کتابخانه الکترونیکی تخصصی علوم زمین در گیلان راه‌اندازی می‌شود

کتابخانه الکترونیکی تخصصی علوم زمین گیلان با هدف سهولت دسترسی و افزایش امکانات الکترونیکی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کتابخانه الکترونیکی تخصصی علوم زمین گیلان به همت شهرزاد پارسی‌نژاد از کارشناسان اداره‌ کل زمین‌شناسی اکتشافی منطقه باختری کاسپین با هدف سهولت دسترسی، افزایش مدارک و امکانات الکترونیکی برای کاربران در حال تهیه و اجرا است.

کتابخانه موجود در اداره‌ کل زمین‌شناسی اکتشافی منطقه باختری کاسپین (گیلان) در حال حاضر دارای مجموعه‌ها و منابع با بیش از هزار عنوان کتاب تخصصی، گزارش، مجموعه مقالات و کتاب‌های لاتین است.

بر همین اساس، با توجه به افزایش مراجعه دانش‌آموختگان علوم‌ زمین و صاحبنظران مراکز دولتی و خصوصی گیلان و پس از بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان، نسبت به راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی جهت افزایش مدارک با حجم فیزیکی کمتر و قابلیت جستجو در متن اسناد اقدام شد.

در مرحله نخست، تهیه خدمات کتابخانه‌ای همچون آماده‌سازی ثبت، فهرست‌نویسی، توصیفی، تحلیل کتب لاتین و فارسی و وارد کردن شماره ثبت شده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ کشور انجام شده و در مرحله بعدی ایجاد یک وبگاه و تکمیل فهرستگان مصور در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در عصر حاضر باید تمامی محصولات الکترونیکی در کتابخانه‌ها به طور تلفیقی با خدمات اطلاع‌رسانی ترویج یابند که با رواج روزافزون تاثیر رایانه در زندگی روزمره جهان با سرعت فزاینده‌ای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می‌شود.

کتاب الکترونیکی پدیده‌ای کاملا تازه در این بین است و انتظار می‌رود نظام آموزش و اطلاع‌رسانی را با دگرگونی‌هایی اساسی مواجه کند که در همین راستا اداره کل زمین‌شناسی اکتشافی منطقه باختری کاسپین (گیلان) قصد دارد کتاب‌های موجود در کتابخانه خود را به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار دهد.

کتابخانه الکترونیکی، درست مانند کتابخانه سنتی و خودکار دارای ساختمان، تجهیزات، مکان و منابع فیزیکی است و کاربر می‌تواند به محل کتابخانه مراجعه کند و از خدمات و منابع آن چه به شکل چاپی و چه به شکل غیرچاپی استفاده کند. در کتابخانه‎های دیجیتالی نیازی به حجم بالای فضا برای نگهداری اطلاعات وجود ندارد و از سویی دسترسی به شبکه‌های امانت کتابخانه‌ای و اشتراک منابع بین آنها، امکان دسترسی به محتوای مواد سایر کتابخانه‌ها یا مراکز دیجیتالی، ایجاد امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و مرتبط توسط کاربران از جمله ویژگی‌های مهم آن است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  3  =