۱۰ دانشگاه‌ برتر کشور در تولیدات علمی کدامند؟

بر اساس داده‌های پایگاه معتبر «وب آو ساینس» (ISI)، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، تبریز و شهید بهشتی به ترتیب 10 دانشگاه برتر کشور در تولیدات علمی سال 2013 میلادی هستند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، امروزه سنجش تولیدات علمی یکی از روش‌های مهم برای ارزیابی علم کشورها به حساب آمده و به عنوان یکی از شاخص‌های علم و پژوهش در میان سیاستگذاران حوزه علم و فناوری مرسوم است.

برخی از روش‌های بررسی تولیدات علمی کشورها استفاده از داده‌های پایگاه‌های استنادی بین‌المللی همانند «وب آوساینس» (web of sceince) و« اسکوپوس» است. در بین نمایه‌های بین‌المللی، «وب آو ساینس» در میان متخصصان سنجش علم از جایگاه ویژه برخودار بوده که در بین عامه مردم به «آی. اس.آی» (ISI) معروف است.

برای رتبه بندی و بررسی کشورها و موسسات در «وب آو ساینس» معمولا از مجموعه اصلی آن استفاده می‌شود؛ این مجموعه نیز دارای پایگاه‌های مختلفی است اما در مراودات علمی بیشتر از سه پایگاه عمده و اصلی آن شامل پایگاه استنادی علوم (Science Citation Index)، پایگاه استنادی علوم اجتماعی (Social Science Citation Index ) و پایگاه استناد علوم انسانی و هنر (Art & Humanities Citation Index) استفاده شده است.

تعداد تولیدات علمی دانشگاه‌ها

10 دانشگاه برتر در حوزه تولید علم کشور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄    =  3