و میوه‌ بسیار گران و با تقاضای بالا است.

حسین‌پور اظهار کرد: تولید این گیاه از طریق کشت بافت در منطقه دشت ناز ساری و با هدف بررسی تولید تجاری با موفقیت انجام شد که باردهی این گیاه در این منطقه نشان‌دهنده فرصت مناسب برای تولید تجاری و انبوه آن و عرضه به بازار در استان مازندران است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =